Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, June 9, 2011

Asam Pedas Ayam Extra Berapi



Assalamualaikum. Pepagi ni meh layan dulu Asam Pedas Ayam Extra Berapi ni, sebenarnya dah banyak kali dah buat asam pedas ayam ni, cuma semalam jerk datang mood nak n3kan. Boleh gitu....kikikiki. Selalunya Mas buat asam pedas ayam ni biasa2 jerk..cuma lepas ternampak asam pedas ayam Noorsha, Mas try lak macam yang Sha buat.....memang berapiiii...berpeloh2 eden makan....kikikiki...memang power asam pedas ni.....i like....cuma Asam Pedas ni Mas masak untuk Mas sorang jerk....sebab yang makan pun Mas sorang....jadi bahan2 tu dikurangkan sukatannya. Sha....terbaik asam pedas ni...aku suka...

Asam Pedas Ayam Extra Berapi
Bahan :
  • 1kg ayam
  • 25 tangkai cili kering
  • 15 tangkai cili padi
  • 1 biji bawang besar @ 8 biji bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 2 cm kunyit hidup
  • 2 batang serai
  • 2 cm belacan
  • 3-4 batang bunga kantan - belah 2 setiap satu
  • secekak daun kesum
  • 2 biji tomato - dibelah 4
  • segenggam asam jawa
  • 1.5 - 2 liter air - bergantung pada tahap kepekatan yang diingini
  • garam secukup rasa
  • gula secukup rasa

Cara memasak :
  1. Blend cili kering, cili api, bawang besar @ bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup, serai dan belacan dengan sedikit air. ketepikan.
  2. Tumis bahan yang telah di blend tadi hingga garing.
  3. Masukkan ayam yang telah dipotong dan dibersihkan terlebih dahulu.. kacau seketika.
  4. Ramas asam jawa dengan semangkuk air hingga menjadi pes ( Mas guna air panas ) dan  curah kedalam periuk tadi.
  5. Masukan air yang selebihnya, kacau rata.
  6. Bila hampir empuk, msaukkan daun kesum dan bunga kantan dan tomato. kacau lagi.
  7. Perasakan dengan garam dan gula. rasa apa yang kurang dan tambah apa yang patut.
Selamat Mencuba !



16 comments:

  1. Salam kak mas!!!! nak nak nak!!!!! sedapnyer! suke mkn pedas2 gini, ninja kita kata mcm menghirup sup lada wakakaka.... dia mmg tak berani nk makan asam pedas gini tgk kaler asam pedas tu jerr dah cukup buat muka dia terus berubah :D Bunga kantan kita sampai berubah warna dlm sejuk beku sbb syg nak guna :D

    ReplyDelete
  2. salam
    hemmm asam pedas ni jgan cakap lee sah mmg fv sekeluarga..x kira le ayam, daging ikan mmg laku...selauk pun dah cukup sbb asam pedas biasa lawan kan gan sayur bender/terung kan hemmm menyelerkan leee

    ReplyDelete
  3. ijayuji,

    ika...sama la kita ika...
    kat rumah ni kak mas sorang jerk yg suka asam pedas...
    abang tak gemar lak...rugi kan..kikiki
    hmm..kak mas pun suka menghirupp kuah asam pedas tu...
    syokkkkk kan...kikikiki

    ReplyDelete
  4. kak Sheila Shafeareen,

    wah..seronok la klu sekeluarga suka...
    mas ni jerk yang suka sorang....

    ReplyDelete
  5. massssss...aku suke aku sukee... slalu layan lauk budak2 jee.. skali skala dapat lauk gini.. aku hadap betul2 ni.. hehhee... nak skiittt

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum mas...
    tgk asam pedas ayam mas nie kan.. buat akak terus lapar d pagi hari tau.. Belum sarapan lg nie... Hehehe... kalau ler dpt semangkuk nie... alangkah best nyaaa...:)

    ReplyDelete
  7. ni lauk feveret akak jugak ni...haiii mas, akak awak ni masih tk buat buat lg asam pedas daging n now dah keluar asam pedas ayam plak...sedapnyaaa

    ReplyDelete
  8. kak pernah pertama kali makan asam pedas berapi ni di masjid tanah melaka masa tu umur 20 thn.. baru nak kenal masakan melaka..belum kenal abg lagi..ikut kwn ke rumah mak dia di sana.. masa makan ..meleleh hidung.. makan bertambah sebab sedap.. tapi tau apa jadi esoknya kak sakit peruitttt sbb tak tahan cili api.. asyik ulang2 ke dot dot.. nak kerja tak senang masa tuu hehehe.. lepas tu masih nak makan juga wpun berapi..sedappp... agaknya kalu mas hantar sepiring kat kak nak berbuka nanti lagi bestkan....hehe

    ReplyDelete
  9. Salam Mas...
    Aduh!!!! Asam pedas mmg sedap tapi kalau dah berapi sampai 15 biji cili padi tak terbakar ke??? Ni kalau Ayu nmpk mesti suka...ki3x

    ReplyDelete
  10. hahahha..betul tu ma, kita memang suka !!!!..masuk list asam pedas ni!!!..mas minta sikit ada lagi tak?..sedapnyaaa..

    ReplyDelete
  11. izahdaut ,

    makcik..aku kekadang masak 2 lauk makcik...
    tekak ni nak jerk yg pedas...kikiki

    ReplyDelete
  12. kak Diana @ Melley Mey,

    akak..nak kasi kat akak, dah abiss...
    try la buat kak...
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  13. kak zarin,

    akak..tak pe..
    buat satu2 dulu kak..

    ReplyDelete
  14. kak ilah,

    akak..dah abis la kak..
    lagi pedas tu yang lagi power kak...kikikiki

    ReplyDelete
  15. Mama Hawa/Mama Nani ,

    mama..mas tak masak banyak..
    jadi pandai2 seimbangkan pedas tu...kikikiki

    ReplyDelete
  16. kak ayu,

    akak dah buat kan..
    memang berpeluh makan asam pedas ni..
    i like..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...