Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, June 8, 2011

Rendang Tok



Assalamualaikum. Meh layan dulu resepi dari kampung iaitu Rendang Tok. Mertua Mas yang masak tau, memang sedappppp....hmmm.....memang best sesekali makan masakan ibu kan. Boleh juga lihat DISINI untuk n3 sebelum ini. Rendang Tok ni memang menu wajib untuk juadah hari raya. Sedapp dimakan ngan ketupat atau lemang. Biasanya kalau anak2 berkumpul, mertua Mas memang akan masak rendang tok ni. Mas pun semenjak kahwin baru belajar makan rendang tok ni. Hmmm..dah jadi menu peberet tau....memasak rendang ni sebenarnya tak de sukatan yang betul2....kena pandai seimbangkan bahan2 tu, baru boleh dapatkan rendang yang sedapp....macam rendang tok ni, kena seimbangkan rasa kerisik, serbuk kari dan gula merah tu supaya seimbang rasanya.....gelap rendang tok tu bergantung pada kerisik dan gula merah....jadi kena pandai seimbangkan dan rendang ni mesti dimasak dengan api perlahan dan sentiasa kacau rendang tu hingga rendang tok kering. Baru la rendang tok ni tahan 2 ke 3 hari dan lebih sedapp bila dipanaskan balik.   

Rendang Tok
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 kilo daging lembu - dipotong
  •  santan dari sebiji kelapa - agak tuang sampai daging tu tenggelam
  • 2 sudu besar kerisik
  • 2 - 3 sudu besar gula merah - agak2 yerk
  • 2 sudu besar membumbung serbuk kari daging 
  • kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga, bunga lawang
  • 1 biji bawang besar - hiris 2 nipis
  • 1/4 inci halia - hiris2
  • 1 helai daun kunyit - hiris
  • garam secukup rasa
Bahan tumbuk :
  • 1/4 inci halia
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/4 inci kunyit hidup
  • 1/2 inci lengkuas
  • 2 batang serai - hiris2 dulu

Cara memasak :
  1. Gaul sebati daging, bawang besar yang dihiris2, bahan2 tumbuk, halia yang dihiris2,daun kunyit, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, kulit kayu manis, gula merah, kerisik dan serbuk kari, jika nak lebih sedap, perap dulu selama 1 jam.
  2. Masukkan kedalam kuali bersih, tuang santan hingga daging tenggelam, kacau sebati.
  3. Buka api perlahan dan biarkan mendidih, masukkan garam secukup rasa dan masak hingga rendang kering. Semasa masak imbangkan rasa kerisik, serbuk kari dan gula merah tu supaya seimbang.....gelap rendang tok tu bergantung pada kerisik dan gula merah....jadi kena pandai seimbangkan....masak hingga rendang tok kering, boleh juga lembab jika suka dengan api perlahan dan sentiasa kacau rendang tu.
  4. Sedap dimakan dengan nasi panas, roti atau pun pulut...


23 comments:

  1. As'salam Mas

    selamat pagi puan mas, ada lagi tak rendang tok tu, nak sikit merasa masakkan orang kampung. sedap pulak tengok pagi2 hari ni. semuanya nak makan..hihihi.

    selalunya kak ct buat rendang biasa jer, kalau rendang tok ni belum pernah buat lagi.

    ReplyDelete
  2. Salam Mas, dekat2 puasa ni elok simpan stok banyak2. Boleh frozen kan??

    ReplyDelete
  3. kalau rendang tok ni teringat aku time belajo dulu, mak aku musti buat rendang ni tuk bekalan. sampai seminggu pun elok lagi.. pulak2 time puasa..musti setapuware bawak bekal.. sob sob terimbas kenangan lama. mass nak skiitt mas.. buat nyer malas bebenor. laamaaa

    ReplyDelete
  4. Assalam kakmas,uii sedapnyer rendang,cam xsabar nak raya lak,hihi..A"ah kan kak rendang nih kalo masak kena lama baru tahan lama n sedap..Kalo dapat cicah ngan ketupat n roti,sedap nih..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Mas...
    Mujur akak baru jer balik dari Perak..makan kenduri yang mmg ada rendang tok yang mmg sedap giler.. siap dapat tapaw lagi... klu tak mmg pengsan ler akak tengok rendang tok MIL Mas nie... akak mmg suke rendang tok yang lembab2 gini....

    ReplyDelete
  6. Salam kak mas cayang! nak jugak nak jugak!!!! dah habiskan buatkan kita yerr :D sedapnyer rendang! terbyg byg nasi himpit dgn lemang :D

    ReplyDelete
  7. fuh fuhhh fuhhh...rase cam nak rayer jer ni ade rendang2... eh, ketupat x de ke? ehehe..sedapnyer mas..mood raye dah nak sampai kan..aku pun baru try test wat kukis 2-3 hr lepas..eheh

    ReplyDelete
  8. Sedapnya mas kalau pekena ngan lemak ni..
    Pehh..tak tido malam ni teringat rendang tok..

    ReplyDelete
  9. akak memang suka semua jenis rendang mas.dlm esbok akak mmg sentiasa ada sekilo santan.senang bila2 teragak nak buat rendang,buat je..rendang tok ni lebih kurang cam rendang org negori je mas..masak kering2 leh tahan lama..mmm...jumaat ni nak buatlah..nak gi picnic lagi..hehe

    ReplyDelete
  10. kak CT Delima,

    waalaikum salam kak...
    akak tak pernah makan lagi yerk rendang tok ni..
    sedapp tau..
    try la nanti resepi rendang tok ni kak...

    ReplyDelete
  11. kak Antan Bertingkah,

    klu masak rendang ni kering...boleh tahan seminggu kat luar kak..
    klu difrozenkan...lagi la tahan lama...

    ReplyDelete
  12. izahdaut,

    makcik..ada sikit lagi tu..
    boleh la klu kau nak merasa sesuap...kikikiki
    hmmm....teringat kisah lama yerk.....

    ReplyDelete
  13. Zaliedana ,

    ct,.betul tu..
    klu panaskan banyak kali..
    lagi sedapp tau..

    ReplyDelete
  14. rajinnya masak rendang..rindu plak nak makan

    ReplyDelete
  15. kak Nur Ede ,

    hmmmm..klu kenduri kat perak..memang ada rendang tok kan...
    sedapppnya rendang tok kenduri..
    mas suka...

    ReplyDelete
  16. ijayuji ,

    amboiii....nak juga yerk..
    gi ambik, ada sikit lagi tu...kongsi2 la ngan ijahh yerk...

    ReplyDelete
  17. nOOrsha,

    sha..klu rendang gini..sepanjang masa mertua aku buat..
    tapi klu juadah raya...ni memang menu wajib...

    ReplyDelete
  18. TopsyTurvyMum ,

    kikikiki....tu la pasal...
    yang sedapp mesti lemak kan...

    ReplyDelete
  19. kak anim,

    akak..gi picnic lagi yerk..
    jelesnya...
    selamat mencuba kak..

    ReplyDelete
  20. mama Tiara,

    mama...ni air tangan mertua....
    sajerrk mas n3 kan..

    ReplyDelete
  21. salam dek mas kak ilah mcm biasa print dan simpan..layanzzzz sdapnyeeee

    ReplyDelete
  22. kak ilah..

    akak..tak pe..nanti klu nak buat..
    dah ada resepi....senang kan..

    ReplyDelete
  23. mas akak pun buat rendang jugak semalam rendang Ayam..
    Maaf Mas lambat singgah.. semalam mmg sibuk sangat tak dapat nak BW..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...