Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, February 24, 2011

Murtabak Pratha





Assalamualaikum.
Hasil skodeng kat Myresepi semalam, terjumpa resepi Murtabak Prata, jadi Mas pun buat petang semalam. Kebetulan memang ada roti prata yang dah berkurun dalam esbox tu. Baik dijadikan murtabak. 
Sedap rupanya guna roti prata untuk kulit murtabak ni. Boleh buat lagi lain kali.
Alhamdulillah, kaki yang terseliuh pun dah beransur pulih. Tima kasih pada semua yang bagi nasihat dan mendoakan kesembuhan kaki Mas. Lapp u all..

Murtabak Pratha
Bahan :
2 keping Roti Paratha
Daging @ isi ayam - potong kecil-kecil @ cincang
2 biji Ubi Kentang - potong dadu
3 @ 4 sudu makan Rempah kari
2 ulas bawang putih - tumbuk
1 biji bawang besar  - potong dadu
Garam,Gula
Air
2 biji telur - 1 biji untuk 1 biji roti paratha

Cara membuatnya :
Masukkan daging ke dalam kuali, keringkan airnya dahulu, kemudian masukkan minyak diikuti dengan bawang putih.
Masukkan air, rempah dan kentang.
Masak hingga daging dan kentang empuk.
Masukkan bawang besar,garam dan gula. Masak sehingga kering.
Nipiskan roti paratha ( saya guna penggelek - sapu sedikit minyak di tempat yg kita nak canai tu dan juga dekat penggelek supaya ia tidak melekat ).
Perlahan - lahan angkat dan letakkan di atas pan yang disapu dengan sedikit minyak..
 Boleh bukak api sebelum kita letakkan roti tu. Pastikan api perlahan
Letakkan 3 - 4 sudu makan inti dengan 1 biji telur ( pukul sikit telur tu ) - sebiji telur untuk sebiji roti...
Letakkan inti di atas roti kemudian lipat. Letak sedikit minyak. Masak dengan api yang perlahan.

Saya lebihkan garam dan gula dalam inti sebab murtabak ni makan macam tu je...kalau nak makan dengan pencicahnya tak perlula nak lebihkan garam dan gula...lagi satu kalau tak lebihkan garam dan gula, lepas letak telur rasa tu akan berkurangan.




Kuah Bawang Merah 
Resepi : Ros Jintan Manis

Bahan :
1/2 biji bawang besar ( saiz kecil)
1 sudu besar cuka
1 sudu besar sos cili maggi
beberapa titik pewarna merah ( sirap)
sedikit gula dan garam


Cara :
 Hiris nipis bawang besar. 
Kemudian campur dengan sos cili, cuka, sirap, gula dan garam. 
Simpan di dalam bekas dan letak di dalam peti ais beberapa jam.


31 comments:

  1. Slmt pagi Mas, amboi2 sedapnya menu bf dia...bagilah akak sekeping, lapor ni....nah akak bawakan sepiring donut labu....cepatlah isi murtabak pratha tu sebagai ganti....leh kan....hehehhee..(buat muka tak malu nihhhhh...)

    ReplyDelete
  2. lama tk mkn murtabak..eh eh bila masa kaki mas terseliuh? akak tk terperasan la pulak entry nya tu
    btw, alhamdulillah dah hampir sembuh ye!

    ReplyDelete
  3. mass...bungkus satu k! dah macam kat pasar mlm dah tuhh...sodappppp

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum.. kak Mas morning...mmmm rajinnyer wat paratha.. nampak sedap.. kalau wat sendiri blh letak inti byk n pure.. kak nak join mkn sini he he he

    ReplyDelete
  5. lerrr.. akak ketinggalan cerita.. kaki dah sembuh mas? alhamdulillah.. take care yer dear...

    ReplyDelete
  6. Salam kenal kak Mas,sllu berkunjung kat dapo akak nih tapi nila 1st time nak tggl jejak,b4 nih shy2 cat,hehe.Sdap nmpak murtabak akak,ok juga idea guna kan paratha kan,b4 nih ct prnah wat guna kulit popia@uli doh mcm roti canai jer..hehe..

    ReplyDelete
  7. Kaki terseliuh ke Mas, lah.. cemana jadi cenggitu, smoga cpt sembuh ya, Mas. Makan prata tu ingat akak tau... hehehe

    ReplyDelete
  8. Kak Yatie,
    pagi ni mas bekpes koewtiaw jer kak..
    murtabak ni makan petang semalam ...
    dah abiss la kak..jangan merajuk yer..
    meh sini donut labu...dah bawa kan..makan koewtiaw ngan mas lah yer..he..he..

    ReplyDelete
  9. Kak Zarin,
    Mas selalu beli murtabak kak..
    sajer nak mengabiskan baki roti prata tu....
    kaki mas terseliuh petang isnin lepas kak...
    alhamdudillah dan beransur pulihhh...

