Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, May 27, 2011

Keli Bakar dan Sambal Belacan



Assalamualaikum. 
Bersiaran dipagi Jumaat dengan Keli Bakar dan Sambal Belacan yang Mas masak untuk lunch semalam. Masa gi kedai beli bayam, tengok ikan keli tu macam sedapp jerk dibakar....memang kena ngan bayam tumis tu....hhmmm...jadi Mas beli 2 ekor untuk dibakar..cukup la tu, yang nak makan pun Mas sorang jerk......memang tak plan nak bakar keli ni....kikikiki..tapi disebabkan ada keli bakar...mesti ada sambal belacan kan...jadi Mas buat Sambal Belacan resepi Kak Hana ni...selalu gak Mas buat sambal belacan ni....boleh lihat DISINI untuk resepi sebelum ni. Best tau Sambal Belacan ni......sedappppp....

Keli Bakar
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
ikan keli - dicuci bersih dan toskan
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit
sedikit serbuk lada sulah

Cara memasak :
Lepas bersihkan keli, rendam kejap keli ngan air asam jawa @ air limau nipis, cuci bersih dan ulang sekali lagi langkah tadi, cuci bersih dan toskan.
Kemudian baru kelar2 keli tu dan lumurkan garam, lada sulah dan kunyit pada keli dan

kemudian bakar keli  sehingga garing.

Mas bakar selama 30 minit dengan api atas bawah dengan meletakkan keli atas jaring membakar dan alaskan dulang bawahnya .





Sambal belacan :
Resepi :Kak Hana

Bahan :
* ¼  -  ½ cawan cili padi - bergantung kepedasan masing2
1 batang cili merah - hiris
2 biji bawang merah kecil - hiris
1 ulas bawang putih - hiris
* 1 inci belacan
* sejemput ikan bilis kopek
limau kasturi
secubit garam
secubit perasa@gula
sedikit minyak

Cara :
Panaskan sedikit minyak dlm dua sudu besar. Cili padi belah dua supaya tak meletup ketika digoreng.
Masukkan semua bahan yang bertanda  *  ke dalam minyak panas dan tutup! Kecilkan api. Biarkan seketika. Kemudian angkat dan toskan.
Masukkan ke dalam lesung batu. Tambah garam dan perisa@gula. Tumbuk. Perahkan limau kasturi. Jika suka tumbukkan skali dengan kulit limau.
Siap dihidang dengan bendi celur dan ulam2an lain.



21 comments:

  1. Salam Mas
    Ikan keli ni mmg fv kami sekeluarga..suka sagat x kira le masak resepi apa pun..bakar atau salai lg le menyelerakan...nak pulak mas tayang sambal belacan tu kecur di buatnya

    ReplyDelete
  2. mas..aku x pandai mkn keli..tp ngengada gak tekak aku terliur nengok nih..huhuu

    ReplyDelete
  3. Kak mas sedapnyer,ikan keli febret hubby,sy xmkn..Selalu dia nk mkn,beli ajer,xpernah lagi msk..Sambal belacan tuh yg xtahan kak mas..Sedap kan sambal resepi kak hana nih..

    ReplyDelete
  4. Salam kak mas! salam pagi jumaat! kita ambik sambal belacan jer ya sbb ikan keli atau ikan2 sungai kita tak makan hihihi

    ReplyDelete
  5. Sheila Shafeareen ,

    sama la ngan mas kak..suka sangat ikan sungai terutama keli...sedapppkan..
    perhhh..berpeluh mencicah ngan sambal belacan tu......kikiki

    ReplyDelete
  6. HaSue ,

    kikikiki...dah tergoda la tu....
    dah try makan keli ke belum sue...
    sedapppp tau...
    rugi kau tak makan......

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Zaliedana,

    ni sorang kagi tak makan keli....rugi ooo....
    sedapp tau keli...apa lagi dibakar dan makan ngan sambal belacan ngan bayam tumis air...perhhh..tak ingat dunia kejap...wakakaka

    ReplyDelete
  9. ijayuji,

    mek siam ni memang...
    sedappp tau ikan sungai....kikiki
    kau geng la ngan sue dan ct tu....
    ambik sambal belacan sorang sikit....wakakaka

    ReplyDelete
  10. As'salam Mas

    kak ct tak makan ikan keli, jadi kak ct ratah sambal belacan jer lah.. hahaha. pedas woooooooo..nak airrrrr! hahaha

    ReplyDelete
  11. uwaaaa Mas, pepagi dah buat akak lapor tauuuuuu....terliur je tngk keli bakar dngn sambal belacan ni...mmng menyelerakan....

    ReplyDelete
  12. Mas,
    akak suka ikan keli jugak, tapi kena garing2 gituu..banyak songeh kann?? kalau pekena ngan sambal memang pehh!!!

    ReplyDelete
  13. keli mmg peberet akak..sedap nie ratah gitu ajer..wallaaa ada sambal pulak..mmg sedap kan..akak bawakna donut nih!!!

    ReplyDelete
  14. salam mas...
    dah lama tak makan ikan keli ni. lagipun ira mmg tak pernah masak ikan keli ni, main beli je....takut tgk rupanya

    ReplyDelete
  15. kak ct,

    akak pun tak makan keli ke....kikiki
    rugiiii tau...
    tu la...cicah lagi sambal belacan tu ngan jari......pedasss kan...
    nahh air..he...he..

    ReplyDelete
  16. kak yatie,

    akak..bestkan keli bakar ngan sambal belacan.....i like...
    kita geng kak...

    ReplyDelete
  17. TopsyTurvyMum,

    akak..give me five...
    bestkan keli...
    mas pun kalau bakar keli mesti garing2....baru bestkan...

    ReplyDelete
  18. KakAsma,

    meh donut tu dulu....kikikiki
    akak..kita geng...mas memang suka sangat ngan keli...
    sedapppp...masak apa pun ok..belasah jerk..
    tapi paling suka bakar gini...

    ReplyDelete
  19. Wanieyra,

    kikikiki...geng la kau ngan ijahh tu...
    tahu makan jerk...he..he..
    klu beli tak puas makan ira...
    baik masak sendiri...beli bahan mentah tak la mahal sangat...
    kat shah alam..keli bakar paling murah sekor rm3.50...
    tak cukup tu sekor....kikikiki

    ReplyDelete
  20. sedapnya mas..
    ishhh tergoda.. tapikan kan kan.. tak beli beli lagi ikan keli. hehehe.
    bagi aku 3 ekor nak waaseeee

    ReplyDelete
  21. izahdaut ,

    hhmmm...dah tahu dah....beria2 tanya...tak buat2 juga...meh nak suku mek ijahhh...kikikiki
    nanti kau datang makan rumah aku la senang cerita......

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...