Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, July 14, 2010

Agar2 Pandan Bersantan




Assalamualaikum. 
Macam berjanji pulak dengan Kak Yatie nak buat Agar2 Pandan Bersantan, Kak Yatie buat Agar2 Santan Gula Merah, Mas pula buat Agar2 Pandan Bersantan. Sedap tau Agar2  ni....nyamann jerk rasa tekak bila dimakan masa sejukkkk.
Kalau dilihat resepinya, lebih kurang sama je cuma tukar gula merah tu dengan pes pandan jerk...jadi kalau nak tengok resepi  Agar2 Santan Gula Merah, boleh lihat didapur Kak Yatie yerk.


Agar2  Pandan Bersantan
Resepi : MasDuniaku

Bahan :

10g serbuk agar-agar @ 1 peket agar - agar tali 
( jika guna agar2 bertali, basuh sedikit baru rendam agar2 tu sekejap dengan air yg 1150ml tu dalam 1/2 jam dulu baru masukkan gula dan daun pandan ) .
1/4 cawan pati pandan
 gula putih - ikut manis
1150 ml air
120ml air campur 1 paket santan Kara ( saya guna 100ml santan kotak cap ayam)
1 biji telur dipukul dengan santan tadi
secubit garam
sedikit warna hijau
1 helai daun pandan




Caranya:

 Air, gula putih dan daun pandan disatukan dalam periuk dan dimasak hingga mendidih.
Bila gula sudah larut, masukkan serbuk agar2 @ agar2 bertali dan kacau hingga semuanya larut.
Kecilkan api.
Kemudian masukkan campuran santan, pati pandan, sedikit warna hijau, telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
Tuang kedalam acuan yang anda suka....
Tips untuk senang keluarkan agar2 dari acuan, basahkan dulu acuan baru tuang adunan agar2.
Sejukkan dahulu, baru dimasukkan ke dalam peti sejuk!


12 comments:

  1. laaaaa... akak baru kuorkan piyuk kok ko dh siap dulu! tp ttba nk tuko kaler ijo cam mas plak! haiihhhh mana satu nih?! ishhh ishhhh.. bertambah2 kene seru!

    ReplyDelete
  2. he..he..kak hana dah comfius tu...buat je dua2 kak..merata2 agar ni jalan ye...dah nak gi jepun pulak...

    ReplyDelete
  3. Mas,masa nampak kat umah cikgu zana lagi akak dah terliur,lama tak buat..tapi akak suka yg perasa nie pandan sedap dan wangi gitu..janji ngan yatie yer..hihihii

    ReplyDelete
  4. tu la...macam berjanji je...mas pun selalu buat perisa pandan, lain kali nak try gula merah pulak..

    ReplyDelete
  5. Salam Mas,
    Kita ada telepati kot...jom tukar agar2 tu...akak mmng suka agar2 santan, tak kisahlah perisa apa...mmng sedap dan sejuk je tekak...pasni kita tunggu Hana wat kaler apa pulak....tungguuu....

    ReplyDelete
  6. salam kak yatie
    tu la..mesti ada tu, banyak kali ni masak sama..boleh kak..mas pun nak rasa perisa gula merah..tengah suspen ni tunggu agar2 kak hana pulak, kak hana tengah buat tu...

    ReplyDelete
  7. Mas...cute mute jer agar2 tu...comel acuannyer..ada lagi?mintak sikit..

    ReplyDelete
  8. salam ida..ada 2 ketoi lagi tu, gi ambik kat peti ais...

    ReplyDelete
  9. comelnya menjadi lumut tu! cantiklah mas...mesti wangi kan guna daun pandan....waduh baunya sampai jepun ni!

    ReplyDelete
  10. itu bau pandan kat rumah e-na tu..he..he..tu la, lumut yang sedap dimakan..yummy..

    ReplyDelete
  11. waa,sedapnyee kak mas. leh wat time raya nnti

    ReplyDelete
  12. Kak Mas,

    Agar-agar macam ni tak jemu dimakan kan kak ?. Baik yg pandan atau yg gula merah.. dua-dua syok makan time sejuk-sejuk.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...