Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, May 11, 2011

Agar2 Pandan Bersantan




Assalamualaikum.
Dalam cuaca panas2 gini, best kan dapat makan benda2 yang sejuk untuk menyamankan tekak, jadi Mas buat Agar- agar Pandan Bersantan untuk dessert ari ni. Resepi diambik dari dapur Kak Hana yang asalnya Agar-agar Santan Gula Melaka, Mas tukarkan jadi perisa pandan. Sedapp tau..cuma bahagian santan tu tak seimbang lak....jadi suku jerk...hhhmmm..layan jerk la..mungkin sebab santan tu kurang kot...he..he..apa pun, agar2 ni memang best.....manis2 lemak jerk rasanya.....tak mo bebel2 lagi sebab kejap lagi nak kluar berpoya2 jap sampai petang....sila layann diri yerk masa tuan rumah tak de...he..he...


Agar2 Pandan Bersantan
Resepi : Kak Hana


Bahan :
10 g serbuk agar-agar
1/2 cawan gula merah - Mas tak letak
1/4 cawan gula putih - Mas lebihkan gula putih tu ikut manis sebab tak letak gula merah
1150 ml air - Mas blend ngan 4 helai daun pandan dan tapis.
120ml air campur 1 paket santan serbuk (Akak guna jenama KARA) - Mas guna santan kotak + air sikit.
1 biji telur dipukul dengan santan tadi
secubit garam
1 helai daun pandan
sedikit warna hijau - Mas tambah sebab buat agar2 pandan bersantan



Cara :
Masak air dengan gula dan daun pandan (kalau guna gula merah cap bintang tak payah tapis)
Bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
Kecilkan api.....
Kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
Tuang kedalam acuan yang anda suka
Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk!


    Nota :
    Untuk senang keluarkan agar2 tu....basahkan dulu acuan, baru dituang bancuhan agar2 tu. Sebab kalau acuan kering, agak susah sikit agar2 tu nak ditanggalkan nanti.



    20 comments:

    1. salam mas
      kak dtg nak tumpang sikit..tekak ni tak selesa la sejak panas2 ni...awal betul mas masak.. cantik warna ijauuu..lembut gituuu

      ReplyDelete
    2. ku lihat ijau.....
      cantiknyer colour ijau tu mas.. menarik sekali... :)

      ReplyDelete
    3. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
    4. kak ilah,

      tu la pasal mas buat agar2...best makan dlm cuaca panas2 gini..he..he..

      ReplyDelete
    5. Anna Qawina,

      nak ambik seketoiii....he..he...

      ReplyDelete
    6. kak azlita,

      akak.....sejuk jerk kan warna ni...he..he..

      ReplyDelete
    7. Kak mas,sedapnya..Tuh la skang cuanas jer kan,igt mcm nak memuding gaklah ptg nih,hihi..

      ReplyDelete
    8. Kak mas,nak kata cuaca panas,jadi cuanas lak,hihi..

      ReplyDelete
    9. Mas...

      Alahai...sexy menggodanya agar2 tu...jatuh cinta dah kak cek ni...nak ngendeng seketul agar2 boleh ke ....:)

      ReplyDelete
    10. wow!time cuaca panas menggigit mcm ni, sedap giler kalu dapat layan agar2...nak gigit sikit...aumm! slurrp!! SEDAP! =0).

      ReplyDelete
    11. mas..cantik berseri2 agAr2 kau nih...sejuk je masuk tkak ni kan...mkn ngan susu cair pon bes ni..hihi

      ReplyDelete
    12. Zaliedana,

      tu la pasal ct..panas2 gini..nak benda sejukk jerk kan..he..he..

      ReplyDelete
    13. cik cek,

      kak cik...gi ambik dalam freeze tu...he..he...

      ReplyDelete
    14. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

      nurul....sikit tu banyak mana..he..he...
      nahh kak mas kasi seketul..cukup tak..

      ReplyDelete
    15. nOOrsha,

      sha..tak de sempatnya berkuah..ngapp macam tu jerk...he..he..

      ReplyDelete
    16. nuwairani ismail,

      cantik kan...
      ku lihatt hijauuu...he..he..

      ReplyDelete
    17. Assalamualaikum Mas cayang,

      Cantiknyer agar2 ni mas...berkilat mcm kristal...terasa nak ngap ajer terus..hihihi

      ReplyDelete
    18. slm mas... singgah sini je nampak agar2 pandan yg sodap tu... menggoda jiwa dan raga... lebih2 lg waktu cuaca panas ni...

      ReplyDelete

    Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...