Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, February 12, 2011

Apam Mentega



Assalamualaikum. Akhirnya sempat gak buat Apam Mentega pagi ni..meh sapa2 yang nak..ambik sorang seketoi jer sebab Mas buat 1/2 adunan jer..dapat dalam 20 biji lebih.  Tergoda betul tengok ramai yang dah buat apam mentega ni. Sangat sedapp sebab ada rasa mentega dan rasanya apam ni tak terlalu manis, sesuai ngan tekak Mas. Adunan apam ni agak cair dan ringan, tapi akan jadi sedikit pekat setelah adunan diperap 1/2 jam dan tak payah sapu minyak pada bekas sebab adunan ni dah ada mentega dalammnya. Di nasihatkan juga adunan dituang penuh sebab apam mentega ni tak naik berganda macam sesetengah apam. Resepi asal dari Kaksofea@after6am atau pun boleh dirujuk di kakfiza@myresepi, tuan yang sama tau...he..he..

Apam Mentega
Resepi Asal : Kaksofea@after6am @
                      Kakfiza@myresepi     
Sumber :        Izah
Bahan  ( + 50 biji ) :
  • (A) Bahan2 utk gula hangus:-
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega
  • (B)
  • 1 cawan gula castor - akak  ltk  3/4 cawan
  • 4 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya :
  1. Cara buat gula hangus: Masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  2. Padamkan api dan masukkan air. Nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  3. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
  4. Kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  5. Perap selama 1/2 jam.
  6. Panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
  7. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.
  8. Selamat mencuba.......
Nota :
  1. Adunan apam ni agak cair dan ringan, tapi akan jadi sedikit pekat setelah adunan diperap 1/2 jam.
  2. Tak payah sapu minyak pada bekas sebab adunan ni dah ada mentega dalammnya. 
  3. Di nasihatkan juga adunan dituang penuh sebab apam mentega ni tak naik berganda macam sesetengah apam.

16 comments:

  1. Mas

    how r u dear?? sebelum kehabisan, akak pepagi dah mai, nak bwk balik apam mentaga :)

    ReplyDelete
  2. tengok mas mengapam mood mengapam akak terus datang meluap2 hihi comel apam tu... akak ambil seketul ye buat jamah... takut kempunan kang balik tersaduk tunggul pulak kang... belebuk jatuh macam nangka busuk... hihi

    ReplyDelete
  3. haritu ingt nak buat gak tp tk jadi..nape eh...rupanya ko dah buatkan...hihi...meh 4 ketol...

    ReplyDelete
  4. Kak Yat,
    wahhh..rindu kat akak...Alhamdudillah mas sihat..
    nahh kak..ambik apam ni..ada lagi..he..he..

    Kak Ita,
    ni yang syg ngan akak..kasi seketoi, seketoi akak ambik..diet yer..he..he..
    try la buat kak..sedapp apam ni..

    Kak Anna,
    aiippp...ambik satu jer...wakaka...
    buat la cepat kak...sedapp tau apam ni...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Mas,

    Ewah... tahulah kakak jauh dia boleh offer.... Geram juga tengok apam tu. Kalau ada masa boleh juga nak cuba kan....

    ReplyDelete
  6. Salam Mas,
    comel2 nya apam tu. Nak buat takut lak anak2 tak makan, huhuhu. Ada lagi ke tu, mintak sikit boleh ke

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum Mas,
    Nape buat separuh adunan? Kalau buat satu adunan dpt banyak....kan boleh bagi akak separuh...ekekeke..mmng sedapkan apam ni, akak pernah buat tapi tak n3...mmng lembut jek apam ni..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum kak mas,
    sedap kan apam ni..gebu je.. =)

    ReplyDelete
  9. mana yg aku punya nih mas?mcm x cukup jer nih aku nak bawak balik. gi wat lagik sana..sapa suh buat setengah adunan jek..hahaha

    ReplyDelete
  10. salam mas....
    macehhh jenguk2 akak... ader nih hah layan budak2 nih cuti2.... apam ader lg tk mas? nk num ptg nih... akak mls btol nk msk apa2 arini., thgr td pong msk sardin jer hihihi

    ReplyDelete
  11. Mas, nk apam 5 ketoi nk b/fast ni..hari tak ada n3 bz nk masak2 utk open house CNY hari ni...tapi sempat lagi singgah dapur mas ni..hehe

    ReplyDelete
  12. Mas, oh ni rupanya yg org dok sebut2 apam mentega.....ada mkn kat opis ari tu....dapat jugak resepi....boleh la test...eee..sukanya.....tq Mas kongsi gambar n resepi....jom join GA akak...

    ReplyDelete
  13. Makcik... Lmbt aku tinggl komen hari ni. Pc aku wat hal tah apa bebudak ni tekan tadi. Ni pun masuk guna enpon je.. Huhuhu.. Wweh pekat ke mkcik? Ke menggebu n ringn kot. Idak le pkt sangt kan. Kiranya aku tuang adunn apm ke loyng guna jug stil boleh kan..

    ReplyDelete
  14. waahhhh,kak mas pun dh buat apam mentega nih...
    mie biasela,masok list...buatnye ntah jaman bile pn xtaula...
    doaknla mie cpt kawen...eehhhhhh silap!!! cepat buat apam nih...hehhhehehe

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum...
    Malas dah nak berjalan ke rumah orang. Tensen je. Semalam punya berkobar2 nak buat apam gula merah yang mcm kat dapur k nor tu. Tapi tak nampak bayang lagi. Kat duniaku jugak yang muncul.. Ish3... tak puas hati betul.

    ReplyDelete
  16. Mas..terima kasih kerana mencuba resepi akak niii..alhamdulillah sbb jadi elok..takut gak bagi resepi takut org buat x jadi...tq dear!

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...