Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, May 6, 2011

Nasi tomato & Ayam Merah Tomato Kak Ummi



Assalamualaikum. Panjang bebenor tajuk n3 ari ni yerk, itu pun dah tukar Ayam Tomato Merah Home Sweet Home jadi Ayam Merah Tomato Kak Ummi, tak pe yerk Kak Ummi...he..he..tu dah kurang banyak huruf dah tu. Ni gara2 merata2 asyik nampak nasi tomato jerk, Mas pun jadi teringat lak yang Mas pun dah lama tak buat Nasi Tomato, last semalam nampak Zaliedana pun buat nasi tomato gak, lagi pun nasi tomato ni laku kat rumah ni, hhhmmm....macam dijangka, Ain ngan Daniel siap pesan nak makan lagi malamnya. Memang tak membazir Mas buat Nasi Tomato ngan Ayam Merah Tomato Kak Ummi ni, berselera bebenar tengok bebudak tu makan, Mas pun bertambah gak nasi, selalunya 1 1/2 senduk jerk...he..he......abang yang tak nak makan nasi pun makan juga....kira puas hati masak nasi tomato semalam...

Nasi Tomato Home Sweet Home
Resepi : Kak Ummi
Bahan :
  • 3 1/2 cawan beras basmathi Moghul Faiza - basuh dan rendam 15 minit. Toskan.
  • 4 1/2 cawan air
  • 1 cawan susu sejat Ideal
  • 2 biji tomato - didadu kecil
  • 4 sudu besar pes tomato
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • 1 sudu besar garam kasar
  • 4 sudu besar minyak sapi Ghee
  • 1 cawan kismis - Mas tak letak
  • 1 cawan gajus yg digoreng/dipanggang ( Mas dan Kak Ummi x letak kali ni)
  • bawang goreng secukupnya 
Bahan tumis :
  • 2 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 biji buah pelaga
  • 7 biji bawang merah - dimayang nipis
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak sapi dalam periuk dan tumiskan bahan tumis hingga naik bau.
  2. Masukkan tomato, pes tomato dan kacau sebentar.
  3. Masukkan beras basmathi dan daun pandan. Gaul rata sekejap.
  4. Masukkan air, susu sejat dan garam. Kacau perlahan sekejap dan biar nampak mendidih sikit.
  5. Tuangkan ke dalam periuk nasi elektrik (rice cooker) dan masak nasi seperti biasa. (*akak terus tumis dalam periuk elektrik tersebut dan alihkan untuk masak seperti biasa).
  6. Bila nasi sudah kering, kaup nasi perlahan-lahan dari bawah ke atas, rata perlahan dan tabur kismis dan gajus. Biarkan nasi masak elok. Hidangkan dengan taburan bawang goreng, ayam merah tomato dan acar masak atau acar mentah. SELAMAT MENCUBA!!

Ayam Merah Tomato Home Sweet Home
Resepi : Kak Ummi
Bahan :
  • 1 ekor ayam - dipotong 12/14 - bersihkan
  • 2 biji tomato - didadu kecil
  • 5 sudu besar sos tomato
  • 3 sudu besar sos cili
  • 3 sudu besar pes tomato
  • 2 sudu besar cuka makan
  • 2 sudu besar cili kisar 
  • 4 sudu besar gula
  • 1/4 cawan air
  • garam secukup rasa
  • minyak secukupnya
Bahan Kisar :
  • 2 labu bawang besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 3 cm halia
Bahan Tumis :
  • 2 batang kulit kayu manis
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum cengkih
Cara Memasak :
  1. Ayam digaul dengan serbuk kunyit dan garam secukupnya. Perap 20 minit dan goreng separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan tumis hingga naik bau dan masukkan bahan kisar, cili kisar serta tomato dadu. Kacau sekejap.
  3. Masukkan semua sos, cuka dan air. Masak mendidih sebentar.
  4. Masukkan ayam dan gaul balik biar sos rata pada ayam.
  5. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  6. Masak hingga agak pekat dan tutup api. Hidangkan dengan nasi tomato atau nasi minyak ikut citarasa.

33 comments:

  1. aii... lapar terus perut akak bila singgah dapur Mas ni.. rajin sungguh mas ni masak...:))

    ReplyDelete
  2. hari jumaat..memang sesuai makan nasi ni..nanti tenghari nak amik...

