Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, July 29, 2011

Roti Paun Nekma



Assalamualaikum. Meroti lagi......buat lagi Roti Paun Nekma, salah satu roti peberet Mas  untuk dimakan dengan bubur doyan.....perhhhh...memang sedapppp....roti ni memang lembutt gebu walaupun dah sejuk....sebab tu Mas suka sangat ngan roti ni...kali ni roti ni lagi lembutt tau...sebabbb ada cerita masa mengulinya....oleh kerana sukatan tepung tak ditentukan, Mas agak jerk tepung gandum yg tinggal tu...rasanya macam cukup2 untuk buat roti ni...bila dah menguli....oppsss.....adunan masih lembik....dan stok tepung gandum lak habisss...alamakk..gelabah kejap...selongkar almari cari mana tahu ada stok tepung yg tersorok...kikikiki...tetiba tengok ada tepung pau....banyak lagi tu...hhmm...Mas tawakal jerk campur tepung pau dalam adunan roti paun ni.....dan hasilnya....tak mengecewakan...roti ni cuma terlebih lembut jerk....sukanyaaa.....sedapp makan masa suam2....kiranya klu darurat...boleh jerk guna tepung pau kan....he..he..itu la pasal, kalau kelam kabut masak..sibuk nak buat roti...main agak2 jerk bhn2 tu..he..he..sempat juga roti ni siap semalam sebelum air ditutup kejapp.....harap2 pukul 11 pagi ni...kerja2 pembaik pulih tu selesai dan cepat2 air ada balik...untuk Roti Paun sebelum ni, boleh juga lihat DISINI  dan juga DISINI yerk......

Roti Paun Nekma
Sumber : MasDuniaku
Bahan ( 2 - 3 loyang sederhana ) :
  • 1 sudu kecil yis - kalau nak cepat naik taruk 2- 21/2 sudu kecil.
  • 1cawan air suam
  • ½ cawan gula pasir
  • ½ cawan marjerin @ butter
  • Tepung gandum bergantung di taruk masa menguli.
  • sedikit minyak untuk dilenserkan diatas roti

Cara membuatnya :
  1. 1 cawan air suam dicampurkan dengan yis dan biarkan seketika hingga larut. Sediakan besen tarukkan sedikit gandum lebih kurang ½ cawan kedalamnya. Kemudian masukkan air suam yg bercampur yis tadi kedalam besen yg berisi tepung gandum.
  2. Kemudian masukkan pula gula pasir dan kacau hingga gula hancur. Kemudian masukkan marjerin @ butter kedalamnya dan kacau sampai sebati.
  3. Sesudah itu di letak sedikit demi sedikit tepung gandum ke dalam adunan sampai boleh diuli. Jangan diisi terlampau banyak tepung takut jadi keras. Cuma agak2 boleh diuli dengan tangan dan tidak melekat ditangan sahaja sampai menjadi doh yg lembut.
  4.  Kemudian doh direhatkan sehingga ½ jam - 45 minit.. kemudian boleh dibentukkan bulat2 (ikut suka hati) dan di susun ke dalam loyang yang telah dialas baking paper (mcm MIL buat dia alas daun pisang-fuhyo naik dan bangkit bau dia) - Mas sapukan marjerin jer atas dulang  untuk dibakar.
  5. Dibiarkan naik sampai 2 kali ganda, lepas itu dilenserkan minyak ke atas roti yang dah kembang kemudian bolehlah dibakar dengan kepanasan 180C selama 10-15 minit dalam oven yg telah di panaskan terlebih dahulu..Sapukan marjerin @ butter atas roti setelah roti dikeluarkan masa roti masih panass...
  6. Selamat mencuba. Senang banget ni.....



38 comments:

  1. mas.. aku pun suke roti paun ni... memang lembutt je kan.. sedap sedap... aku pernah dengar org buat roti guna tepugn pau..tak ingat sapa, tapi tu kes dia tersilap tepung.. tapi still lembutt gak roti nya... hehe..

    weh apam durian bawah tu nampak moistttt jeee

    ReplyDelete
  2. ge ge ge ge hujan sejuk.. perutpun lapo.. sedapnyer mkn roti panas2 mmm comellah akak.. tapi kalau dah sifu.. tepung aperpun jadik he he he.. nak mkn roti cicah milo... he he he

    ReplyDelete
  3. Kak Mas,gelak dulu,hahaha..Sy klmarin nak wat roti naan,pastu nsb xtertuang tpng pau,pastulak bila timbang,tgk2 xcukup lak,pastu belasah jer tambah tpng gandum,mula igt nak guna tpng pau,takut xmenjadi lak,nx time blh tmbah tpng pau lah kalo xckp,sbb tgk roti akak yg tersangat gebu gebas tu..Ermm esk bru nk g membeli tpng roti bagai..

    ReplyDelete
  4. salam Mas, tumpang cicah roti kat sini laaa... :)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum mas...
    wah makan roti ngan bubur durian? uwaaaaa... akak nangissss... huhuuu...
    sedaaapnya tu mas... roti tu nampak sgt gebu ler mas.. bubuh tpg pau pun ok tu akak tgk... kagum ler ngan mas.. kalau akak ntah apa kan jadi kat roti tu.. ehhhee

    ReplyDelete
  6. Rajin betul adik kak cek ni buat roti...bau roti samopai rumah kak cek tau...ni dtg nak mintak seketul dua buat bekpes...he he :)

    ReplyDelete
  7. izahdaut,

    makcik...nnti mesti org tu mengaku..he..he...
    bestkan makcik roti paun ni...
    tu yg aku buat lagi...

