Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, September 28, 2010

Mee Goreng Mamak





Assalamualaikum. Mee Goreng Mamak untuk makan petang....selalunya kalau makan kat kedai mamak Mas memang suka order mee goreng mamak, selalu juga Mas buat kat rumah, Ain ngan Daniel pun suka mee goreng mamak...abang kurang sikit, lebih suka bihun goreng...beza mee goreng mamak ni cuma ditambah serbuk kari...memang sedap....mee goreng mamak ni Mas tambah conot ayam yang dipotong2....ha..ha..bertambah2 la lemak...sekali sekala tak pe kan...


Mee Goreng Mamak
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • mee kuning - agak2 untuk sorang
  • udang - ikut nak banyak mana
  • conot @ isi ayam - cuci bersih dan potong2
  • 1/2 cawan taugeh 
  • 2 pokok kucai - potong kecil 
  • 3 sudu cili mesin -  nak pedas bubuhlah lebih
  • 1 sudu kecil rempah kari ayam
  • 1 sudu kecil kicap pekat
  • 1 sudu kecil sos tiram
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1/2  sudu kecil sos ikan
  •  sedikit  minyak masak - untuk menumis
  • 2 ulas bawang putih - ditumbuk halus
  • 1 biji telur
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak. Masukkan bawang putih, cili kering yang dikisar ikut pedas dan serbuk kari dan biarkan garing dan wangi.
  2. Masukkan udang, isi ayam dan kacau rata.
  3. Masukkan kicap, sos cili, sos tiram, sos ikan, kacau sebati dan masukkan mee. Kacau rata. Boleh tambah stok ayam @ air jika mee kelihatan kering. Air @ stok tu agak2 yerk. 
  4. Masukkan taugeh, sawi dan kacau lagi.
  5. Ketepikan mee dan masukkan telur di tengah-tengah kuali.
  6. Biarkan telur tu masak sikit barulah dikacau dan gaul rata.
  7. Masak hingga mee agak kering dan boleh diangkat.






7 comments:

  1. owh, baru ku tau mee goreng mamak ni kena taruk serbuk kari ye mas?
    dah amik resepi nanti nak cuba sebab husband n hasya suka mee mcm ni
    btw, conot ayam tu apa mas?hehe tk pernah dengor nama tu ler

    ReplyDelete
  2. selamat mencuba yer zarin, memang sedap mee goreng mamak ni....he..he..conot ayam tu tongkeng ayam......mesti zarin tahu kan tongkeng ayam...sedap tau, lemak2 gituu..

    ReplyDelete
  3. Salam kak mas,
    apa khabar kak mas n family?
    Nampak mee mamak ni... buat terliur la, kak mas...
    yg saya tau mee mamak, sbb ia hitam dan ada tauhu jer. Rupanya mmg letak serbuk kari skali ya kak. Yum yum... rasa lapar neh.

    ReplyDelete
  4. fuhh..mas..memang nampak kemamakan dlm mee goreng mu ini...satu pinggan order...kami sefamily mmg suke mee goreng mamak style...

    ReplyDelete
  5. kak mas

    hubby ayu suka mee goreng mamak....thanks kongsi info tentang perbezaan mee goreng dengan mee goreng mamak...(bubuh kari)

    tapikan, hubby ayu dah tamo makan lagi...agak-agak dia takut kolestrol naik kot....

    ReplyDelete
  6. Indah
    tu la indah, tauhu tak de, kalau tak dah compom sangat mee goreng mamak...K.Mas sekeluarga sihat...

    Izah
    he..he..makcikk...boleh join mas..kami pun suka mee goreng mamak, sedap kan....cukup ke sepinggan, mesti kau makan sorang ni...muaahaa...

    Deliah
    ha..ha..kena ketuk kuali ni...Del nak 3 bungkus.....tauge tu lebih banyak mana...mesti Del suka tauge kann....

    Ayu
    ye la tu ayu...tapi sekali sekala tak pe kan...cian pulak nanti hubby ayu teringin...try la buat ayu...makan sikit pun tak pe...janji merasa...lebih tu ayu la yang makan..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...