Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, June 6, 2011

Donut Yogurt Resepi 2



Assalamualaikum. Masih lagi dikampung..hmmmm..nak mengadap lappy pun macam malas jerk walaupun hati ni teringat jerk kat member2 alam maya. Biasa la kan...mood kat kampung...kikikiki...ari ni meh layan dulu n3 tertunggak Mas. Donut Yogurt ni Mas buat khamis lepas, jadi dah abiss yerk...
Hmm...pada Mas donut yogurt ni memang best...lembut dan gebu jerk walaupun dah sejuk...tak mau bebel2 lagi..meh layan resepinya lak...

Donut Yogurt
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 500 gm tepung gandum
  • 11 gm yis
  • 200 ml yogurt asli
  • 100 gm gula pasir
  • 35 gm marjerin
  • 30 gm lemak sayur
  • ½ sdt garam
  • 4 biji kuning telur
  • 100 ml susu segar sejuk dari petiais

Cara membuatnya :
  1. Masukkan semua bahan dalam bread maker dan tekan butang Dough dan biarkan bm menguli hingga siap dan adunan naik.
  2. Keluarkan adunan dan tumbuk2 untuk buang angin dan buat bulat2 dan kemudian leperkan. Rehatkan 20 minit atau hingga donut mengembang.
  3. Buat lubang tengahnya, menjadi bentuk donat dan terus goreng sampai kuning kecoklatan ( gunakan api perlahan semasa goreng ), semasa goreng putar2 tengah lubang donut tu dengan chopstick supaya lubangnya tak tenggelam sebab donut ni akan naik lagi semasa menggoreng.
  4. Angkat dan toskan sebentar baru salutkan donat dengan gula halus atau hias dengan coklat. 


18 comments:

  1. Salam kak mas!!! akak g jalan2 eak? senyap jerrrr ke tido umah izah? hihihi... kita tgh malas betul nak buat donut2 skrg niii, itu hari jer buat donut ball tuuu nak kena rajinkan jugak buat geram jugak tgk sana sini buat donut huh!

    ReplyDelete
  2. slm mas...gebuss gebass donut mas ni...montel jer dia mengembang...lama gak tak buat donut,
    Mas..corak pinggan tu lebih kurang sama la ngan k'ida punya..beli kat ner he..he

    ReplyDelete
  3. massss... terima kasih! akak mmg cari resepi ni.. sebab nak habiskan yogurt hihi boleh akak buat tuk minum petang ni... :-)

    ReplyDelete
  4. wei Mas : ko balik kampung mana? nanti sah2 ko angkut benda2 dari kampung banyk2 kan..bg aku sikit yer..hehe

    ReplyDelete
  5. lamanya balik Kg, jgn lupa daun pisang dari kg tau..

    ReplyDelete
  6. Mas ni rajin benar mendonut, kagum akak dgn Mas, terbaekkk!

    ReplyDelete
  7. si mas nie mmg siratu bun dan si ratu donut..
    bila nak pindah sini??

    ReplyDelete
  8. ijayuji,

    ika...akak baru jerk baru balik dari kampung....
    tu yg n3 kureng sikit...kikikiki...
    meh datang tolong akak mendobi....banyak kain nak dilipat gak ni....
    hmm...mabuk donut ball yerk..
    best kan donut tu...

    ReplyDelete
  9. kak Ida,Japan,

    akak...memang gebu betoi donut ni...
    kikikiki.
    pinggan tu sama yerk...mas beli kat pasaraya kat shah alam jerk...
    akak beli kat mana...
    berkenan lak tengok izah guna pinggan bentuk kacang tu..
    tu yg terus sambar bila jumpa....
    sama ngan izah gak...

    ReplyDelete
  10. Kak AZLITA AZIZ,

    akak..sama2 kasih....
    selamat mencuba kak..
    tak sabar nak nengok donut akak...
    mesti cun melecun....

    ReplyDelete
  11. alinac lover,

    selamat mencuba yong....
    nanti dah siap anto kat mas sikit..kikiki

    ReplyDelete
  12. Anna Qawina,

    amboiiii....mana ada aku mengangkut harta kat kampung...
    bukan musin buah la makcik....kikikiki

    ReplyDelete
  13. kak Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    akak..kejapp jerk ...
    dah sampai subang dah ni..kikiki
    ala2..tak sempat nak rembat daun pisang...lupa lak...kikiki

    ReplyDelete
  14. kak Sari Yusa Ibrahim,

    akak...sajerk mencuba kak...
    dan menjadi....
    alhamdudillah...

    ReplyDelete
  15. Citarasa Rinduan,

    ayu...amboiii...ada gelaran lak yerk...kikikiki

    ReplyDelete
  16. akak suka tgk org buat donut menjadi n gebu cam donut yg mas buat nie.. nmpk gebu n sedap tuuu.. tp akak x reti nak buat2 lagi.. huhuuu...

    ReplyDelete
  17. kak Diana @ Melley Mey,

    akak..mas dulu pun tak reti mendonut...
    semenjak ada bibik ni....
    dan mas ikut resepi2 dari member2 alam maya...
    memang menjadi donut yg mas buat..
    try la buat kak..
    lama2 menjadi donut tu...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...