Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, February 28, 2011

Kek Coklat Fudge Yogurt



Try Kek Coklat Fudge Yogurt Ros lak. Mas buat 1/2 adunan jer. Sesuai untuk 3 mulut kat rumah ni. Lagi pun Ain ngan Daniel suka kek coklat. Memang sedap dan pada Mas kek coklat ni tak terlalu manis, sedang2 jer manisnya. Maceh untuk Ros yang memperkenalkan resepi kek coklat yang sedapp ni.

Kek Coklat Fudge Yogurt
Resepi Asal : Ros Jintanmanis
Bahan :
  • 2 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil baking soda
  • 1/2 cawan mentega
  • 3/4 cawan gula
  • 1 cawan air suam 
  • 1/2 bar ( 150gram) coklat masakan
  • 1/3 cawan serbuk koko
  • 3 biji telur 
  • 1/2 cawan natural yogurt - plain yogurt
  • beberapa titik esen vanila


Untuk Topping dan Hiasan
  • 1/2 bar coklat masakan di campur dengan 2 sudu besar butter, 1/2 sudu besar gula dan beberapa titik esen vanila. guna kaedah double boiler, kemudian curah pada kek yang telah sejuk.

Cara membuatnya :
  1. Ayak tepung gandum bersama, serbuk koko,  baking powder dan baking soda, kemudian dengan menggunakan double boiler, cairkan coklat masakan dan mentega, angkat dan sejukkan sebentar.
  2. Dengan menggunakan mixer, pukul telur hingga berbuih dan masukkan gula, pukul lagi sehingga kembang dan gula hancur.
  3. Masukkan pula tepung yang siap di ayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan air suam, kacau menggunakan senduk kayu atau spatula, kemudian masukkan pula esen vanila serta coklat masakan dan mentega yang telah dicairkan tadi, kacau sebati. jangan over mix, gunakan kaedah kaup balik.
  4. Alaskan acuan bulat atau petak ber ukuran 18cm dengan baking sheet, curahkan adunan di dalam acuan dan bakar pada suhu 180darjah selama 1 jam, sejukkan atas redai, untuk hiasan, toppingkan dengan cooking coklat  dan hias ikut kreativiti anda, selamat Mencuba.

25 comments:

  1. wah..sedap tu coklat....ganache dia pun cantik jer...kita minta sepotong yer....

    ReplyDelete
  2. makcik..aku baru balik dari klinik ni bawak budak ber2 tu.
    makcik dah buat ye.aku pun duk skodeng resepi kek ni, ingat nak buat ari ni gak.entah ler bila bebudak ni meragam je kan. puas aku duk pikir, amenda serbuk kuning kat atas kek tu..apa nya makc`ik..ce bagitau skeet

    ReplyDelete
  3. mas.... tolongggg... jgn goda akak dgn kek mu ituuu... ooooo tidakkkk.... tak tahan ku melihat lelehan ganache.. yg berkilat2 tu...
    tolong!.... tolong!... tolong antar sepiring ke rumah akak.... hihi

    ReplyDelete
  4. eh nak tanya lagi..
    best ye kek ni? moist ke?
    cemana rasa kejadiannya?
    banyak tanya lak..kang kena penampau lak..muekekekee..

    ReplyDelete
  5. mas ..tolong pos kan sepotong hehe..
    kak dah p JJ kat setiawangsa pun tak de BM tuu nak kena oder lama baru sampai...nasib kak ilah la huhuuu..

    ReplyDelete
  6. Fuyoo ada kek coklat siap ngan ganache lagi..Minta sikit Mas!! hehehe

    ReplyDelete
  7. mmg feberet Mas coklat2 ni yer, msti byk stok koko kat dapur tu... hihihi

    ReplyDelete
  8. Assalam Mas,
    2 hari ni tak singgah sbb akak balik kmpng ada kenduri..buat kuih dan kek utk mak masa kenduri tu....tngk kek coklat Mas ni buat akak terliur je..padahal kat umah ni ada sebuku lagi kek coklat akak bagi smlm...tapi kek Mas ni ada yogurt..mesti lagi sedapkan..leh cuba ni..tq...

