Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, June 27, 2011

Mee Goreng Mamak bercajun



Assalamualaikum. Bersiaran dipagi Isnin yang mendung sejuk2 gini. Jom kene Mee Goreng Mamak bercajun ni. Sedapp tau bila diletak cajun dalam Mee Goreng Mamak ni. Terasa pedas2 berempah tu....makan lak ngan cili jeruk perhhh.....sedapppp tau....tengok semalam pun Kak Nor n3kan masakan berunsurkan cajun iaitu Cendawan Goreng Berempah Cajun, boleh tengok cajun kat situ yerk untuk yang tak kenal lagi cajun tu. 
Berbalik pada Mee Goreng Mamak bercajun ni, penambahan cajun dalam mee goreng mamak ni amat berbaloi...sedapppp.....jadi sesiapa yang ada cajun tu..boleh pelbagaikan penggunaan cajun dalam masakan.....tak salahkan mencuba dan bila hasilnya memuaskan hati....kan dah bertambah koleksi resepi tu....betul tak.....

Mee Goreng Mamak bercajun
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • mee kuning - agak2 untuk sorang
  • udang - ikut nak banyak mana
  • isi ayam - cuci bersih dan potong2
  • 1/2 cawan taugeh 
  • 2 pokok kucai - potong kecil 
  • 3 sudu cili mesin -  nak pedas bubuhlah lebih
  • 1 sudu kecil rempah kari ayam
  • 1 sudu kecil kicap pekat
  • 1 sudu kecil sos tiram
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1/2  sudu kecil sos ikan
  • 1 sudu kecil cajun
  •  sedikit  minyak masak - untuk menumis
  • 2 ulas bawang putih - ditumbuk halus
  • 1 biji telur
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak. Masukkan bawang putih, cili kering yang dikisar ikut pedas dan serbuk kari dan biarkan garing dan wangi.
  2. Masukkan udang, isi ayam dan kacau rata.
  3. Masukkan kicap, sos cili, sos tiram, sos ikan, kacau sebati dan masukkan mee. Kacau rata. Boleh tambah stok ayam @ air jika mee kelihatan kering. Air @ stok tu agak2 yerk. 
  4. Masukkan taugeh, sawi dan cajun, kacau lagi.
  5. Ketepikan mee dan masukkan telur di tengah-tengah kuali.
  6. Biarkan telur tu masak sikit barulah dikacau dan gaul rata.
  7. Masak hingga mee agak kering dan boleh diangkat.



37 comments:

  1. Salam kak massss!!!!!!! waddduhhhhhhhhh byk sgt ketinggalan niiiii, turkish pide pastu donut pastu apa? tk tahu kita nak listkan yg mana satu niii haaa hihihi.... roti mamak bungkus nak telo mata kerbau sekali :D amboiiiiiii masing2 letak cajun :D

    ReplyDelete
  2. kak mas.tadi saya tersalah baca..terbaca jadi"mee goreng mamak beracun!"..bila baca balik rupa nya mee goreng mamak bercajun..hehehehehe..
    saya baru kenal itu cajun melalui belog kak mas..pas ni, saya nak rempit pergi beli cajun nampak gaya nya..nak merasa jugak =0).

    ReplyDelete
  3. Salam Mas...
    wah mee mamak pun ltk cajun??? nmpk sedap betul mee grg mamak Mas nih...

    ReplyDelete
  4. salam mas,
    pagi2 lagi dah bikin jiwa kacau nih..
    nampak sedap tu..

    ReplyDelete
  5. Grrrr dahlah hujan kat sini...Mas pulak tayang mee goreng basah2 mcm ni...haishhhh rasa nak ngap je!!!

    Sedapnyaaaa...drools drools drools :D

    ReplyDelete
  6. Lapar tengok mee tu...lagi lagi baru habis merempit....dapur kita tak berasap loorr..makan asap motor jer ....

    ReplyDelete
  7. makcik...u telah menyiksa batin ku dengan melihat mee goreng.. aku suke mee goreng tak eksah la letak cajun ke tak.. bedal je belaka.... makcik.... 2 pinggan mee goreng ye, telur mata jangan lupa..sob sob

    ReplyDelete
  8. uwaaa Izah dah mintak 2 pinggan, akak punya ada tak...dpt rasa sikit jadi lerrrr..menyelerakan pepagi ni tngk mee goreng mamak bercajun tu..

    ReplyDelete
  9. As'salam Mas

    sedapnya pagi2 yang sejuk ada mee goreng mamak pulak tuuu..kecur..kecurr kesan dulu air liur..hihihi.

    Mas, a'ah semalam memang jammed teruk sampai Hb marah2 dalam keta. kak ct nak terkucil kena tahan jer sampai lah ke shah alam ..hahaha. adoiii tensoin gilos semalam mas.

    kenapa mas tak gi Bagus semalam, kalau tak sure jumpa kak ct boleh laga2 pipi n laga2 montot.. hahaha. semalam pun dah dapat cari cajun nani boleh cuba resipi yg ada bahan cajun eh.. hihihi

    ReplyDelete
  10. Kak mas.sedpnyer mee,letak cajun mesti best kan,wah skang nih semua resepi cajun belaka,hehe..kretip2..

