Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, February 14, 2011

Ayam Kashmir



Dah lama simpan resepi Kak Dayang ni, baru semalam Mas dapat buat. Memang sedappp sangat, rasa macam kari kenduri, tapi tak letak santan tau. Ain ngan Daniel suka sangat sampai minta dibuatkan lagi nanti. Rasanya dengan daging pun sesuai. Sedap juga dicicah ngan roti. Untuk bebahan hiris tu, Mas kisar sebati sebab anak2 Mas ni kalau Mas hiris2 bahan2 tu memang akan diletak tepi nanti, jadi bila Mas kisar halus bebahan tu, anak2 ni akan akan sebab dah jadi kuah. Maceh untuk Kak Dayang sudi kongsi resepi ayam yang sedapp ni.

Ayam Kashmir
Copy : Kak Dayang
Bahan :
  • 1/2 kg ayam (dipotong ikut suka dan digoreng 1/2 masak jika suka)
Bahan A :
  • 6 biji bawang merah (dihiris) - Mas kisar
  • 1/2 labu bawang besar (dihiris) - Mas kisar
  • 3 bawang putih (dihiris) - Mas kisar
  • 1 inci halia (dihiris) - Mas kisar
  • 1 batang serai (diketuk) - Mas kisar
  • rempah 4 sekawan 
  • sedikit daun kari
Bahan B :
  • 3 sudu besar puri tomato - Mas guna sos tomato
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 2 sudu besar rempah beriyani
  • 2 sudu besar rempah kari daging
  • 4 biji tomato - dipotong kecil
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak masak secukupnya
  • 2 biji ubi kentang - dipotong
Cara-cara :
  1. Panaskan minyak dan tumis semua bahan A hingga terbit bau. Satukan serbuk rempah, puri tomato dan serbuk cili di dlm mangkuk dan bancuhkan dengan sedikit air. Kemudian masukkan ke dalam bahan A tadi dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Masukkan ayam, ubi kentang dan air secukupnya. Gaulkan. Biarkan ia masak.
  3. Masukkan tomato, garam dan gula secukupnya. 
  4. Hidangkan setelah masak.


21 comments:

  1. emm...sedapnyer nmpk ayam ni mas..nanti leh try juga...

    ReplyDelete
  2. makcik..aku pun nak buat jugak lah... terasa2 jek kesedapannya tu...rempah beriani pun ada skit tu...tak ya santan kan..bagus bagus..

    hahaha apam salju tu petang karang lah ye..sabau je la mek ni tau..ehee

    ReplyDelete
  3. Mas.... kakak mlebu tapi tak pawon. Dah kena mlebu selalu sebab nak tengok makanan :-)

    ReplyDelete
  4. Sedapnya tengok ayam pagi pagi ni! Yummynyaaaa...nak tumpang makan Mas! :D

    ReplyDelete
  5. Assalam ma,
    sedap nampak ayam kashmir ni..bolehlah masuk list..

    ReplyDelete
  6. nak makan kat sini la... nanti siap2 ehhh lauk...mie dtg bawak pinggan kosong ngan smbl belacan...ngeh3...

    ReplyDelete
  7. Kak Ida,
    memang sedapp kak..try la buat..he..he...

    Izah,
    haaa..itu yg aku suka..tak de santan tau..tapi memang sedapp...try la buat makcik...
    wakakaka..pecah lobang kau..aku dah tahu kau buat apam..he..he..

    Kak Zakie,
    akak..try la buat kak..sedapp tau..he.he..

    Love,
    haaa..dah abiss la love, menu semlm tu..he..he...

    Kak Ayu,
    try buat tau kak..memang best ayam ni..he.he..

    Mimiey,
    letak pinggan tu dulu..he..he..k.mas pun baru nk masak...nasi putih ada la..nak tak...

    ReplyDelete
  8. Wah kak Mas.. nampak sedap n pekat.. namapun ala2 hindustan gitu.. mkn nasi minyak..mmm ngan roti pun sodapni.. he he he..

    ReplyDelete
  9. laa... bila masa amik flight gi kashmir nih :)

    ReplyDelete
  10. Salam, Mas. Akak dtg bawa tosei ni nak cecah kari Mas... hehehe

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum...
    Huyoo mas dah samapi kashmir. Awat tak ajak sekali. Kesian kat kami ni.

    ReplyDelete
  12. sedapnyer mas....akak hari ni msk lauk rebus2 je, hehehe... ptg ni buat kuih apa? jeng... jeng...jeng... saje nk meniru utk esok...hehehe

    ReplyDelete
  13. Mas nampak sedap rtuh...
    esok aku nak g Pusat Sains negara..meh tgk Dinosour..tupun klau bukak..bukak ke eh? hihi

    ReplyDelete
  14. Assalammualaikum Mas,
    Sedapnya menu Mas arini..lapor terus...petang bolehlah cicah dngn roti kuah ni..dapnya..

    ReplyDelete
  15. Erma,
    he..he..betul tu...walau pun tak letak santan..sedapp tau..pekat dan likat lak tu...

    ReplyDelete
  16. Kak Nor,
    mas guna jer turbo kak hana...tu yg cepat sampai..wakakaka...
    best tau k.nor ayam ni...sedappp..

    ReplyDelete
  17. Kak Yus,
    hhmmm..pandai akak....sedapp tu tosei cicah ngan ayam ni..
    tapi dah abiss la kak...he..he...
    menu semalam la ni...

    ReplyDelete
  18. Kak Sam,
    aiippp...terlupa lak kat akak...he..he..
    jngn marah yer...lain kali mas ajak akak..he..he..
    try la buat kak sam..sedapp tau ayam ni...

    ReplyDelete
  19. Kak Ina,
    haaa..mas tahu jeng..jeng..jeng..tu..
    masak rebus2 pun sedapp gak..
    nnti akak try la buat ayam ni..sedapp tau..

    ReplyDelete
  20. Kak Anna,
    wehhh..jejalan esok..bestnya...
    mas tak tahu lgi sbb abg keje mlm...
    gi jer kak , klu tutup gi la tempat lain..he..he..

    ReplyDelete
  21. Kak Yatie,
    betul tu kak,
    mas dah try cicah ngan roti...memang sedapp kak..tak letak santan tau...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...