Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, June 13, 2011

Lompang Jakarta



Assalamualaikum. Nampak tak, ijauuuuu....he..he..semalam nampak mek Izah menayang Lompang Jakarta, jadi teringinn lakk. Tengok bahan2 ada kat dapur tu, jadi Mas pun buat untuk minum petang. Tengok lompang ijah tu coklat kan, sebab mek tu derhaka sikit...guna gula merah....oleh kerana stok gula merah habis..Mas pun jadi anak murid yang baik...ikut 100% resepi cikgu. Tak mo derhaka...muahahaha..kau paham ayat aku ijahhh...
Hmm..berbaloi menerai Lompang Jakarta ni...sedapp tau...Cuma yang dadih tu..rasanya lain kali kene buat lebih kalau nak dadih yang banyak sikit...maceh pada Kak Fida yang berkongsi resepi Lompang Jakarta ni di Myresepi. Sememangnya resepi2 Kak Fida ni tak pernah mengecewakan.....Mas suka..

Lompang Jakarta
Bahan :
  • 125 g tepung beras
  • 2 sb tepung sagu @ ubi
  • 200 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
  • 1/2 sk air kapur
  • 200 ml air *
  • 125 g gula pasir * 
  • 1 sk pandan pes + pewarna hijau 
Topping Dadih :
  • 160 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
  • 1/4 cawan tepung beras
  • 1/4 sk garam

Cara membuatnya :
  1. Masak bahan bertanda * dengan sehelai daun pandan, jadikan air gula dan sejukkan.
  2. Campurkan air gula dengan tepung beras dan tepung sagu @ ubi, santan pekat, air kapur, pandan pes dan pewarna hijau, kacau dan tapis. Ketepikan.
  3. Satukan bahan2 dadih, kacau, tapis dan ketepikan.
  4. Sapu acuan lompang dengan sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan.
  5. Tuang adunan hijau 3/4 paras acuan lompang dan kukus selama 10 min.
  6. Tuang pula topping dadih ke atas lapisan hijau dan kukus lagi selama 10 min atau hingga masak.
  7. Sejukkan kuih dan keluarkan dari acuan dan hidangkan.



38 comments:

  1. Mas,
    Nanti simpan akak sikit ye....

    ReplyDelete
  2. tolong makan utk kak ilah tau masss... sedih lah kolestrol naik semula ni 7.27.. bulan lepas 5.5 jer..

    ReplyDelete
  3. wowwww,,nampaknya enak sekali makanan itu,,bolehkah hendak tacuba membuatnya,,hehehehe

    ReplyDelete
  4. uuuwaaaaaaaaa....acu lompang kita 2 ketul jerrr! nak jugak nak jugak!!!! sedapnyer! kelapa parut tak de eak kak? kikiki kita suke betul kelapa parut walau tahu tak elok sbb byk cacing :D

    ReplyDelete
  5. Salam Mas....Wahhhh, nampak cantik jeee..Boleh masuk list jugeeee, cuma kena tunggu seruuuu jeeee

    ReplyDelete
  6. lajunyer mas.. baru je tgk izah buat semalam...

    ReplyDelete
  7. Salam Mas

    ye le sama gan mek ika tu..acua lompang dah byk hilang...
    cantik kehijauwan tu..sdp ni..lama x mkn kuih lompang...

    ReplyDelete
  8. makcikkk..
    lawa la lompang ko neh. aku baru balik mesia dari jakarta neh, ko lak terbang ke sana ye.. hehehe..

    a ah mas, lupa aku nak kabo kena lebih sikit dadih putih atas tu. sebab sikit sangatkan tak cukup. aku suke tebal sikit jugak. baru best kan

    ReplyDelete
  9. As'salam Mas

    Haa..ni datang petang2 ni memang sesuailah kan. Pagi tadi nampak kat umah izah. Mas mintalak sikit nak buat minum petang sambil layan angin sepoi2 kat balkoni ni :D

    ReplyDelete
  10. kak hazila,

    insyaAllah kak..kikikiki
    ada sikit lagi tu......

    ReplyDelete
  11. Mas, amboiihhh..cepatnya lompang jakarta masuk dapur Mas, baru tgk kat rumah Izah...hehehe..tumpang minum ptg kang boleh? ^_^

    ReplyDelete
  12. kak ilahjy,

    dah makan tadi sebiji untuk kak ilah...kikiki

    akak..kene jaga makan tu..
    tinggi tu kolestrol akak..
    harap2 lepas ni ok balik yerk kak..

