Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, May 30, 2011

Agar2 Rintik Santan





Assalamualaikum. 
Bersiaran di pagi hari dengan Agar2 Rintik Santan resepi dari dapur Izahdaut ni. Hmmmm...rasa agar2 ni ala2 macam cendol tau...sedapppp...mungkin gabungan rasa gula merah dan santan tu yang membuatkan rasa agar2 ni seakan2 macam makan cendol....betul kan Ijah....pada Mas agar2 ni elok dibuat dalam loyang dan kemudian baru dipotong untuk menampakkan corak ketulan agar2 santan tu...Mas dah try buat sikit dalam acuan kecik...tak nampak lak yang bersantan tu...kalau buat dalam loyang dan dipotong..baru terserlah yang bersantan tu.....betul kan Ijah...kikikiki...kau jawab Ijah soalan2 aku ni...apa pun, Mas memang puas hati dengan agar2 ni....terasa kelainannya dan sedappppppp....adunan untuk resepi Agar2 ni sesuai untuk keluarga kecik...pada Mas elok2 jer untuk 4 mulut yang nak makan, jadi untuk family besar...dicadangkan agar digandakan bahan2 tu...
Selamat Mencuba....


Agar2 Rintik Santan
Resepi : Izahdaut

Bahan A :
1/2 sudu besar agar2 serbuk *saya guna agar2 serbuk warne ijau
250 ml santan
1 sudu besar gula pasir
1/2 sudu kecil garam

Cara :
Campurkan semua bahan-bahan dan masak sehingga mendidih.
Masukkan ke dalam loyang dan sejukkan sehingga keras.
Bila agar2 sudah keras, potong kiub kecil2 dan ketepikan.




Bahan B :
1/2 sudu besar serbuk agar2
500 ml air
100 gm gula merah -  boleh tambah gula biasa untuk lebih manis
1 sudu besar tepung kastard -  bancuh dengan 2 sudu besar air
2 helai daun pandan - optional

Cara :
Masak air , daun pandan dan gula merah sehingga hancur. 
Masukkan pula agar-agar dan masak hingga mendidih.
Kemudian masukkan bancuhan tepung kastard.
Masak hingga mendidih. Tuang ke dalam loyang.
Kemudian masukkan agar2 yang telah dipotong kiub tadi ke dalam agar2 B.
Sejukkan dan hidangkan.


35 comments:

  1. Assalamualaikum mas...
    wah dah smpi cnie yer agar2 rintik santan nie.. akak pun suka mkn.. n asyik tergoda jer nie... aduh!! bila nak buat nie... :D. Tak per ler... nak mintak dr mas jer ler... nak nak naak.... hehehhe

    ReplyDelete
  2. Kak Diana @ Melley Mey,

    waalaikum salam kak....
    hmm...mas dah rasa agar2 ni...
    sedappp tau..
    rasanya macam cendol lak...
    klu akak nak..gi la ambik kat freeze...he...he..

    ReplyDelete
  3. comel jek nama dia rintik rintik santan mcm rintik rintik hujan le pulak hikhik
    akak, book mark dulu resepi ni coz
    bulan puasa nanti buleh ler cuba buat agar agar ni ye mas ;-)

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,
    wahh pagi2 dah pekena agar2..
    Rasa macam cendol? harus dicoba ni..

    ReplyDelete
  5. kak zarin,

    akak..tu yang teringin mencuba..
    unik kan nama resepi agar2 ni...

    hmm...kene tu buat dessert masa berbuka...

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. TopsyTurvyMum,

    selamat mencuba kak..
    sedapp agar rintik ni...

    ReplyDelete
  8. mas.. a ahkan rasa cendol sikit. wangii je kan. manis sangt tak mas? ke sedang elok je.. hari tu ada jugak yg dah try, katanya kurang manis la pulak...

    ReplyDelete
  9. uwaaaa dah buat ya....terasa sejuk je kat tekak ni..kalau mcm cendol kira sedaplah tu..bilalah nak buat....

