Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, June 13, 2011

Keli Salai Lomak Cili Padi



Assalamualaikum. Bersiaran lagi dipagi Isnin, hmm....rumah pun dah mula sunyi sepi..rutin biasa bila anak2 bersekolah bermula balik.....sambil masukkan n3 Keli Salai Lomak Cili Padi ni, sambil memikir menu untuk bekal dan lunch anak2 untuk ari ni. 
Meh layan dulu Keli Salai Lomak Cili Padi ni, menu lunch semalam, boleh lihat DISINI untuk n3 sebelum ni. Seperti biasa, keli ni Mas salai dalam oven jerk..hmmm baunya masa disalai...memang sangat harum...semerbak satu rumah...dan untuk Keli Salai Lomak Cili Padi kali ni, Mas buat ikut cara negeri Sembilan, tak menggunakan bawang...memang best.....

Keli Salai Lomak Cili Padi
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 2 ekor ikan keli - dibersihkan 
  • cili padi  - ikut pedas ditumbuk
  • kunyit hidup - ditumbuk
  • Santan - dr setengah biji kelapa - Mas guna santan kotak
  •  2 keping asam keping
  • Garam dan gula secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis


Cara memasak :
  1. Ikan keli direndam selama 2 minit dengan jus limau nipis, toskan dan bersihkan, ulang sekali lagi dan bila keli dah bersih, kelar2 dulu keli tu kemudian disapukan kunyit dan garam kemudian disalai dalam oven selama 45 minit dengan api atas bawah. Mas letak atas jaring dan lapikkan dulang bawahnya.
  2. Masukkan bahan2 tumbuk, santan dan asam keping ke dalam periuk. Masak dengan api perlahan. Kemudian masukkan garam, gula secukup rasa dan sedikit kiub ikan bilis, sebatikan dan masukkan keli salai.
  3. Masak hingga kuah pekat dan boleh tutup api.

62 comments:

  1. Salam kak mas!!! aduhhhhh sedapnyer kalau nama salai ni kan pastu masak lemak kecur tgk! kita tak mkn keli serik nk makan sbb masa beli keli kat sini rasa lumpur! terus tak mo makan tp kdg teringin nk makan nak2 dibuat masak mcm ni kan.. ambik kuah jer lah dulu :D

    ReplyDelete
  2. aduuuuuuuuuuuuuh,terliur tgk ikan salai pagi2 ni mas.
    bagi pendapat org negori kalau letak bawang, gulai jadi maung..akak pun tak reti nak explain apa maksud maung tu mas..kira tak best lah..

    tapi kalau gulai daging atau ayam takpe tapi bukan utk gulai ikan..meh sini sepiring.nak rasa...

    ReplyDelete
  3. kak ingt mas beli yg dah salai ..rajen tul la mas bakau2/salai sendiri.. fuhhh mmg sedap niiii.. kak pernah buat tapi buh bawangannnn... kak suka masuk bwng2..kak nim...ori mmg tak de bwng kan kak??

    ReplyDelete
  4. Oooo... camtu ek salai.. jd mcm bakar dulu laa, ye.. brp suhu kak mas guna utk salai?

    ReplyDelete
  5. ijayuji,

    cian ika...macam mana keli boleh rasa lumpur tu...tak bersihkan betul2 kot keli tu...
    tak pe ika....nanti datang makan rumah kak mas yerk....

    ReplyDelete
  6. kak anymz,

    yerk ke kak anim...hmmm..mas suka masak lemak gini...
    simple dan sedappppp....
    berebut2 makan ngan anak2 tau semalam..kikiki

    ReplyDelete
  7. kak ilahjy,

    akak..mana nak cari keli salai ni...baik buat sendiri...
    tak de susah sangat...
    lagi best makan yg fresh2...kikiki
    akak..try buat masak lemak tak de bawang...best tau..

    ReplyDelete
  8. tun_telani,

    hnn..cam tu la tun cayang...
    suhunya kak mas guna 190c...

    ReplyDelete
  9. As'salam Mas

    Lauk lemak2 cili api ni semuanya sedap. Tapi kak ct tak makan ikan keli. kalau anak dara kak ct lauk ni fav dia kat kolej Mas. sampai balik umah suruh mama dia masakkan. hehehe..mintak ampun lah kak ct memang tak akan masak.. hahaha

    ReplyDelete
  10. Salam Mas
    mak hai dah terliur negok keli salai ni
    akk n family mmg suka lauk2 cam ni..ikan keli pulak tu jgn cakap le...masak lomak pehhhh napa x hantar kat rmh,,,,kan dah buat org teliur ni

    ReplyDelete
  11. kak CT Delima,

    waalaikum salam kak..
    laaa..nape tak makan keli..
    sedapp tau.....he..he...