    ReplyDelete
  13. dedetea,

    selamat mencuba dedetea....
    nanti kirimlan kat mas sikit yerk...

    ReplyDelete
  14. ijayuji,

    huuuh mek siam ni...
    tak abis2 ngan kelapa parut...kikikiki

    ika cayang...tak yah letak kelapa parut pun dah cukup sedappppp....
    betul tak ijahh...

    ReplyDelete
  15. Sue @ Nenie,

    sue..dah sampai seru tu..
    gi buat cepat...muahahaha

    ReplyDelete
  16. kak MaDiHaA a.k.a Ratna,

    kebetulan dah ada barang kak..
    boleh terus buat...
    teringin tau...

    ReplyDelete
  17. kak Sheila Shafeareen,

    akak main pondok2 yerk acuan lompang tu...kikikiki
    akak..buat dalam loyang pun ok kak....

    ReplyDelete
  18. izahdaut ,

    tu la pasal makcik...bila dah tuang dadih tu...hmm..tak banyak lak...
    nak buat dadih lagi macam tak rajin...kikiki
    layan jerk...
    tapi best kan lompang ni...
    aku suka..
    next time aku buat..sure dadih lebih..kikiki

    ReplyDelete
  19. kak CT Delima,

    akak..bestnya dok lepak kat balkoni...
    japp mas sampai bawa lompang...
    kita lepak sama2 yerk..
    akak buat air tau...

    ReplyDelete
  20. kak Ummi,

    akak..asyik teringat2 jerk lompang ni...
    apa lagi..kene gak godek2 buat..kikiki
    meh makan lompang ngan mas...

    ReplyDelete
  21. Salam Mas...

    Waduh2!!!!! cepatnya singgah sini. kalau gitu tumpang makan sini jelah

    ReplyDelete
  22. Wanieyra,

    mehh ira kita makan sama2...he..he..

    ReplyDelete
  23. Salam Mas..
    sedap nyer..lompang Jakarta yang Mas buat... nak tumpang minum petang kat umah Mas boleh tak... sedap nyerr..

    ReplyDelete
  24. Hi Mas..Salaam.. Sedap betul nampak Lompang Jakarta ni. Warna hijau nya pun cantik sekali. Nanti boleh cuba buat pulak lah. TQ for sharing the recipe!

    ReplyDelete
  25. Salam Mas,
    Amboooiiii lembutnya nampak kejadian lompang jakarta Mas, teringin sangat nak rasa seketul, ada lagi tak Mas...

    ReplyDelete
  26. Kak Nur Ede,

    akak..meh kita minum petang ramai....he..he..

    ReplyDelete
  27. Nurwin Heny,

    selamat mencuba nurwin...
    memang best lompang jakarta ni...

    ReplyDelete
  28. kak Wattie,

    ada sikit lagi tu kak..
    meh la rasa..he..he..

    ReplyDelete
  29. Salam Mas...
    byk yg miss kat sini.. Mama print resipi lompang jakarta dulu ah!

    ReplyDelete
  30. Semalam izah buat, hari ni mas buat..esok mieza pun nak buat gak la..terliur wehhh :)

    ReplyDelete
  31. lompang ala ala talam ke ni?kenapa namanya Jakarta ..jauh tu hihi

    ReplyDelete
  32. Masing2 sibuk pergi ke Jakarta buat lompang ya . Mieza pun dah booking tiket nampaknya....

    ReplyDelete
  33. wah3x...lepas sorang sorang melompang...ops kuih lompang bkn lempang ek...hehehe.. nmpk menggiurkan...mesti buat nih sok...

    ReplyDelete
  34. Mama Hawa/Mama Nani,

    mama..tak pe..buat satu2..he..he..
    selamat mencuba mama....

    ReplyDelete
  35. mieza,

    memang sedapp lompang ni ....
    selamat mencuba mieza..
    kalau suka dadih..
    buat dadih tu lebih...

    ReplyDelete
  36. cikmanggis,

    cm..nanti mas tanya tuan resepi kak fida...he..he..

    ReplyDelete
  37. Ketuhar Panas Yatie,

    kak yatie...jom join melompang lak...
    best tau lompang jakarta ni...

    ReplyDelete
  38. Gee®,

    selamat mencuba gee..
    terbaik tau lompang ni...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...