Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, May 18, 2011

Pisang Goreng Rangup



Assalamualaikum. Bersiaran awal sikit sebab kejap lagi nak keluar bawa Daniel gi klinik...demam lak hero Mas sorang tu....jadi layan dulu yerk Pisang Goreng Rangup yang Mas goreng petang semalam, sajerk n3 kan Pisang Goreng Rangup ni sebab tepung yang Mas guna tu hasil dari resepi Roti Goreng Rangup dari HaSue. Memang sangat sedapp pisang goreng ni, ranguppp jerk dan wangi tau. Abang pun siap tanya nape pisang goreng ni wangi...hhmmm..mungkin sebab marjerin yang dicampur dalam tepung tu...pisang ni Mas guna pisang awak yang masak..baru best digoreng...manisss jerk rasanya...nampak tak pisang tu macam berkilat2 sebab air pisang tu yang keluar masa menggoreng....wehh..sedapp tau bila pisang ni dikunyah.....ranguppp...manis pisang tu keluar macam berair sikit masa menguyah.....sedappp....

Pisang Goreng Rangup
Ubahsuai : MasDuniaku

Bahan :
  • seikat pisang awak
  • 2 cawan Tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 2 sm Marjerin
  • 1 sudu kecil garam dan gula ( gula bukan nak bagi perasa tapi nak bagi kuih sedikit berkilat je)
  • Sedikit pewarna kuning

Cara memasak :
  1. Di dalam bekas, satukan tepung bersama marjerin, garam dan gula. Bancuh dengan air(guna whisk lagi senang) warnakan kuning dan ketepikan.
  2. Buang kulit pisang awak dan belah dua.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali untuk menggoreng.
  4. Celupkan pisang tadi ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan dengan api sederhana. Saya suka sedikit hangus,lagi rangup! 


16 comments:

  1. Salam pagi kak! meh kita tukar2 bf, kita nak sambal kicap ya hihihi kasi pedas2 :D akak ambik roti jala kita ni 3 gulong jerrrr boleh bg hihihi...

    ReplyDelete
  2. As'salam Mas

    anak tak sihat ker, sian Daniel. Semoga cepat sembuh lah anak Mas. risau kalau anak2 tak sihat ni kan. Mas pun jaga diri selalu, kang dengan mak2nya sakit susah pulak.

    Pisang grg kalau cecah lada kicap pun sedap ni Mas :D

    ReplyDelete
  3. Salam kak mas,
    Best tu kalu adunan tepung rangup dan wangi. geram nengok pisang goreng, tu kak mas.. lama dah nak goreng. blom sempat beli pisang. hehe

    ReplyDelete
  4. kak mas =) tun pun wt pisang goreng guna resepi kak sue nih. hihi. mmg sedap je bila mkn pisang rangup2, kn.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum mas...
    sedapnya pisang goreng nie.. tgk pun dah tau rangup... mmg tergoda tgk tapi kena tahan dulu nmpk gayanya... nie fav irfan nie... dia skg x boleh makan benda2 yg mcm nie... tunggu dia sihat dulu... mesti naaak buat gak... sedap2!!!

    ReplyDelete
  6. ijayuji ,

    ika....amboiii..pandai yerk..nak tukar2...kikiki..
    goreng pisang tu dah abiss la ika....
    kak mas goreng petang semalam...

    ReplyDelete
  7. kak ct,

    akak..tu la paal..demam malam lak..risau juga..itu yg bawa gi klinik....
    insyaAllah..maknya sihat jerk...he..he..
    maceh kak..

    kat rumah ni klu pisang goreng. makan gitu jerk..

    ReplyDelete
  8. indah,

    indah..kak mas pun baru2 ni goreng pisang balik..kikiki....
    best kan resepi tepung hasue tu..

    ReplyDelete
  9. tun_telani ,

    bestkan tu resepi hasue ni..
    wangi dan rangupp jerk...

    ReplyDelete
  10. Diana @ Melley Mey ,

    akak..anak2 mas pun suka kak..
    tak sempat sejuk...kejapp jerk habis..kikiki

    ReplyDelete
  11. Mas
    Hopefully ur son will be better soon.. let me tell u something.. whenever kita pergi malaysia.. pisang goreng jugak yg kita cari.. yg kat singapore ni macam kurang sikit lah rasa dia.. besar and kadang tu keras..harga nye toksah nak compare lah kan.. memang lagi mahal pun

    ReplyDelete
  12. salam winduuu mas, wah rindu betul nk singgah dapur mas ni...dh byk dh akak tertinggal n3 yg best2 ni...tgk pisang goreng tu pun dh terliur. akak singgah dapur kwn2 jer lah dulu nk cari mood msk2 yg dh lama bercuti ni.btw semoga daniel cepat sembuh yer...kena kasi dia byk minum air putih sama...take care.

    ReplyDelete
  13. kelmarin pun aku menggoreng pisang awak jugak... tapi tak ltak majerin, letak minyak panas sikit. sedap kan pisang ni. buat kerepek pun sodap. ari tu kt kmpung duk projek kerepek.. pisang ni mmg banyk kt kliling rumah, sebab mak buat jual pisang awak ni

    ReplyDelete
  14. kak Rima,

    yer ke kak...kene datang malaysia la kalau macam tu..
    baru puas makan pisang..he..he..
    alhamdudillah, daniel pun dah sihat..maceh kak...

    ReplyDelete
  15. kak nieza,

    maceh kak..alhamdudillah..daniel pun dah makin sihat....

    rindu betul ngan akak tau....cepat panaskan balik dapur tu..kikiki

    ReplyDelete
  16. izah,

    makcik..kat rumah mertua ngan mak aku pun banyak pisang awak...
    best kan buat goreng...
    kalau yang setengah masak tu..sedapp gak tau buat serawa....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...