    ReplyDelete
  9. weheeeeeeeeeeeeee....Maaaaaaaaaaaaaas, akak kirim satu choc fudge plus extra ganache.......slurp!! KECUR MULOOOT KU....:)

    ReplyDelete
  10. Siapa la agaknya yg tak suka kek coklat. Nama pun kek coklat. Tambah pulak dgn yogurt. Makinlah menggoda....

    ReplyDelete
  11. Kak Nazrah,
    memang sedapp kak....anak2 pun suka..mak dia lagi la..wakakaka....sabar jer yer...

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Izah,
    wakakaka..aku tau kau mesti tertanya2 benda kuning tu....
    tu honeystar yang aku blend la makcik...
    pas tu tabur la atas kek..sedapp tau..
    anak aku pun cakap serbuk kuning tu, nape rasa macam honeystar...he..he..
    harap anak kau cepat2 sembuh....
    susah hati kan anak2 tak sihat..
    nanti kau buat la...

    ReplyDelete
  14. Kak Ita,
    he..he..akak dah tergoda yer...meh..makan ngan mas..
    sedapp tau..

    Izah,
    makcik..kau memang banyak tanya kan..sabar jer..he..he..
    moist makcik....ok la pada aku...
    try la makcik..he..he..

    ReplyDelete
  15. Kak Ilah,
    meh la makan ngan mas kat sini..he..he..
    cuba akak cari kat tempat lain BM tu...
    ari tu mas tengok kat midvally pun ada BM, tapi brand kendwood...dalam rm500....

    MamaHawa,
    mama...meh kita makan ramai2...he..he...

    ReplyDelete
  16. Kak Yus,
    memang sentiasa ada stok koko kat rumah ni kak..senang nak masak..he..he..

    Kak Yatie,
    kita tukar nak tak...he..he..biasa la kak..nengok orang buat , kita lak jadi tergoda kan kak..

    Kak Ayu,
    akak dah tergoda...he..he..nah sepotong..cukupp kan..

    ReplyDelete
  17. mas, tak thn nengok kek cekelat ni...terguda juga ni....kalau buat sure mkn byk lak....minta mas sepotong lah..hehe

    ReplyDelete
  18. mas,
    macam2 jenis kek yang saya cuba tapi nampaknya anakk suka kek coklat kukus juga..

    ReplyDelete
  19. kek cekelat nih mmg nampak sedap betul..lama x bt..tunggu klu ada pmintaan br la blh bt..yg kuning2 atas kek tu apa mas?

    ReplyDelete
  20. wallaaa...sedap nampak kek ceklat nih....tp sayangnye kat umah ni en hubby ngan darwih x suke kek ceklat..huhuh..nk makan kene wat sket jer utk diri sendiri tu pun klo da teringinn sangat2...nak beli sayang duit..hahaha...kedekut...

    ReplyDelete
  21. wah mas pun bt kek cokelat jugakk..sedap tu..mmg coklat kek fav budak termasuk la mak budak..hehe

    ReplyDelete
  22. mas..gatai betul ko nih goda2 aku ngan kek ceklat nih kan...takut x thn godaan jer..ekekeke..nmpk moist betul

    ReplyDelete
  23. mas...pandai betul dirimu menggoda diriku...uwaaaaaaaaaaaa....biasa kalau eina buat kek coklat letak susu cair je..klau letak yogurt ni ape rase ek???

    ReplyDelete
  24. salam mas,dah nak mlm baru sampai sini..penat lah mas..siang tadi uruskan bil segala..tak sedar bulan ni sampai 28 je..haru biru di buatnya tadi..seb baik selosai..hehe

    nampaknya apa yg akak nak tanya izah dah tanya..boleh lah masuk list kek ni pulak..maceh ,mas.

    ReplyDelete
  25. kuuss semangat... meleleh dah air lior ni... dah malam pulak.. nak kena try ni..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...