Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, June 23, 2011

Cili Jeruk




Assalamualaikum. 
Meh layan dulu Cili Jeruk dan Kuetiaw goreng yang Mas goreng untuk sarapan pagi ni. Nak cepat sebab japp lagi nak bawa Ain cabut gigi.....cili jeruk tu dah 2 hari Mas buat...first time tau buat sendiri cili jeruk......selalunya Mas beli jerk.....resepi diambik dari Kak Nor, maceh kak nor.....memang best cili jeruk ni.....Mas makan ngan kuetiaw goreng....perhhhhh....sedappppp......

Cili Jeruk

Bahan :
7 - 8 biji cili hijau ~ boleh guna cili merah @ hijau
1 cawan air
1 cawan cuka
2 - 3 sudu besar gula



Cara membuatnya :

Basuh cili dan toskan.
Kemudian hiris tapi jangan terlalu nipis.
Masak air bersama cuka dan gula hingga mendidih. Biarkan hingga sejuk.
Masukkan cili ke dalam botol yg bersih dan tuangkan air cuka yg dimasak tadi.
Tutup botol dan biarkan sehingga 2 - 3 hari baru lah sedap dimakan bersama mee rebus @ goreng dan sebagainya.




26 comments:

  1. Salam Mas...
    Ada org ckp kalau buat cili jeruk gunakan air panas nnt cili jeruk akan garing..mama tak pernah plak cuba..

    ReplyDelete
  2. dek masss cyg
    kak ilah pun suka mkn cili jeruk dgn goreng2an..mee/kue teow..sedeeappp.
    ala sian nya ain nak cbut gg.. kalu kak ..mama yg ngeriii ..

    ReplyDelete
  3. lagi berselera makan kueteow goreng dengan cili jeruk tu kan..

    ReplyDelete
  4. Mama Hawa/Mama Nani,

    yerk ke mama....kata kak nor klu panas...cili tu nanti lembik..
    mas pun baru belajar buat cili jeruk ni..he..he..

    ReplyDelete
  5. kak ilahjy,

    betul3....baru sedappp kan kak...
    suka tau first time buat cili jeruk menjadi..he..he..

    dah balik dah...tadi mas ambik nombor dulu, baru balik ambik ain..
    elok jerk pergi balik..dah doktor panggil..
    kejapp lak...
    dah hilang tu 2 batang gigi...

    ReplyDelete
  6. Kak mas,xnak cili jeruk,mmg selalu da stok,sbb hubby suke mkn,sy pon selalu wat juga..Tapii nak kueteow tuh,nmpak sedappp,da palk udang,uii feberet toi,kueteow,kalo org yg xpandai goreng,mmg xsedap kan..Ssh cikit,berbanding bihun..

    ReplyDelete
  7. Hanis Azla,

    betul3....
    baru bestkan...

    ReplyDelete
  8. Zaliedana,

    laa..ct pun suka kuewtiaw goreng gak ke...
    geng la kita...
    he..he..maceh....belajar ngan mak tau menggoreng kuewtiaw sebab mak kak mas dulu buka kedai...
    nak rasa kuewtiaw goreng kak mas..nanti datang rumah yerk...
    gi rumah mak kak mas kat kulim pun boleh....

    ReplyDelete
  9. Salam Kak Mas..mmmm x pernah wat sendiri jeruk cili ni.. selalu mak wat..suker gak mkn lelagi mkn ngan mee/kue tiaw goreng ni...mmm tq kak.. nampak mudah..

    ReplyDelete
  10. ehh dah siap pun cili jeruk mas.. camna rasa, ok tak? kalau ok senang la kan lepas ni, tak perlu beli lagi dah..

    sbg upah, nak kuetiaw goreng sekuali.. letak harta karun banyak2 sket ya.. :)

    ReplyDelete
  11. As'salam Mas

    cili jeruk sedapnya kalau makan denagnaneka mee, kecur dah ni macam terbau2 cili jeruk kat hidung dah..hihihi

    kuetiaw tu banyak lebih tak..? nak mintak sepinggan letak cili jeruk lebih sikit eh :D

    ReplyDelete
  12. emm.sedapnyer cili jeruk,..kuey teow pun ngancam..lapor la pulak
    Mas..k'ida kalau wat cili jeruk, cili yg dh dipotong tu rendam ngan air kapur dulu utk lebih ranggup..pas tu tambah garam juga sms jeruk..biar ada rasa msm, masin, manis dan pedas..mmg sedap mkn dgn apa2 mee pun

    ReplyDelete
  13. erma,

    sama la kita erma..
    kak mas pun baru first time buat tau....kikiki
    selalunya kak mas beli jerk..
    selamat mencuba erma...best jeruk ni..

    ReplyDelete
  14. K.Nor,

    akak...muahhhh..maceh..sedappp..
    rasanya lebih sedap dari yg mas beli....serius ni....
    maceh kak...
    nanti datang makan rumah mas yerk...
    special tuk kak nor.....

    ReplyDelete
  15. kak CT Delima,

    akak...meh makan ngan mas...ada sikit lagi kuewtiaw tu...
    cedok cili tu nak banyak mana..
    sedappp.....

    ReplyDelete
  16. Ida,Japan,

    hmm..satu lagi petua..
    nanti mas try...
    maceh kak ida....
    lepas ni tak yah dah beli cili jeruk...
    kita buat sendiri...

    ReplyDelete
  17. Mas...kuetiaw dgn cili jeruk..memang lawan di tu..buat sarapan pagi...sedapnya.

    ReplyDelete
  18. mekaseh kak sbb bg info nk wat cili cuka ni..hehe

    akak..sy nk kongsi resepi dgn akak..sbnrnye sy selalu curi resepi dr sini..hehe

    tp mkn sndri..xde la nk beria post kn..hehe

    http://qasehdindakanda.blogspot.com/2011/06/resepi-keluarga-ahmad.html

    harap akak sudi terima... =)

    ReplyDelete
  19. noorsafone,

    akak....he..he..memang serasi kan..baru best,..

    ReplyDelete
  20. waaaa...Mas dah wat cili jeruk ehhh...sedapnyer makan ngn mee..

    ReplyDelete
  21. qaseh johanna,

    isshhhh..qaseh ni....tak la mencuri..
    ambik jerk mana2 resepi yang qaseh berkenan....
    sama2 la kita berkongsi ilmu masakan....
    baru seronok kan...

    ReplyDelete
  22. Rabiatun Adawyah,

    betul tu kak..
    baru berselera lagi makan mee tu...kan kak..he..he..

    ReplyDelete
  23. mas.. ita ada cili tu uleh la buat cili jeruk.. sedapnya makan dengan mee atau kue teow.. berselera jadinya

    ReplyDelete
  24. salam mas..cili jeruk kat umah k.atie dah habih la..mintak kat sini sikit ,blh?

    ReplyDelete
  25. Juwita Jamaludin,

    haa....elok la tu...buat tau ita cili jeruk...
    best makan ngan makanan goreng2...sedappp...

    ReplyDelete
  26. ♥♥azatiesayang ♥♥,

    hhmmm..boleh..tapi sikit jerk tau...kikikiki

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...