Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, May 1, 2011

Soft Tender Burger Bun



Assalamualaikum. Selamat berhujung minggu semua....cuti2 ni....blog pun agak sepi sikit kan..tak pe..mana yang ada...sama2 la kita memeriahkan dunia blogging ari ni...he..he.....meh layan Soft Tender Burger Bun pagi ni. Mas sekeluarga sarapan burger ngan Kentang putar jer pagi ni. Roti burger ni lak Mas buat petang semalam, sempat juga dimakan 2 kali, malam tadi dan untuk sarapan pagi ni. Memang berbaloi buat bun burger ni tau, sesuai ngan namanya, bun burger ni sangat lembut walaupun tak diletak sebarang pelembut roti dan telur. Adunan bun ni agak lembik sikittt yerk, tapi masih boleh dibentuk, jadi Mas bulat2kan bun tu menggunakan tapak tangan, sebelum tu lumurkan sedikit marjerin pada tapak tangan supaya adunan tak melekat. Dan adunan ni memang akan naik 2 kali ganda masa dibakar, jadi agak2 yerk saiz bun tu supaya bun tak besar gedabak..he..he....
Resepi Soft Tender Burger Bun ni Mas nampak kat dapur Izahdaut pada minggu lepas, jadi jatuh ati lak nengoknya, jadi Mas pun try buat semalam. Sangat lembut tau bun burger ni. Kak Ummi dan Kak Jun pun dah try bun burger ni tau. 

Soft Tender Burger Bun
Sumber : Kak Ummi dan  Izahdaut
Ingredients : ( 12 buns )
  • 1 Cup warm water
  • 1 Tsp sugar
  • 1 Tbls. dry yeast
  • 3/4 Cup warm milk
  • 4 Tbls. sugar
  • 1/4 Cup shortening - Melted
  • 1 1/2 Tsp salt
  • 4 Cups Bread Flour, Reserving
  • ½ Cup1 egg white
  • 1 Tsp. water
  • 1 Tbls. sesame seeds

Method :
  1. Proof the yeast in 1 cup warm water with 1 teaspoon sugar; let sit for 10 minutes until foamy.
  2. Using a mixer, and a large bowl add in 3-1/2 cups flour, 4 tablespoons sugar, melted Crisco, warm milk and salt.
  3. Add in the proofed yeast; mix to create a soft semi-sticky dough, adding in reserved flour as needed (do not add in too much as it will create a heavy bun, dough should be semi-sticky.
  4. Knead dough for about 10 minutes. Remove dough, and let rest on the counter, cover with a clean dish towel for 10 minutes (this is an important step!).
  5. Knead the dough gently for 30 seconds with hands. Place dough in a large well-greased, oiled bowl. Cover, and let rise in a warm spot for 1 to 1½ hours, or until double in size.
  6. Punch down dough. Shape into large balls, and place on a large greased cookie sheet (you should get 12 balls on the sheet).
  7. Cover with a light clean towel, and let rise in a warm place for 30-40 minutes, or until almost doubled .
  8. Preheat the oven at 375°F.
  9. In a small bowl, mix together 1 egg white with 1 tsp water; whisk, and mix well. Carefully brush the tops and sides of the buns with the egg mixture.
  10. Sprinkle with sesame seeds. Bake for about 20 minutes, or until golden brown.
Nota :
  • Mas ikut langkah 1. Kemudian Mas masukkan bahan2 lain dalam breadmaker dan tuang bancuhan no 1 tu dan biarkan breadmaker menguli hingga habis dan adunan naik. Pada Mas jika mengikut sukatan resepi ni, adunan tu elok2 jerk..tak terlalu lembik. 
  

20 comments:

  1. lepas ni, saya tak nak beli burger bun kat kedai burger lagi..saya nak serang rumah kak mas terus la nampak gaya nya..=0).

    burger bun sepeket besar! siap!=0).

    ReplyDelete
  2. mehlah ky memeriahkan dunia blog yg sepi ri ni, bak sini sektul..

    ReplyDelete
  3. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi ,

    nurul.....meh kita sama2 buat bun burger...aci tak..he..he...

    ReplyDelete
  4. kak Sari Yusa Ibrahim,

    akak..udah piniss la..he..he...
    tak jejalan ke ari ni kak..he..he..
    mesti masak best2 tu...jemput mas makan nanti yerk..he..he..

    ReplyDelete
  5. Mas.....

    Kak dtg nak beli buger bun 3 dan kentang putar semangkoooook!!! MMM yummeh....rinduuuuuuuuuuuu kat mas ni...:)

    ReplyDelete
  6. Mas akak nak roti burger 5 ketoi.....arini mkn daging burger gitew jek..mlm tadi ank bujang akak wat kentang putar sendiri....kira rotinya mintak kat umah Mas jelah...ekekekeke...gebu betul roti tu...

    ReplyDelete
  7. Wa'alaikumusalam Mas

    Meroti lagi.. kasi mood meroti kat kak ct Mas... hihihi. Kak ct pun lama tak meroti ni, semalam gi beli tepung roti tunggu lah sok lusa ker tulat nak gak meroti. Tapi tengok roti buger Mas ni montok cantik jer :D

    ReplyDelete
  8. kak Ayu Safieza,

    akak..dah piniss la.....last bun tadi buat bekpes...he..he...
    rindu kat akak gak...he..he..

    ReplyDelete
  9. kak yatie,

    dah abiss kak..sama la kita bekpes..he....he...
    sajer try resepi bun burger ni..
    memang best kak...lembut jerk...

    ReplyDelete
  10. kak ct,

    akak..dah beli tepung roti tu..
    meh la meroti sama2...he..he..

    ReplyDelete
  11. mas..aku ade je nih merempit pun laju jer..cuma masa je x menentu sbb ko paham2 jela kalo duk kampung nih ade je nak dibuat..hehe..

    meh sini bun ko seketul aku nak wat cicah milo panas tgh2 hari nih..ngee

    ReplyDelete
  12. hasue,

    sue..sempat lagi kau merempit kat kampung yerk....he..he..
    dah abiss la sue bun burger tu...
    lembut wehh bun burger tu...aku suka...

    ReplyDelete
  13. Salam Mas,
    akak singgah nak makan roti mas, ada lagi ka

    ReplyDelete
  14. wahh rajinnya meroti...akak hari ni nk cuti masaklah sempena hari buruh...hehe ehhh jap tapau skit roti mas ni..lapar lak perut ni..hehe

    ReplyDelete
  15. mmg nmpk lembut jer bun nie... bila ker agaknya akak nie rajin macam mas yer.. hehehe.. selalu beli jer.. ermm.. sekali skala nak juga buat kan.. mudah2an ler rajin tu datang kat akak.. :)

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum mas..
    wah..gebu dan terserlah kelembutan bun tu..nak buat gak dk beli katkedai satu peket sekali hadap je...:)

    ReplyDelete
  17. kak watie,

    akak..dah abiss la..he..he...

    ReplyDelete
  18. kak nieza,

    akak...mas klu cuti masak ari ni, lapo lak rakyat kat rumah ni....abg keje lak..klu tak boleh makan luar..he..he..

    ReplyDelete
  19. kak Diana @ Melley Mey,

    akak..try la buat bun burger ni..
    memang sangat lembut gebu...

    ReplyDelete
  20. kak bee,

    akak..try buat bun burger ni..
    memang lembut kak...
    1 adunan ni boleh dapat 12 biji lebih tau....
    puas makan..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...