    ReplyDelete
  3. Assalamulaikum Mas

    sebelum banyak nak komen, tolong simpan dulu sepinggan nasi dgn ayam tomato tu tuk kak ct Mas. 1/2 jam kang kak ct sampai depan rumah ehh.. hehehe

    sedapnya kalau sesekali makan nasi mcm ni, tak der lah makan nasi putih memanjang kan.. hehehe

    ReplyDelete
  4. Mas...
    akak nak sepiring... ada lg x nie.. akak lapar nie pepagi dah tgk nasi tomato ayam merah nie.. wah dah sampai dah kat dapur mas yer... hari tu dok tergoda tgk kat dapur akak ummi.. ingat nak buat gak tapi malam nie d batalkan sbb nak makan ambuyat.. ehhehee

    ReplyDelete
  5. Masss..pagi2 dh buat perut kak nur lapar gitu...suka nasi tomato...nk sepinggan,nk ayam lebih2 boleh??

    ReplyDelete
  6. tgk nasi tomato nih baru sedar dh lama betol x makan nih.. tapi timun dh hbs laa pulak nk wat acar.. kalau gi umah kak mas, sure berebut ngn ain dan daniel nih.hehe

    ReplyDelete
  7. kak AZLITA AZIZ,

    akak...lama dah mas tak buat nasi tomato...
    tu yang teringin..he..he...

    ReplyDelete
  8. kak Nazrah Bakery ,

    akak..nasi tomato tu dah abiss la..he..he...

    ReplyDelete
  9. kak CT Delima,

    akak..tu la pasal...jemu lak nasi putih...
    sesekali makan nasi tomato...sedappppp wehhhh

    akak..dah abiss la nasi tomato tu..he,.he...

    ReplyDelete
  10. Diana @ Melley Mey,

    dah abiss la diana..he..he...
    sesekali makan nasi tomato lak memang best kan...

    ReplyDelete
  11. kak Nuridah,


    dah abiss la kak...he..he..
    tu dah sarapan ke belum...

    ReplyDelete
  12. Rajin sungguh mas nie..hari hari menu yang menyelerakan..akak pun tak terbuat cam Mas..tabik spring sket!!!!

    ReplyDelete
  13. kak eliyaezlinalias,

    nak makan kene la rajin kan kak..he..he..

    ReplyDelete
  14. kak eliyaezlinalias,

    nak makan kene la rajin kan kak..he..he..

    ReplyDelete
  15. tun_telani ,

    kak mas pun buat ni sebab dah lama tak buat nasi tomato...
    bila dah makan...sedapppp betul rasanya..he..he..
    memang tak membazir buat semalam...

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. kak asma,

    amboii akak ni..malu mas..he..he..tak de la kak..sesekali jerk massak gini...
    bestkan..he..he..

    ReplyDelete
  18. Mas akak datang bawa ayam panggang sepinggan, nanti isi balik dengan nasi tomato ye.....

    ReplyDelete
  19. kak haliza,

    akak..isi benda lain boleh..nasi tomato dah abiss la..he..he..

    ReplyDelete
  20. mas, akak pun datang bawak pinggan mangkuk ni nak tumpang makan nasi tomato jugak ni...hihi lama tul tk makan nasi tomato ngan ayam masak merah...sedapnyaaaa

    ReplyDelete
  21. aku dtg bwk perut jer mas..pakej ngan ank2 skali..meh masakkn kitorg...hehe..nmpk sedap tul tu mas.

    ReplyDelete
  22. kak zarin,

    akak..ari ni mas masak ikan masak kicap jerk...
    tu menu lunch semalam la..he..he..
    tu la kak..sesekali makan nasi tomato..memang best....

    ReplyDelete
  23. hasue,

    amboiii kau sue...siap berpakej...he..he..
    ari ni aku masak ikan masak kicap jerk..nak join tak..he..he..

    ReplyDelete
  24. aduyaiii..Mas dah siap hidang nasik tomato ni..akak nak singgah rumah Mas lah klu camni..hihi..nampak sedap!

    ReplyDelete
  25. salam Mas...

    kak cek lum lunch ni...ada lagi ke...boleh gak kak cek mintak sepinggan...kechur kak cek tgk menu ayam tu... :)

    ReplyDelete
  26. Assalam kak mas,hehe dah terjangkit rupanya..Wah nmpk sedap jer set nasi tomato akak..Sekbek dah lunch..

    ReplyDelete
  27. kak Rabiatun Adawyah,

    menu lunch semalam kak..he..he..
    memang best bila sesekali makan...

    ReplyDelete
  28. cik cek,

    ala kak cik..dah abiss la..he..he..
    ari ni masak simple jerk...

    ReplyDelete
  29. Zaliedana,

    ni gara2 ct la ni...
    tak tertahan rasanya nak makan nasi tomato...he..he..

    ReplyDelete
  30. dtng lambat rugilah...mesti dah abeskan..takpelah nak wat sendrik..hehehe..menyelerakan sungguh set nasi ni...

    ReplyDelete
  31. kak yatie,

    akak..hari cuti ni ok la klu buat nasi tomato...
    makan ramai2 seronok kan..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...