Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, February 13, 2011

Pau



Pau yang telah ditompokkan ngan warna..wakakaka...tetiba rasa nak warnakan pau bila tengok pau Kak Ita - Masam Manis yang cantik berbelang tu. Tapi malas lak nak buat belang2 tu...jadi Mas titikkan sedikit warna pada doh dan uli sedikit....jadi la tompok2 tu...Mas buat 1/2 adunan jer...1/2 lagi biarkan jer putih macam biasa. Resepi Mas copy dari Kak Yani@myresepi, dah banyak kali guna resepi Kak Yani ni. Memang lembut dan gebu jer pau ni. 

Pau
Bahan :
  • 300g tepung gandum
  • 6g baking powder - Mas guna 1 sudu kecil dauble action baking powder
  • 2g garam
  • 162ml air suam
  • 6g dry yeast - Mas letak 1 sudu besar
  • 30g gula halus
  • 18g lemak sayur

Cara :
  1. Masukkan tepung, baking powder dan juga garam. Kacau biar serata.
  2. Campurkan air, dry yeast dan gula dalam bekas lain. Kacau biar gula larut.
  3. Masukkan no.2 ke dalam no.1. Uli sehingga hampir licin.
  4. Masukkan pula lemak sayur. Uli sehingga licin. Buat bentu bulat.
  5. Penaikkan sehingga 2 kali ganda atau 40C selama 30 minit bagi sesiapa di negara sejuk.
  6. Untuk uji naik ke tidak..Taburkan sedikit tepung di atas doh. Tekan dengan jari. Kalau tinggal lubang, maknanya doh dah naik.
  7. Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Bahagikan kepada 8 bahagian. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 10 minit.
  8. Ambik sebiji doh, canaikan dan letaklah inti ditengahnya. Tutup rapat-rapat.
  9. Bila dah siap isi inti, biarkan dalam 5 minit. Bila dah nampak naik sikit, bolehlah kukus.
  10. Kukus dengan api kuat selama 15 - 20 minit. Masa tengah kukus jangan buka penutup kukusan.
Tips Baya74@myresepi yang Mas ikut :
  1.  Semasa penaikan yg kedua, jgn terlampau naik (sehingga 2x ganda), cukup naik sikit je mcm Kak Yani bgtau dlm 5 minit je krn sms dlm proses mengukus pau tu akan naik lagi
  2. Kukus dengan api sederhana saja, jangan bukak api paling besar
  3. Masak lebih kurang 15 - 20 minit seperti di syorkan. Kalau lama sangat boleh jadi penyebab pau keras @ tak lembut.
  4. Jagan besar @ kecilkan api sesuka hati semasa mengukus.
  5.  Jangan bukak penutup kukusan semasa mengukus.

18 comments:

  1. selamat pagi mas

    ayu pagi nie pun sarapan pau...

    adeh,..meliur ayu masuk sini,,,berkalar2 ko.....

    terbaik

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum Mas,
    Sedap tu bf pau..ceria lagi warna warni....ada lagi ke.....bagilah akak 5 ketoi...wakakka tamak tul..

    ReplyDelete
  3. Makcik... Pau 2 ketui.. Mlas tul nk masak ari nehhh...

    ReplyDelete
  4. Ayu,
    sama la kita ayu..
    meh makan pau kaler maler kt sini lak..he..he...

    ReplyDelete
  5. Kak Yatie,
    wakakaka..tinggal pun 2 ketoi jer..cukup ke...

    Izah,
    haaaa..laki kau tak de kan....kau gigit roti kering jer...wakakaka...
    aku pun pening memikir nk masak pe ngan ayam tu...
    laki aku keje ari ni...

    ReplyDelete
  6. Alahai Mas, kakak dah ketagih masuk blog ini. Tak dapat makan dapat tengok pun jadilah..... pau pun cantik.....

    ReplyDelete
  7. mass....
    akak dtg nk tumpang num ptg nih! cantik pau mas belang2... inti pong nmpk sodappp

    ReplyDelete
  8. mas... akak dah rasa nak mengepau aje bila tengok pau mas ni.... ada lagi tak?? mintak lah seketul...hihi

    ReplyDelete
  9. Kak Zakie,
    maceh kak sebab sudi bertandang sini...he..he...

    Kak Hana,
    akak...dah petang ke...wakakaka...bawa cheese kek tak...he..he...

    ReplyDelete
  10. kak ita,
    ni gara2 tergoda tengok pau akak yg cantik berbelang2 tu...he..he...
    baru jer bebudak abisskan kak...
    buat la lagi kak..boleh anto sini sikit...he..he..

    ReplyDelete
  11. salam...
    mai nak tukaq donut labu dengan pau nie....

    ReplyDelete
  12. lawanya pau mas tuuu..nak sikit mas..dah lama akak tak mengepau ni..akak mmg suka pau sgt2..

    ReplyDelete
  13. salam mas..dh makan...pasni blh minum ptg dgn pau yg belang2 plk...rajin mas...

    ReplyDelete
  14. kak mas ni macam boleh bace je pikiran mie...mie pn ade terlintas gak nak buat pau, tapi tangan g buat kuih lain...kuih ap???karang punya tayangan...hehhehehe...
    nak kuih pau kak mas....makan kak mas punya lagiii sedap....

    ReplyDelete
  15. as salam kak mas..

    salam kenal...waahh...dalam banyak2 pau..saya suka pau sardin...hehehhee...

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum...
    Kretip..kretip..kretip. Akak suka. Nak 2 ketui yg hijau tu.

    ReplyDelete
  17. ish3x, rajinnya menge'pau'..seumu hidup taknah lg buat pau sendiri..tolong2 nenek dulu2 adalah..tu pun tolong makan!!!:)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...