Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, May 11, 2011

Ayam Kashmir Lagi



Assalamualaikum. Meh layan Ayam Kashmir resepi  Kak Dayang ni lagi pagi ni. Memang sangat best ayam kashmir ni. Ain ngan Daniel suka bebenor...siap ulang makan lagi masa dinner. Kata bebudak tu macam makan nasi kandar....lagi pun Mas memang sajerk lebihkan kuah sebab faham dengan anak2 ni yang sangat suka nasi berkuah, Ain siap jilat2 jari...hhhmmmm..memang betul la tu sedappppp...sebenarnya dah banyak kali Mas masak ayam kashmir ni, boleh lihat DISINI untuk Ayam Kashmir yang Mas buat sebelum ni, bila tengok Kak Nor buat ayam kashmir ni , rasa teringin lagi sebab dah tahu sedappnya ayam ni, lagi pun resepi ni tak menggunakan santan...rasanya memang ala2 kari.....Mas panaskan balik tadi...sedappp wehhh...dicicah ngan roti... 

Ayam Kashmir
Bahan :
  • 1/2 kg ayam (dipotong ikut suka dan digoreng 1/2 masak jika suka)
Bahan A :
  • 6 biji bawang merah - dihiris
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris
  • 3 bawang putih - dihiris
  • 1 inci halia - dihiris
  • 1 batang serai - diketuk
  • rempah 4 sekawan 
  • sedikit daun kari
Bahan B :
  • 3 sudu besar puri tomato - Mas guna sos tomato
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 2 sudu besar rempah beriyani
  • 2 sudu besar rempah kari daging
  • 4 biji tomato - dipotong kecil
  • garam dan gula secukup rasa
  • sedikit kiub ayam - Mas tambah
  • minyak masak secukupnya
  • 2 biji ubi kentang - dipotong
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak dan tumis semua bahan A hingga terbit bau. Satukan serbuk rempah, puri tomato dan serbuk cili di dlm mangkuk dan bancuhkan dengan sedikit air. Kemudian masukkan ke dalam bahan A tadi dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Masukkan ayam, ubi kentang dan air secukupnya. Gaulkan. Biarkan ia masak.
  3. Masukkan tomato, garam dan gula secukupnya. 
  4. Hidangkan setelah masak.

28 comments:

  1. sedapnya bekpes roti cicah ayam kashmir pepagi ni.... nak tumpang bole?

    ReplyDelete
  2. mas..ni makan ngan roti jala sedap nih mas..ko x menjala ke pepagi nih?hehe..
    ada rasa kari tak ayam kashmir nih?dah lama aku x mengari..hee

    ReplyDelete
  3. Kak Rose,

    meh join sekali....tapi cicah roti ngan kuah jerk la kak..ayam udah pinisss..he..he..

    ReplyDelete
  4. hasue,

    sue..cicah ngan roti jerk la..tak kuasa aku nak menjala...muahaha...

    memang rasa ala2 kari sue..tu yg anak aku kata macam makan nasi kandar...
    sedappp wehhh..try la buat...

    ReplyDelete
  5. Mas, akak salin respi dulu yer.. kat rumah akak ni, lauk ayam ni mmg paberet, sampai pening nk msak apa, balik-balik Masak MErah, Masak Kicap, Goreng KUnyit...

    NI dh jumpa satu lagi respi baru... boleh dicuba.. Alamak, kena beli rempah biryani dulu laaa...

    ReplyDelete
  6. huuu...haritu nampak kak nor buat..aku nak buat gak..
    eh..Noorma kirim rempah beriyani sepeket yer....hihi...

    ReplyDelete
  7. memang sedap ayam ni kan mas, luqman, aisyah dan cik abg k.nor mmg suka..nak2 bila kita dah reheat.. lagi best.. lain kali kena buat kuah lebih.. pastu kena menjala atas darat la bukan kat laut hehe..

    ReplyDelete
  8. ish memang sedap tu kalau dah berulang ulang kali sebut sedap tu kan...harus di cuba jugak nanti

    ReplyDelete
  9. Kak Norma,

    selamat mencuba kak..
    memang sedapp ayam ni...
    gerenti laku punya..he..he..
    gi beli rempah beriani dulu....
    lepas tu boleh terus buat...

