Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, June 11, 2011

Roti Manis



Assalamualaikum. Bertemu lagi dipagi sabtu. Hmmm..semalam....sibuk sikit petangnya....malam baru sempat BW...jadi meh layan Roti Manis untuk n3 ari ni. Patutnya roti manis ni Mas n3kan petang semalam..jadi tak sempat lak sebab sampai rumah pun dah malam, sempat buat BW jerk...nampak juga Noorsha pun dah try Roti Manis yang asalnya Mas nampak kat dapur IkaKata Ika, resepi diambik dari Kongsi ResepiTengok bahan2nya pun pada Mas tak banyak..biasa2 jerk...dan roti ni tak menggunakan telur atau bahan pelembut yang lain. Hasilnya...roti manis ni lembut....gebuss jerk....suka sangattt dengan kejadian roti manis ni. Walaupun namanya roti manis, tapi roti ni pada Mas tak de la manis sangat....Mungkin sebab Mas kurangkan sikit gula tu kot. Roti manis ni sedapppp dicicah ngan nescafe atau dimakan begitu sahaja. Hm...membebel panjang lak kan...layan2 la dulu yerk Roti Manis ni, kejap lagi tuan tanah nak kluar...membeli belahhh apa yang habiss kat dapur tu...byeee....

Roti Manis 
Resepi : Arah - Ika
Sumber : Kongsi Resepi

Bahan A:
1/2 cawan air suam
1 sudu makan tepung gandum
1 paket yis>>11g
1 sudu makan gula 
**Campurkan kesemua bahan ketepikan seketika sehingga berbuih

Bahan B :
2 sudu makan butter - cairkan>> Mas ikut Ika guna 1sb butter cair dgn 1 sb Shortening

Bahan C :
1 cawan gula (atau 12 sudu makan) cairkan jadi sirap dgn 1/2 cawan air (ini untuk menguli tepung) masa menguli, kalo tepung kurang air boleh tambah air suam sedikit demi sedikit.>>gunakan air suam supaya cepat larut gula tadi

Bahan D :
3 cawan Tepung Roti

Bahan Tabur :
Gula caster

Cara membuatnya :
  1. Masukkan bahan D dalam bekas adunan.
  2. Campur kesemua bahan2 A, B & C tadi pastu uli jadikan doh...
  3. Sudah uli, agak2 dohnya kenyal2 mcm doh roti canai yg besa tengok kat kedai mamak tu ler. Tak lembik sgt, tak kenyal sgt... yg sedang sedang ajaaaaaaaa hehehe
  4. Kalo terlembik, tambah aje tepung sikit2 uli jadi kenyal semula...
  5. Biarkan doh rehat sampai dia naik gebu, agak2 dalam 1/2 jam ler kot.
  6. Lepas dlm 1/2 jam gitu dah boleh bentuk2kan (Jangan tumbuk doh, biarkan aje gebu than terus bentukkan) Dah boleh bulat2kan pastu susun dalam loyang pembakar.
  7. Susun rapat2 pastu biarkan lagi dalam 40-45 minit... doh akan naik semula.
  8. Lepas dah naik doh tu dalam loyang pembakar, boleh masukkan dalam oven.. bakar selama 30-40 minit ~ suhu 180 degree>>yg ni kita bakar dlm masa 15 min jerr :D bergantung pd oven masing2 ya..
** masa rehat doh, jgn tutup.. biarkan aje dia naik sendiri kena angin


24 comments:

  1. Kak Masss!! nak ituttttt!!! ari ni kita org kena g tadika jap g niii pun nak kuar jugak, ni pun tgh tunggu roti manis ni naik hihihi pastu bakar makan n pergiiiiii!! :D

    ReplyDelete
  2. pandainya buat roti..gebu..kita belum pernah cuba lagi..

    ReplyDelete
  3. Nampak gebu roti tu.. di klu cicah air teh atau kopi pun sedap kan mas?
    akak pun nak ikut mas....

    ReplyDelete
  4. weh.. kuar shopping soping lagii? tak sukeeee..
    *ayat bila laki tak de kat rumah.. kiki

    ReplyDelete
  5. ijayuji,

    amboii...meroti lagi ika....kikikiki..

    aiippp..mana boleh ikuttt....
    nak gi berdating sekali ni...muahahaha

    ReplyDelete
  6. mama Tiara,

    mama...try la meroti mama..
    insyaAllah..menjadi roti tu nanti..

    ReplyDelete
  7. kak ita,

    akak..memang lembut gebu roti ni....
    bestt tau...

    nak ikut....hmm...tak bolehhh...kikikiki

    ReplyDelete
  8. izahdaut,

    makcik...sepetang semalam meneman laki aku beli brg2 dia....
    ari ni dia kene teman aku lak...kikiki..
    aci tak...
    barang2 dapur dah banyak abiss makcik..
    lepas balik dari kampung..mana kluar beli barang lagi..

    ReplyDelete
  9. As'salam Mas

    nak roti gakkkkk!! macam lama tak meroti ni. macam gian jer gitu.. hahaha. semalam gi dating kat mana..? lupa nak teroponglah.. hehehe.

    jgn lupa eh simpankan roti tu, memang nampak lembut jer. boleh masuk list. tr kasih mas cayangggg..

    ReplyDelete
  10. uiii..aku pun dah lupa bila last aaku buat roti...ko uli pakai tgn je Makcik? hihi

    ReplyDelete
  11. sedapnya nampak roti tu mas...saya pagi ni pun sarapan dengan roti sosej mas di my resepi..

    ReplyDelete
  12. waduh gebunya roti manis Mas ni....nak seketoi..akak nak wat cicah dngn air milo panas ni...

    ReplyDelete
  13. wahhh.. semalam baru je nengok kt umah mek sha.. nmpk gebu je.. ni air teh o panas dh ready dh nii.. tunggu kak mas anto roti je nih =)

    ReplyDelete
  14. Wahhhh gebusnya roti Masssss! Mintakkkk ;)

    ReplyDelete
  15. yuhuuuu mas,dah buat dah roti manis ni ya..akak baru balik ni..nak buat laundry dulu..hehe

    ReplyDelete
  16. kak ct,

    akak..sajer berdating sambil cuci mata kak...kikiki

    roti tu dah abiss la kak...
    try la buat kak..
    memang best roti ni..

    ReplyDelete
  17. Anna Qawina,

    tu soalan ke tu...kikiki
    dah tahu aku ada bibik...apa lagi...
    guna jerk la...

    tu la kau....meh meroti lak.....
    cian yis kau tu nak berkulat....

    ReplyDelete
  18. Sue's,

    salam kenak sue's....
    maceh sudi mencuba roti sosej goreng tu....
    try la meroti lak sue's...
    best tau...

    ReplyDelete
  19. kak Yatie,

    akak..roti ni memang lembut gebu jerk walaupun tak letak telur dan bahan pelembut lain...
    mas suka..

    ReplyDelete
  20. kak Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    akak...nanti mas anto yerk..
    tunggu depan pagar tau..kikiki

    ReplyDelete
  21. tun_telani,

    tun..kak mas buat sama ngan sha..
    cuma lambat ne3kan jerk..kikiki
    best tau roti ni...

    ReplyDelete
  22. ♥LOVE2COOK♥ ,

    love.....dah abiss la....kikiki

    ReplyDelete
  23. kak anim,

    akak..try roti manis ni lak..
    best tau...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...