Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, August 25, 2010

Popia Pedas



Assalamualaikum. Popia Pedas ni salah satu kudapan kegemaran family Mas, rangup sangat bila menguyahnya...krup....krap..krup...krap....sedar2 dah abis sebalang, he..he..Mas belajar dari mak Mas...popia pedas ni boleh ditambah bijan dan kacang tanah jika suka, untuk Mas selalunya Mas letak ikan bilis jer sebab Daniel ngan Ain kalau letak bijan diaorang buang bijan tu, lebih baik tak yah letak....

Popia Pedas
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 bungkus besar kulit popia 
  • 1 biji telur - pukul sikit / bancuhan tepung gandum pun boleh
Bahan untuk sambal :
  • 4 sudu besar cili kisar
  • 1 biji sederhana bawang besar - dikisar
  • 1 ulas bawang putih - dikisar
  • sedikit udang kering - tak nak letak pun tak pe
  • garam secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis
  • 5 sudu besar gula                              
Bahan sampingan :
  • ikan bilis - basuh, toskan dan goreng garing
  • kacang tanah - goreng tanpa minyak
  • bijan - goreng sikit tanpa minyak
 
Cara membuatnya :
  1. Ambik sehelai kulit popia dan gulung, kemudian lekatkan dengan telur / bancuhan tepung gandum.
  2. Kemudian gunting serong - serong hingga habis dan goreng dalam minyak penuh hingga warna keperang - perangan.
  3. Angkat dan toskan sebentar. Jangan biarkan terlalu lama diluar. Sesudah habis goreng semua popia terus buat sambal.
  4. Tumis semua bahan2 kisar dan masukkan garam secukup rasa dan kiub ikan bilis, kacau, masukkan gula dan kacau lagi, biar hingga pekat dan gula hancur, tutup api dan terus tuang popia yang digoreng tadi, kacau sebati...masukkkan juga ikan bilis, kacang tanah dan tabur bijan jika suka. 
  5. Biarkan sejuk sebentar dan terus simpan dalam bekas bertutup rapat.

              

12 comments:

  1. eliya...hu..hu...untuk family jer berlagu nak buat...malas masa nak gulung tu...masa makan kejap jer abis...ha..ha...

    ReplyDelete
  2. Mas...ida suke popiah pedas ni..tapi kat sini susah nak dpt kulitnyer..nak kena order...kalau buat utk kuih raya pun sesuai ni kan

    ReplyDelete
  3. mas..sedap ee rangup2 sira ngan sambal..ni tengah nak buat popia nestum..ee malas tul nak gulung..buat minggu depa je la

    ReplyDelete
  4. salam mas..

    kalo ko kasi akak popia pedas nih komfirm abis diratah sehari..tak leh simpan raya..errr..nak kasi ker..hehe..

    ReplyDelete
  5. Kak Ida
    boleh kak untuk raya...boleh dimakan bila2 masa....tu masalahnya , susah dapat kulit popia ....nanti2 boleh cuba kak...

    Izah
    tu la izah, bab nak menggulung tu yang malas...tapi disebabkan ramai yang suka, terpaksa juga merajinkan diri...he..he..

    mimiey
    ha..ha..meh datang tolong gulung popia tu, dapat upah sebalang...he..he..

    ReplyDelete
  6. Kak Yat
    kalau makan memang kejap jer habis kak...ha..ha..nanti nak fikir, nak kasi ke tak....ha..ha..

    ReplyDelete
  7. Kak Mas.... apa ni .. buat tak bagi kat kiter sikit ?

    Huhuhuhuhuhuhu

    ReplyDelete
  8. suarakalbu
    ada sikit lagi tu..gi ambik kat atas meja....ha..ha..

    ReplyDelete
  9. mas, cop! akak nk ambik resepi ni masuk list...hehehe tp nk buat bila x tau la.... tggu blender baru smpai dulu...hehe... isshh sedapnyer dh terbayang2 dah kunyah popia pedas ni.

    ReplyDelete
  10. salam kak mas...

    sedap je nmpk popia pedas ni..hehe

    nk cube ea...:-)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...