    ReplyDelete
  10. Salam mas..

    dah buat ye mas, ira rancang pun nak try gak tapi tunggu dulu

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum mas....
    Rindunya kat duniaku ini.
    Tergoda le ngan agar2 ni tapi my homework belum warming up lagi.
    tunggguuuuu

    ReplyDelete
  12. uishhh sedapnya agar-agar tu mas...cantik jer rintik-rintik tu...

    ReplyDelete
  13. hu hu agar2 sodap dah sampai sini..mkn time sejuk2 sukernyer...

    ReplyDelete
  14. cam terasa2 dah kat tekak aku..
    maksud rintik2 santannya nih tang mana yer mas?santannya tu bentuk rintik hujan ke? ke cam puding santan biasa tu?cer citer cerciter

    ReplyDelete
  15. kak Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    ada lagi kat feeze tu kak..
    gi la ambikkk....

    ReplyDelete
  16. izahdaut,

    pada aku elok jerk manisnya....
    sedappp kan makcik...

    ReplyDelete
  17. kak Yatie,

    try buat kak..
    best tau agar2 ni...
    sedappp...

    ReplyDelete
  18. Deliah's Deli,

    selamat mencuba del..
    nanti anto kat aku sikit...kikiki

    ReplyDelete
  19. Wanieyra,

    waalaikum salam ira....
    buat cepat ira..
    sedapp tau agar ni.....

    ReplyDelete
  20. Kak Sam,

    waalaikum salam kak sam cayang...
    kat mas rindu tak..kikikiki
    tak pe...ada masa free..akak try buat tau...

    ReplyDelete
  21. kak nieza,

    akak..mas punya rintik2 tu comot sikit la...
    yang ijahh punya cantikkkk...

    ReplyDelete
  22. HALAMANKU,

    erma..kene buat tu..
    kan dah terasa kesedapan agar2 ni...he..he..

    ReplyDelete
  23. HaSue,

    soalan ni kau kene tanya mek ijahh tu...he..he..
    agaknya rintik2 santan tu agar2 santan yg dipotong tu kot.....kikikiki...
    aku hentam jawab ni...kang kene gak sekeh ngan ijah...
    betul ke ijahhh

    ReplyDelete
  24. Salam kak mas! baru nak jalan2 tapi dah semput dahhh sbb mata pedih lagi tak leh nak tgk lappy lama2 :-( alamakkk rasa mcm ala2 cendol ni yg terasa rasa nak buat jugak nii hihihi.. ok lah tuu kak dah cantek sgt!

    ReplyDelete
  25. ijayuji,

    bodek yerk..kikikiki
    gi ambik upah agar2 tu kat freeze...
    selamat mencuba ika...
    nanti anto kat kak mas sikit tau...

    ReplyDelete
  26. Singgah petang nak mntk agar2 rintik..ada lg x k.Mas..heheee

    ReplyDelete
  27. menu dah berangkai ke rmh mas.. kt rmh akk kehabisan stok agar2 .. kene beli jugak ni.. cantik warna hijau n coklat2 tu..

    ReplyDelete
  28. selamat malam mas--
    tadi nak singgah lepas balik dari kedai.. tapi takut terbuka awal...

    mmg cantik, mesti sejuk ditekak..
    bilalah nak jumpa mas. dapat jamah roti atau air tanganmu...hehehe

    ReplyDelete
  29. YANA SHAIFUL ,

    ada sikit lagi tu..
    gi ambik kat freze...he..he..

    ReplyDelete
  30. kak dZana,

    akak..tak pe..buat satu2...he..he....
    best tau agar2 ni...
    selamat mencuba...

    ReplyDelete
  31. Citarasa Rinduan,

    ayu..nanti turun shah alam..datang la rumah mas...
    boleh kita jumpa...he..he..
    mas pun teringin jumpa ayu tau...

    ReplyDelete
  32. Mas...aku wat gak hari Jumaat lagi..takdan nak n3..kihkih....terasa nk mkn lg la...

    ReplyDelete
  33. Anna Qawina,

    kau dah buat yerk..
    sedappkan...
    kene buat lagi tu..he.he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...