Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, February 19, 2011

Tauhu Sos Cuka



Meh layan menu Tauhu Sos Cuka ari ni...sambil masak sambil ngap tauhu ni...habis gak 2 ketoi...he..he....bebudak memang tak layan tauhu ni....jadi Mas makan jer sorang2. Ari tu nampak Kak Hana  dah buat dan resepi asal dari Dapur Tanpa Sempadan.

Tauhu Sos Cuka
Resepi Asal :  Dapur Tanpa Sempadan.
Sumber : Kak Hana
Bahan-bahan
  • 4 keping tauhu keras, potong 4 setiap satu
  • Sedikit garam dan lada hitam
  • 4 biji cili merah*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 2 -3 camca besar gula (ikut manis)*
  • Secubit garam*(*ditumbuk halus)
  • 4 camca besar cuka makan (mat guna jenama Jalen)

Cara :
  1. Tauhu dilumur dengan sedikit garam dan lada hitam serbuk. Perap kejap. Goreng terendam dalam minyak panas hingga kuning keemasan dan berkulit. Angkat dan toskan. Letak atas paper towel. Ketepikan.
  2. Bahan tumbuk halus disatukan bersama cuka makan, kacau rata dan sesuaikan rasa. Mesti ada rasa masam, manis pedas dan sedikit masin. Jika pekat tambah sedikit air. Hidangkan bersama tauhu tadi.

24 comments:

  1. mas buat akak kecur aje... akak mmg suka sangat makan tauhu... menu ni cukup simple... dan semestinyer sedap kan mas?? akak nak cuba jugak lah nanti.. nak gi cari tauhu dulu...

    ReplyDelete
  2. akak suka makan tauhu ni...best, lagi pedas lagi kick... meh seketui :)

    ReplyDelete
  3. mkcik...tauhu ek.... hehehe..
    ajor aku mkn makcik

    ReplyDelete
  4. tu ketul besa ke ketul kecik ko bedal tuh mas?hihih..anak2 aku pun x layan tauhu nih..heran aku..tp tauhu lembut tu reti lak makan!

    ReplyDelete
  5. wah sedapnya mas....pepagi kat sini singgah dapur mas ni akak nk b/fast sini lah..hehe tapau 5 ketoi mas mana leh abis nk mkn sorang tu kan...ekekeke

    ReplyDelete
  6. Kak Ita,
    haaa..betul tu kak..sedap la tauhu ngan sos cuka ni..mas suka tau...
    nanti dah jumpa tauhu.....akak dah buat..anto la sini sikitt..he..he...

    ReplyDelete
  7. Kak Norma,
    ni mas buat memang pedas kak....perhhh..baru sedappp..letak cili padi sikittt..wakakaka...memang dasar lidah nak pedas jer kan....

    ReplyDelete
  8. Izah,
    makcik..rugi kau tak reti makan...
    meh sini...buka mulut tu besar2...masukkan tauhu lepas tu kunyah pelan2 sambil menikmati rasa sosnya yang sedapp tu...
    ha..macam tu aku ajar orang yang tak mo makan..wakakaka....

    ReplyDelete
  9. Sue,
    kau ni makcik...tauhu saiz biasa2 jer..wakakaka..kau percaya ke cakap aku....he..he..'
    tak pe sue makan tauhu banyak2...tak gemukk kan...
    tu la aku heran..tauhu punya sedapp pun anak2 aku tak pandang..sama macam makcik ijah atas tu...
    nanti kau ajar makcik ijah tu makan tauhu cara kau lak...wakakaka..

    ReplyDelete
  10. Kak Nieza,
    akak datang lambat la...dah abisss ..he..he...nanti akak try la buat..sedappp tau...

    ReplyDelete
  11. mas... akak pong malas masak mas... arini hubby akak yg masak.. akak bg resepi ayam kicap aritu! hahahahahaha..... meh sini baling tauhu seketui!

    ReplyDelete
  12. bestnya kak hana, hubby akak masak ari ni....
    sedapkan kak tauhu ni...mas suka...

    ReplyDelete
  13. salam mas..sedapnye tahu dgn sos tu..mesti rasa masam2 manis kan mas

    ReplyDelete
  14. Assalamualikum...
    Duniaku ini memang pantas le. Cam enjin turbo. Tadi masa beli ikan dah pegang tauhu. Kiranya nak siapkan homework ni le. Tapi antah cam mana letak balik. (Hehehe sebenarnya takut tak cukup duit). Hahahaha. Next time le.

    ReplyDelete
  15. tlg kami bantu kami datang nak ambil tahuhu ini harap puan rumah sudi memberi...kekeke..

    sedap kan mas..akak mmg selalu buat tauhu masak sos mcm ni cuma tak letak cuka je..ada rakyat yg pedih perut kalo guna cuka...

    ReplyDelete
  16. Salam Mas...
    Akak pon mmg suke klu bab2 tauhu nie.. klu goreng ke.. kukus ke... bakar ke.. smua suke...

    ReplyDelete
  17. Kak Zhai,
    haa....betul tu kak, cukup semua rasanya..memang sedapp...

    Kak Sam,
    wakakaka..lawak la kak sam ni....nanti beli tauhu dan buat tau....

    Kak Anim,
    akak...ada bawa apam labu tak..he..he..
    dah abiss la tauhu ni...

    ReplyDelete
  18. Salam Mas,
    Nampak sempoi jer tauhu tu.....mesti bestkan...

    ReplyDelete
  19. smlm nmpk kt jepon , hr ni dah blik m'sia tauhu ni.. myelerakan la mas..

    ReplyDelete
  20. Kita pun makan tahu gak hari ini..tapi tahu bakar..beli punya..
    goreng camni pun sedap kan..nak boleh tak...

    ReplyDelete
  21. sedap nya... kalau dekat mesti terjah umah mas ni..

    ReplyDelete
  22. mas--
    mas guna cuka jalen yer..
    samalah kita...


    bak sepotong mas, masih ada ker??

    ReplyDelete
  23. tadi tengok kat hana, ni kat mas plak. nak try jugak laa..

    ReplyDelete
  24. Salam, Mas ni mmg rajin tau... jelez akak tak dpt menjadi rajin spt Mas... huwaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...