    ReplyDelete
  10. Kak Hana,
    ala kak...sajer jer buat..
    mas selalu beli jer...he.he..
    maceh kak..kaki pun dah beransur pulih...he..he..

    ReplyDelete
  11. Erma,
    tu la erma, kalau buat sendiri boleh suka hati letak macam2 kan..he..he..

    ReplyDelete
  12. salam kak mas,
    amboi amboi amboi...kelazz la murtabak akak tu, dah rhope ala ala pasar malam...sukeeee..(psst, nak sekeping) hihihiii

    ReplyDelete
  13. Love sometimes make something similar with leftover roti paratha. Mmg laku...hehe! ;)

    Hru doing now Mas?

    ReplyDelete
  14. Zaliedana,
    haaa..macam tu la..baru kak mas kenal..he..he...
    kak mas pernah try gak guna kulit popia, tapi pada k.mas roti prata lebih sedapp tau...

    ReplyDelete
  15. Kak Yus,
    maceh kak..he.he..dah abiss la murtabak tu...insyaAllah ingat kat akak...

    Hani,
    boleh jual murtabak la ni..wakakaka..
    dah abiss la hani...janganmerajuk tau..he..he..

    Love,
    tu la love..sedapp kan..
    kat rumah mas pun laku kalau jenis2 macam roti prata ni...

    ReplyDelete
  16. Mas....

    betul ke sedap...nanti nak buat jugalah. Kuah cicah tu mcm mana nak buat? nanti bagitahu ye

    ReplyDelete
  17. As salam mas...sedapnya klu dpt cicah ngan kuah kari jgk!hihi

    ReplyDelete
  18. wah makcik..cam yang jual kat pasar malam la..sedap nyerr..lapo murtabak lak..ishhh makcik neh..menggoda aku lak yg tengah diet neh..ececceeehhh..heheeh

    ReplyDelete
  19. selamat pagi MAS....

    wah...mertabak...ayu kan, hari nie sarapan jus tomato jer...

    adeh..2 keping eik..

    ReplyDelete
  20. Mr Mama,
    dah abiss la mr mama...he..he...

    Kak Wanie,
    akak..mas dah masukkan resepi kuah bawang tu...
    selamat mencuba kak...
    memang sedapp murtabak ni...

    Kak Atie,
    betul tu...tapi dah tak de kari..kuah bawang pun boleh la..he..he..

    Izah,
    makcik..kau diet ke...
    bukan kau baru lepas makan nasi lemak ke....wakakaka...

    ReplyDelete
  21. SaLam Mas..
    Sedapnya.. Akak selalu buat murtabak mini macam ni guna kulit popiah jer..
    Nampak sedap..Nak sikit Mas.

    ReplyDelete
  22. Ayu,
    cukup ke jus tomato...awet muda tu heee..he...
    dah abiss la murtabak ni ayu...

    Kak Naz,
    nanti akak try guna roti prata lak...sedapp tau...

    ReplyDelete
  23. Tenghari sekarang ni. Bertambahlah lapar kakak rasa. Sedapnye murtabak....

    ReplyDelete
  24. Assalam mas,
    wah creative betul.. cantik murtabak pratha mas kalau mas tak bilang buat sendiri... macam beli punya..akak tengok..bolehlah dicuba ni..

    ReplyDelete
  25. mantap...mie selalu makan murtabak beli je...kan sedap kalau dpt makan kak mas buat...hehhehehe

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum..
    Hish payah betul le skodeng dapur org pakai skrin Kecik ni. Rasa cam nak usung je pc tu ke sini. Hehehe mas ptg ni antar 2 murtabak ke hope sg ara. Lapaq ni. Hehehe jgn lupa ye.

    ReplyDelete
  27. kak rose buat guna kulit popiah jer. dasar pemalas kan... len kali nak try guna prata lak..

    ReplyDelete
  28. wah sedapnya...ada lagi tak mas?..akak suka murtabak ni lama tak buat...selalu menguli wat kulit sendiri jer...tapi hubby akak dia suka buat guna paratha tu.

    ReplyDelete
  29. Kak Zakie,
    try la buat kak..sedapp tau...

    Kak Ayu,
    selamat mencuba kak..
    nanti dah buat, anto la sini sikit..he..he..

    Mimiey,
    kak mas pun selalu beli mimiey,
    sajer jer buat semalan..he..he..

    Kak Sam,
    wakaka..lawak la akak ni..
    dah abiss la kak..tinggal lauk ayam jer..he..he..

    Kak Rose,
    mas dulu pun guna kulit popia kak, tapi semenjak guna roti prata ni...lebih sedapp roti prata kak..
    nanti akak try la buat..he..he..

    Kak Nieza,
    dah abiss kak.he..he..
    lebih senang guna prata kak...
    mas mas nak menguli tepung..he..he..

    ReplyDelete
  30. mak ai sodap ni Mas..pasti naik kedua dua ibu jari ni hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...