    ReplyDelete
  10. Anna,

    haiippp...kau gi beli sendiri rempah beriani tu..beli banyak2 buat stok..
    nanti senang kau nak masak lagi..he..he..
    sure anak2 kau suka anna...try la buat..

    ReplyDelete
  11. kak nor,

    betul tu kak..sebab tu mas buat kuah lebih...
    hhmmm..akak pun panaskan mas ngan menjala yerk..he..he...
    lain kali mas masak ayam ni..boleh menjala sekali...

    betul tu kak..ayam ni klu dipanaskan lagi...lagi sedappkan....

    ReplyDelete
  12. kak zarin,

    akak..tengok kak nor pun cakap sedappp...
    try la buat...he..he..

    ReplyDelete
  13. Assalamulaikum Mas

    hari ni nak masak ayam gak lah. Mas dah tayang ayam pagi2.. hihihi. Nak balik kg nak kejo ayam yopppp!! tapi Mas tolong cabut bulu ayam bole tak.. hahaha

    kecur ni tengok kaler lauk ayam kashmir ni..gluppp! cecah ngan roti atau lempeng pun sedap ni mas.. :DD

    ReplyDelete
  14. Salam kak! amboiiiii belanja kita pulak lah kak mas! asyik akak jer g kashmir! hihihi.... masuk list jugak :D ha ar! betul kata kak siti, cicah lempeng atau roti walahhhhhh! mintak skrg kak! :D

    ReplyDelete
  15. Memang pandai masak mas ni... resepi semua power giler...! Tinggal di Shah Alam kan! Kt seksyen mana... boleh kenal...!

    ReplyDelete
  16. tengok pun tau sedap mas..boleh cuba gak nanti..terliur je akak tengok kuah kari tu...

    ReplyDelete
  17. kak ct,

    akak..tangkap jerk ayam dlm freeze tu..he..he,.
    gi buat cepat..nanti masa nak cicah ngan lempeng..boleh akak ajak mas sekali..

    ReplyDelete
  18. ijayuji,

    ika...amboiii...meh ikut gi kashmir makan ayam...he..he...
    tu la..tunggu kak siti ajak mencicah ngan lempeng kt rumah dia lak ni...nak ikut tak...

    ReplyDelete
  19. ijayuji,

    ika...amboiii...meh ikut gi kashmir makan ayam...he..he...
    tu la..tunggu kak siti ajak mencicah ngan lempeng kt rumah dia lak ni...nak ikut tak...

    ReplyDelete
  20. noor,

    ehhhh..mas tak tahu nak pangggil noor ke akak ni..he..he..
    mas dok kat TUDM subang...
    pernah sampai situ tak...

    ReplyDelete
  21. kak anim,

    akak..try buat..memang best ayam kashmir ni....

    ReplyDelete
  22. sedap nyer ^^ tun xpenah mkn lagi nih.. alaa, xde rempah beriyani laa..

    ReplyDelete
  23. tun_telani ,

    tun..nanti ada rempah beriani..try buat tau ayam ni...memang best ayam ni....

    ReplyDelete
  24. biasa... saya kt seksyen 24 je. muka mas ni macam dah biasa tengok je.. sebab tu tanya..!

    ReplyDelete
  25. Menggoda tul menu ayam kashmir ni...nak buatnya pun cam tak susah je...kak cek nak try jugakla nanti...kak cek amik resepi dulula Mas....:)

    ReplyDelete
  26. Noor,

    eehhh..yerk ke....kat mana noor nampak tu.....mas memang pernah gi kat syeksyen 24 tu...cer cerita...he..he..

    ReplyDelete
  27. cik cek,

    kak cik...selamat mencuba yerk...
    memang best ayam ni...buat kuah lebih tau..nanti boleh mencolekkk lak..he..he..

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum mas...
    ayam kashmir nie pun akak x perna masak lagi nie mas... cam nak masak jer nie tgk mas masak... :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...