Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, May 17, 2011

Kue Teow Goreng



Assalamualaikum. Meh layan Kue Teow Goreng untuk sarapan pagi ni. Hari cuti gini, seronok bersarapan ramai2. Mesti ramai yang keluar jejalan kan ari ni, Mas pun rasanya keluar gak jejalan kejapp lagi...kebetulan abang pun off ari ni....yesss...tak de la terperap kat rumah. Selamat bercuti juga buat semua.....

Kue Teow Goreng
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 paket kue teow 
  • 2 biji telur -  dipukul sedikit
  • 2 ulas bawang putih - cincang halus
  • udang secukupnya
  • sedikit isi ayam
  • sambal tumis - ikut pedas
  • kuchai secukupnya - cuci dan kerat2
  • 2 camca besar kicap manis
  • taugeh secukupnya
  • Sos ikan secukup rasa
  • 1 sudu besar sos tiram

Cara memasak :
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan juga ayam dan udang, kacau rata. Masukkan kicap manis, sos tiram,kacau dan tambah kue teow. Sebatikan.
  2. Tolak kue teow ke tepi kuali, masukkan telur dan bila telur sedikit mengeras, kacau rata dan sebatikan dengan kue teow. Renjis dengan sos ikan secukup rasa dan masukkan kuchai dan kacau lagi.
  3. Akhir sekali tambah taugeh tadi, gaul pantas dan matikan api. Gunakan api besar masa menggoreng yerk. Rasakan kue teow dan jika ok, boleh matikan api. Boleh diletak telur mata lembu atasnya jika suka .
  4. Sedapp juga dimakan dengan cili jeruk @ cili kicap.....


16 comments:

  1. Masssss...ko plak tayang KT goreng..sihhhh lagilah leleh ni ayaq liur..kasi akak sepinggan telur mata lembu tak nak kuning dia..muehhehe

    ReplyDelete
  2. amboiii jenjalan mana tuu..nak ituutttt... best nya goreng gini.. nanti ko buatkan kat aku ye,.

    ReplyDelete
  3. Assalam kak sayang.,uii sedapnyer kue teow..Nak cikit kak mas..Mmg feberet sgt nih..Ishk jeles toi kak mas nak klr poya2..Hubby xda rini,kja,huaaa...

    ReplyDelete
  4. Mas,
    Dapat pekena kuew teow pagi2 memang terbaekkk!!

    ReplyDelete
  5. kak Yat Maria,

    akak.....kikiki...peberet mas kueteow ni..
    sedappkan..

    ReplyDelete
  6. izahdaut,

    jejalan cuci mata makcik.....
    weeehhhhh...tak leh ikut....kikiki

    ReplyDelete
  7. Zaliedana,

    sama yerk pereret kita...he..he..
    bestkan kueteow goreng....
    kebetulan abang cuti ct..klu tak dok rumah jerk..

    ReplyDelete
  8. TopsyTurvyMum,

    betul tu ttm...
    setuju..kikiki

    ReplyDelete
  9. Alahai... tengok jer pun dh buat perut lapar dan teringin, kuetiau goreng ni mmg paberet akak, tambah plak yg telo mata tu... ko ni Mas..tak baek tawww...meh hantar kat akak sikit !!1

    ReplyDelete
  10. Mas....

    kak cek bwk piring kosong...nak ngendeng2 kuey teow goreng...ada lagi ke...perut lapo ni...he he he :)

    ReplyDelete
  11. fav akak ni mas kalau makan tak cukup sepinggan lagi pulak nampak berkilat2 mcm mas buat tu.. mmg terliur aje..

    ReplyDelete
  12. kak norma,

    akak..mas klu makanan goreng2 gini memang suka letak telur goreng...
    best kan...

    ReplyDelete
  13. cik cek..

    kak cik..macam tahu jerk ada lagi...
    gi ambik atas meja...he..he..

    ReplyDelete
  14. kak azlita,

    wahhh..ramai peminat kuetoew kat sini....
    give me 5..he..he..

    ReplyDelete
  15. Assalamualikum mas

    nak sepinggan, udang buh lebih sikit eh..kalau ada laga jeruk nak juga... hahaha. sedap ni menu pagi mas, memang kak ct suka banget :D

    nak skodeng mas arini, kak ct siap bawak teropong sekali... hehehe

    ReplyDelete
  16. kak ct,

    akak..siappp...kikiki...
    tu la pasal..cili jeruk abiss lak....he...he..

    akak..skondeng elok2 tau...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...