Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, May 23, 2011

Super Moist Carameled Banana Cake



Assalamualaikum. Ari ni ada hal sikit, mungkin sampai petang, jadi Mas sediakan Super Moist Carameled Banana Cake untuk semua. Mas buat petang semalam kek ni...hmmm..sedappp tau.....mesti ada yang tertanya2 lak nape kek pisang nampak macam apam...resepi dari Kak Fida ni ada 2 pilihan, boleh dibakar macam kek biasa atau pun dikukus, bila tengok kek pisang yang Kak Fida kukus tu cantik jerk mekarnya, jadi Mas pun try gak kukus macam yang Kak Fida buat tu...memang mekar kek pisang ni....dah jadi macam apam lak kan...rasanya pun lebih kurang macam apam...agaknya kalau dibakar baru rasa kek pisang tu lagi menyerlah kot...kikiki... lain kali boleh try bakar lak...lagi pun nak membuat kek pisang ni amat lah senang....tak juga mixer...godek2...lepas tu dah boleh dikukus atau pun dibakar adunan kek pisang ni....maceh pada Kak Fida yang selalu berkongsi resepi2 yang best....

Super Moist Carameled Banana Cake
Resepi : Kak Fida
Bahan :
  • 1 cawan @ 240g pisang - dilecek
  • 1 cawan @ 200g gula halus - boleh kurangkan kalau pisang dah manis - Mas kurangkan 50g
  • 125 g @ 1/2 buku mentega 
  • 1 sudu kecil bicarbonate soda
  • 2 sudu besar susu segar
  • 2 biji telur - A
  • 1 1/2 cawan @ 200g tepung naik sendiri - di ayak

Cara membuatnya :
  1. Pisang lecek, gula, mentega, bicarbonate soda dan susu disatukan dalam periuk bersih.
  2. Masak atas api perlahan sambil dikacau hingga berkaramel. Sejukkan dan alehkan ke dalam mangkuk pengadun.
  3. Masukan telur dan tepung sambil dikacau hingga adunan sebati.Tuang adunan ke dalam loyang yg beralas dan gris.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dulu pada suhu 160C selama 45 min atau hingga masak. Adunan boleh juga dikukus... Mas guna paper cup dan kukus selama 15 minit. 
  5. Sejukkan kek sebelum dipotong dan dihidangkan.


15 comments:

  1. As'salam Mas

    salam dipagi hari, amboi..pagi2 dah nak jalan eh.. hihihi

    bolehlah k.ct selongkar dapur mas jap lagi. tuan umah nak keluar kita ganti jadi tuan umah pulak eh.. hahaha.

    mintak lah 2 ketul nak buat sarapan pagi ni :D

    ReplyDelete
  2. weh Mas : kelmarin aku nak buat, siap sorok pisang lagi..tp tgk2 pisang ank2 aku dah habiskan..rini kalau rajin aku buat..mmg nampak mengancam yg kak fida buat kan...,rupanya ko dah buatdulu...meh bg aku rasa sikit...

    ReplyDelete
  3. woo memang cantik mekarnya tu. kat rumah dah habis stok pisang. tunggu ada stok leh try lak. oo kene jerang masak kat api dulu ye. hmmm teringat satu kek kak yani. lebih kurang gini jugak. ada kelainannya.. leh masuk list

    ReplyDelete
  4. wah mas... kek pisang lagi... sungguh indah kek pisang mu itu mas... akak x der stck pisang kat umah nie... uwaaaa... kalau x.. mau gak try nie..

    ReplyDelete
  5. waaaaa. jelesnyer dgn ke'mekar'an kek pisang yg di apamkn nii..... tun wat apam x jd mekar.. sob sob.. terasa rendah diri.. huhu

    ReplyDelete
  6. cantik arrr mas,mekar sejambak dah tu..akak nak gi camping ujung mggu ni.boleh lah buat utk kosek2 malam2 hari kan?..mau ikut??jom!!

    ReplyDelete
  7. Aik..awal pagi dah nak kuar ker... ni apam ni dah tentu habis..sebab semalam punya..

    ReplyDelete
  8. mas,sedapnya dpt makan kekpisang pepagi nih!!!:)

    ReplyDelete
  9. Mas....Kek Pisang versi kukus...gebu je kak cek tgk...cantik je mekarnya...mesti sedap ni...

    ReplyDelete
  10. Assalam kak mas,cantik mekar jer kek nih..Nnti leh msk list,kaloda stok pisang leh la try..Pstt amboi g meronda katner lak tuh..Nnti nak selongkaq wak lari kek lah..

    ReplyDelete
  11. Mas

    campakkan sket tu banana cc...nak gak merasa..nampak lembut & moist

    ReplyDelete
  12. Assalam Mas,
    mmng cantik mekarlah kek pisang comel ni...rasanya mcm nak wat gak ni...mana satu nak buat dulu ni....tadi pergi umah Izah mcm nak wat apam yogurt...ni nak wat apam ni plk..adoyai semuanya nak di buat....

    ReplyDelete
  13. alahai..
    kalau singgah ke blog mas.. sure tahan air liur dari jatuh..
    mas......

    daku rasa lapar.. nak sepiring boleh??

    ReplyDelete
  14. Mas, kalau kukus ni memang moist lbh drp bakar...akak suka kukus lagi..hehe nanti boleh cuba ni nampak sedap..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...