    ReplyDelete
  11. mak aii..sekarang ni memang demam cajun la ekk..nampak sedap la mas mee grg tuh...basah je nampak..ni mak yung x tahan nengok nih...

    ReplyDelete
  12. Assalam mas
    waduh dah banyak juga cik cajun berjasa ya..heheh..
    nampak sungguh sedap lah mas..kecur pulak akak tengok..slurpsss...

    ReplyDelete
  13. ijayuji,

    ika...hamboiiii..sabo yerk...buat satu2...kikikiki
    dah tangkap cajun ke belum...
    boleh join kelab cajun ni...he..he..
    roti canai ti pun klu tebur cajun atas telur...sedapppp tu....muahahaha

    ReplyDelete
  14. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    kikikikiki...budak nurul ni....
    kok boleh jadi mee beracun....mati aku..muahahaha...
    pecah perut gelakkan kau...
    gi cari cajun cepat nurul..macam2 boleh buat tau....

    ReplyDelete
  15. Mama Hawa/Mama Nani,

    haa..tu la penangan cajun mama...
    sampai ke mee mamak pun dimasukkan cajun...
    best tau...

    ReplyDelete
  16. ibundo,

    kikikii..meh makan mee mamak cajun..
    biar kurang sikit jiwa kacau tu...

    ReplyDelete
  17. ♥LOVE2COOK♥ ,

    love....best tau makan mee mamak dalam cuaca sejuk2 gini....he..he..

    ReplyDelete
  18. Nazrah Bakery & Dunia Kuih,


    haa..ha...kak nazrah ni...
    meh makan mee mamak cajun ni..
    makan asap moto tak kenyang kak...

    ReplyDelete
  19. izahdaut,

    berdrama lak mek ijah ni...
    sian aku nengok kau....
    meh sini dok diam2..
    aku gorengkan kat kau....
    sekali telur mata lembu yerk...
    melampau tu..piat telinga ijah....telur goreng sendiri yerk...kikikiki

    ReplyDelete
  20. Yatie,

    akak..gi kongsi ngan ijah..suruh dia goreng telur lebih untok akak..
    ijah tu tak leh makan banyak2...he..he..

    ReplyDelete
  21. CT Delima,


    haaa..tu la kak..
    mas pun balik boxsell gi subang jaya....jalan jem teruk kan...

    hmm..nape la kita tak jumpa semalam kan...
    tak de jodoh lagi tu..
    tak pe..insyaAllah..nanti berjumpa tu..yerk tak..

    ReplyDelete
  22. Zaliedana,

    kikikiki..virus cajun ni makin meluas....
    makin kaya touke cajunn...

    ReplyDelete
  23. eina,,

    he..he..sabo2...
    dah beli cajun ke belum....

    ReplyDelete
  24. kak Ayu,

    tu la kak..tak membazir cajun tu...
    boleh digunakan oleh macam2 resepi....

    ReplyDelete
  25. morning kak mas!! wahhh.. mee goreng pon dh bercajun skrg nii...
    tun dah laa suka makan mee goreng. kalau kasi mee kuning ni, masak laa apa2 pon, tun telan je.. lagi2 kalau ada org yg masakkan, lg laa best.. hehe

    ReplyDelete
  26. mas...kemain lagi mee mamak tu yer... macam mana ghupe cajun tu ekk...nak kena pi beli ni

    ReplyDelete
  27. hehehe jom kita kasi mabuk cajun! sedap ek mas, mee goreng mamak letak cajun? boleh try gak nanti.. pekena pulak dgn cili jeruk.. mabeles ek..


    td baru rembat cajun lagi sepeket hehhee

    ReplyDelete
  28. oo..begitu rasenya cajun ya..blh dipelbagaikan..dh beli 3hri lepas psl terjuper dkt giant..tp masih blurr nk masak apa..hehehe

    ReplyDelete
  29. demam cajun la plak....hehehe. mas, tepung hoen kwe tu leh wat kuih apa lagi ek?

    ReplyDelete
  30. Mas ...sama la menu kita pagi tadi...akak msk mee goreng biasa2 jer....nk rasa yg mas jugak la sbb b'cajun...mesti ada kelainan rasa dia

    ReplyDelete
  31. tun_telani ,

    tun..sama la kita...
    kak mas pun suka yang orang masakan..
    sedappp kan...

    ReplyDelete
  32. Sue,

    sue...tengok cajun kat sini yerk...

    http://secubitgaramnor67.blogspot.com/2011/06/cendawan-goreng-berempah-cajun.html

    ReplyDelete
  33. K.Nor,

    akak...mabukk cajunnn...mabukkk cajunn...kikikiki

    ReplyDelete
  34. kha,

    betul tu kha...cajun ni boleh dipelbagaikan...selamat mencuba yerk..

    ReplyDelete
  35. Hanim,

    hmmm..tepung tepung hoen kwe yerk..
    maaf la hanim..mas pun tak pernah beli lagi tepung tu...
    cer hanim cari kat myresepi...

    ReplyDelete
  36. Ida,Japan ,

    kak ida...lain kali boleh letak cajun lak kak..
    best tau....

    ReplyDelete
  37. yg nie lagi ler buat perut akak berbunyi... terus lapar tau...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...