    ReplyDelete
  12. kak Sheila Shafeareen,

    akak..seronoknya semuanya suka keli...
    senangkan sekali masak..he..he...

    ReplyDelete
  13. mas=keli.. kiki.. marah makcik!!
    mass..nak tanya lagi pasal keli walaupun tak perna beli keli .
    orang kalau masak keli memang tak potong ke mas?
    erkk soalan sesuai ke?malu aii

    ReplyDelete
  14. salam pagi MAs...

    Sedapnya, feberet ni. Menu wajib beli bulan posa ni. baru ada selera sikit berbuka....

    ReplyDelete
  15. Ni lagi sorang. suka buat akak tensen. maleh le nak BW sambung uat keje lagi baik.

    Huahhh masih terasa keenakan keli bakar di gerai depan intura.

    ReplyDelete
  16. Tak makan ikan keli, but that lemak...I wanttttt!!! :D

    ReplyDelete
  17. izahdaut,

    pukkk ijahdaut...kikikiki
    makcik...bila sampai seru masak keli ni..
    aku berkulat menunggu lauk keli kau makcik..muahahaha

    untuk soalan kau...keli tu ikut kita, nak kerat @ tak...
    klu kau rajin..kerat2 la...
    kalau tak..kau kelar jerk keli tu...

    ReplyDelete
  18. Wanieyra,

    ira..mas tak puasa pun belasah masak jerk keli ni...he..he..

    ReplyDelete
  19. Kak Sam.

    kikikiki...kak sam....
    sedapp tau masak lomak keli salai ni...
    makan tak ingat dunia tau...muahaha

    ReplyDelete
  20. ♥LOVE2COOK♥,

    love...nak kuah jerk ke...
    sedapp tau keli...

    ReplyDelete
  21. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  22. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  23. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  24. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  25. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  26. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  27. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  28. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  29. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  30. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  31. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  32. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  33. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  34. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  35. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  36. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  37. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  38. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  39. Salam Kak Mas.. menu feberet SK ni.. he he he.. begitu menyelerakan.. pekat kuah tu...nyum2

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  50. erma,

    oppsss..nape jadi bertindih2 komen erma ni..kikikiki
    tak pe la....
    meh layan masak lomak keli salai dulu...he..he..

    ReplyDelete
  51. KAK MAS.. MAAF.. TADI INTERNET KAT SINI MERENG.. TGK TU.. BYKNYER ULASAN SAMA ERMA.. X BOLEH NAK PADAM LAGI.. HU HU HU MAAF KAK... COMOT DAH..

    ReplyDelete
  52. erma,

    kikikiki..tak pe...kak mas pun kadang2 mengomen, jadi berdouble gak komen kluar.....

    ReplyDelete
  53. Salam..akak.. tu lah segannyer.. maaf bebanyak.. dah lah nak lepak dapo akak payah sekali lepak buat onar lak he he he cayang akak...

    ReplyDelete
  54. salam mas...masakan lemak cili padi n9 memang tak letak bawang..asli punya...sedapkan..

    ReplyDelete
  55. noorsafone,

    mas pun baru belajar masak masak lemak asli negeri sembilan...
    memang best.....
    sodappp....

    ReplyDelete
  56. maaaaaaasssssss!~ lemak cili api peberet aku tu weyg....keli salai lagi.. aduhmak.. mengancam btol lauk ko nih.. meh la kasi sket...eheheh

    ReplyDelete
  57. Waaaa..Mas..(nangis2 ni..) nak gulai tu...nak jugak..nak jugak...huhuuuuu..

    ReplyDelete
  58. nOOrsha,

    sha...selera kita banyak yg sama kan..
    jom laga2 bontot..kikiki
    aku klu makan masak lomak ni...
    memang tak hengat dunia kejappp...
    muahahaha

    ReplyDelete
  59. kak naz,

    alahai..nangis lak akak sorang ni..
    dah abiss la kak..
    mas kasi lompang jakarta yerk...
    diam...diam..kikiki

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum mas...
    akak x perna lg makan ikan keli.. :D. Sedap ek mas?

    ReplyDelete
  61. sedap! Fav8 sy dri kecik, nti mmg nk msk cmni gak

    ReplyDelete
  62. sedap! Fav8 sy dri kecik, nti mmg nk msk cmni gak

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...