Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, June 9, 2011

Tart Telur Lagi !!!



Assalamualaikum. Hmmm..Tart Telur lagi kan. Asal beli puff pastry..mesti nak buat tart telur....lagi pun tart telur ni memang laku kat rumah Mas ni. Anak2 sekali makan mesti 2 ke 3 biji....mak bapaknya....hmmm....cer teka...kikikiki
Untuk Tart Telur sebelum ni, boleh lihat DISINI yerk. Lagi pun kalau buat sendiri....berbaloi...1 adunan boleh dapat banyak dan modalnya berapa jerk....baru puas makan kan. Untuk Tart Telur yang tak menggunakan puff pastry, boleh tengok resepinya DISINI. Ikut selera masing2 nak versi mana. 

Tart Telur
Sumber : MasDuniaku
Bahan Untuk Crush :
  • 1 paket puff pastry
Bahan filling :
  • 1 cawan susu cair @ susu segar
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula halus
  • 1 cawan air
  • 1 tbs tapung kastard
  • ½ tsp vanilla essence

Cara membuatnya :
  1. Untuk buat crust : Ambik sekeping puff pastry dan tekan2 puff pastry ke dalam bekas tart @ pie. Sekeping puff pastry tu boleh dapat 2 biji tart telur. 
  2. Cara buat filling : Pukul gula dan telur.
  3. Masukkan semua bahan filling yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati. Kemudian Mas tapis dulu adunan filling ni baru tuang ke dalam bekas tart yang telah diletakkan doh tadi.
  4. Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yg diletakkan puff pastry tadi.
  5. Bakar dalam oven dengan api atas bawah. Linda agak2 jer temp dia. huhu. agak2 nmpk mcm dah kekuning orangean tuh masak la tuh! hihi. tunggu sejuk baru potong tau!
  6. Mas bakar pada suhu 190c selama 30 minit dengan api atas bawah.
  7. Selamat menjamu selera!

28 comments:

  1. Rajin betul cik adik ni memasak. Ada je N3 yang mengancam.

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Mas.. vavava gulp.. sedap tu.. bilalah nak try ni..huhuhu kak ni erma bawa Asparagus siap masak.. he he he kita tukar ngan tart tu he he he ye ye ye ye sayang akak he he he

    ReplyDelete
  3. mas,boleh buat kejap2 lagi ni mas..pastry puff pun dah lama sgt dok lam freezer tu..

    ReplyDelete
  4. mas akak pun nak buat jugalah..thanks for sharing ya..

    ReplyDelete
  5. Kak Mas,sedapnya..Bebaru nih da beli 2biji kat bakery,igt hubby xsuke,tgk2 dia suke lah plk n tya awat beli ckit sgt,mkn pon kongsi2,sekbek anak tido,haha..Sedap sgt..nnti nak try wat gaklah..

    ReplyDelete
  6. Ketuhar Panas Yatie,

    akak..masak2 gitu jerk kak...
    tart telur ni memang laku kat rumah mas..
    tu yg banyak kali buat....

    ReplyDelete
  7. erma,

    ala bucuk erma...nak tukar ngan tart telur yerk..
    dah abiss la ....
    tukar ngan kurma ayam nak tak..kikiki

    ReplyDelete
  8. Kak Massss!!!! kita kan kak kalau mkn tart telo ni kan kita korek isi dlmnyer hihihi cuma makan kulit dia jerrr hihihi... mintak akak punyer kita masukkan sekali ajerr dlm mulut biar tak terasa :D

    ReplyDelete
  9. kak anim,

    akak..elok bebenar la tu..
    gi buat cepat2....
    boleh mas tumpang minum petang nanti...

    ReplyDelete
  10. kak ayu,

    selamat mencuba kak...
    nanti pos kat mas sikit yerk....kikiki

    ReplyDelete
  11. Zaliedana,

    ct..baik buat sendiri..
    harga 2 biji tart telur tu boleh dapat sebungkus puff pastry...
    haaa....puas makan klu buat sendiri..
    kat rumah kak mas ni...semuanya suka tart telur...

    ReplyDelete
  12. ijayuji,

    aiittt...macam tu lak cara ika makan tart telur...
    nape tak makan filling tu....
    klu macam tu...ika buat crust jerk la...kikikiki

    ReplyDelete
  13. Maaaaaaaaaassss, rajin sungguh mengetart....mintak 3 ketuii..hehe

    ReplyDelete
  14. kak ummi,

    akak..tart telur ni tak de susah sangat..
    tu yang rajin membuatnya...he..he..

    ReplyDelete
  15. mas, akak pun suka tart telur jugak.....lama dah tak buat sedap ni tapi kat sini pastry puff yg segera tu tak ada yg halal pula...sabar jer lah..

    ReplyDelete
  16. sukanya tart telur..yana slalu beli jee..nak buat xde org nk mkn..kat sini ada g x..hehee

    ReplyDelete
  17. salam kak mas.. salam kenal ye.. nampak menarik2 menu disini... sedap nampak tart telur tu

    ReplyDelete
  18. Selama ni Kak Azie dok makan Portugese Tart Egg yang jual kat King’s tu jerrr.

    Yang ini nampak sungguh segarrrr...!

    ReplyDelete
  19. mas...
    bila nak singgah jb.. hahahhahha

    ko buat ayu tahan air liur lagi.....
    terbaiklah.....
    ayu pun suka tart telur....masa study, tiap2 petang, sebiji kat tangan.. dulu rm 1.20 jer....
    skrang tak tau berapa harga??

    ReplyDelete
  20. kak Nieza,

    akak..ada tu satu resepi lagi yang crushnya buat sendiri...
    boleh la akak cuba klu teringin...

    ReplyDelete
  21. YANA SHAIFUL,

    hmmm..yana sorang jerk yg suka yerk...
    boleh la klu beli..
    tak ramai yg makan...
    dah abiss la yana....
    tart telur ni laku kat rumas mas....he..he..

    ReplyDelete
  22. Juwita Jamaludin,

    salam kenal juga buat juwita..
    amboii..cantiknya nama..
    macam orangnya....

    ReplyDelete
  23. azieazah,

    akak..dulu mas pun selalu beli kat kedai roti king tu...
    sama kak resepi ni macam yang dijual kat kedai roti king tu..
    berbaloi2 buat sendiri tau...

    ReplyDelete
  24. Citarasa Rinduan,
    ayu..insyaAllash..klu adik ipar ada jodoh ngan orang jb...kikiki
    ala..ayu klu turun shah alam..
    datang la rumah mas...
    mas dulu pun selalu beli tart telur..
    bila dah pandai buat ni...
    tak de dah beli..kikiki

    hmm..rasanya sebiji tart telur tu rm1.40 kot...
    lupa lak harganya...

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum mas..
    huhuuuu.. akak x reti nak buat tart telur nie mas... mas dok tayang lg nie... akak nie mmg suka makan... tp buat x reti lg... geram plak tgk tart telur mas tu tau... utamanya yg telah kena gigit tu.. terasa kesedapannya.. hehhee

    ReplyDelete
  26. Salam Mas...

    Ira pun pernah try tart guna pastry ni, mmg sedap...tp waktu tu tak de mood nak ngap gambarnya, cuma sempat ngap kat mulut je..hehehe

    ReplyDelete
  27. kak Diana @ Melley Mey,

    akak...tak de susah sangat la kak membuatnya....
    cuba try buat.....
    berbaloi kalau buat sendiri....

    ReplyDelete
  28. Wanieyra,

    bestkan ira guna puff pastry ni....ranguppp diluar dan lembut lemak dalamnya....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...