    ReplyDelete
  8. HALAMANKU,

    erma....sejukkkan pagi ni...
    kak mas tak buka kipas pun..
    jap lagi nak cicah roti paun ni ngan nescafe tarik....
    nak join takk...

    ReplyDelete
  9. mas senang nya roti ni tak byk bahan water roux pun tak dee dan lain2 seangkatannya... kak nak try la masss

    ReplyDelete
  10. Zaliedana,

    ct..he..he..gelak2....nasib baik men jadi kan...
    tu la pasal ct...kadang2 masa masak..boleh kelam kabut...
    kak mas pun nk try la buat roti nan tu...tergoda nengok kat dapue ct...

    ReplyDelete
  11. Ummi,

    kak ummi....meh join mas..
    jap lagi nak cicah roti ngan nescafe tarikkk....

    ReplyDelete
  12. Diana @ Melley Mey,

    akak..jangan la nangis...bubur doyan pun ada lagi tu....
    boleh klu akak nak mencicah ngan roti paun ni...
    tu la kak...memang lagi lembut gebu klu letak tepung pau ni...he..he..

    ReplyDelete
  13. mas ni mmg suka meroti..cicah gulai daging sedap nih..akk kalo meroti tak secantik roti mas tu yg malas tu heheh

    ReplyDelete
  14. cik cek ,

    kak cik...mas klu buat bubur doyan...mesti nk buat roti paun....best mencicah...he..he...
    ada lagi tu roti paun..
    gi ambik sendiri...

    ReplyDelete
  15. ilahjy,

    kak ilah...memang roti ni simple dan sedappp....
    lembut gebu lak tu..
    sebb tu mas suka..
    selamat mencuba kak....

    ReplyDelete
  16. Mieza,

    akak..mas sekeluarga memang suka roti..
    itu yg selalu buat..
    ala kak mieza..mas dulu pun tak pandai meroti...
    klu kita selalu buat..
    insyaAllah...menjadi cantik roti tu ...

    ReplyDelete
  17. As'salam Mas

    Lama dah tak meroti, malasnya nak keluarkan BM tu..hihihi. Mintak mas jer boleh tak (buat muka malu2 kucing ni).. hehehe

    ReplyDelete
  18. Assalam mas,
    bulan2 puasa suka makan roti buat berbuka..tapi malas nak buat sendiri selalunya akak beli aje wakakaka....cantik warna roti mas ni..lembut aje akak tengok..

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum....ghajinnyer Mas meroti

    ReplyDelete
  20. CT Delima,

    akak....cian bm tu dah berabuk2 kak....he..he..
    meh la makan roti paun ni..
    ada lagi tu....

    ReplyDelete
  21. kak ayu,

    akak..mas pun suka gak roti dlm bulan puasa ni..
    selalu mas beli jerk..he..he..

    ReplyDelete
  22. Rabiatun Adawyah,

    akak...dah buat bubur doyan..
    kene la meroti..he..he..
    baru best mencicah..

    ReplyDelete
  23. gebus jer roti paun mas tuh.. dh lama tak meroti ni, ada can esok kejutkn si BM yg lama tido tuh... kak gee cedok resipi ni yer... mekacih & selamat berpuasa buat mas dan keluarga

    ReplyDelete
  24. kak mas...lain kali hidang air jugak tau...terserdak saya makan roti paun ni sb sedap n lembut sgt! saya melahap pau ni cpt2 sb takut habis dimakan rakan2 yg lain..hehehehehe...
    sayang kak mas byk2...nak pelok kak mas..cium pipi sikit....muuaaah! =0).

    ReplyDelete
  25. Salam kak massssssss!!!!!!! misssssss u toooooo!!!! like crazyyyyyy!!!!! funky monkey babay!!! tetiba jerr** hihihi... nak roti kak mas! dah lama tak buat roti paun tp kalau namanyer roti paun mmg lembut gebus n sedappppppppp!!!! resepi ni belum try lagi, dah nak puasa ni mcm malas pulak nak meroti, pdhal sblm2 ni pun malas jugak hihihi... apam durian kat bwh tu sedap! kalaulah ada kelapa parut kak alangkah bahagianyer kita :D

    ReplyDelete
  26. ooo buat roti paun ya.. meh tukar2 dgn sardine roll akak.. nah 2 ketul cukup la ya.. :)

    ReplyDelete
  27. Salam Kak Mas..

    gebunyaa roti..best ni dpt cicah kopi kee petang2 cani :=)

    ReplyDelete
  28. amboi mas.. gebu nya roti.. mkn2 panas2 sedap ni.. rajin2..

    ReplyDelete
  29. salam mas.. ita tak pernah buat roti paun tau.. tentu sedap sebab ramai yang dah buat.. boleh la cuba nanti

    ReplyDelete
  30. Wah Mas.. sedap tu makan dgn pengat doyan.. Anak2 akak suka makan roti cicah pengat doyan..
    Salam Ramadhan ye Mas..

    ReplyDelete
  31. Gee®,

    kak jee....
    selamat berpuasa juga buat kak jee sekeluarga.....
    cepat kejuttkan bibik tu.....
    boleh meroti lagiii....he..he..

    ReplyDelete
  32. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    nurull....kak mas pun sayang nurul juga....muaahhhhh
    ada air ni nurul...
    tak nmpk la tu..he..he..

    ReplyDelete
  33. ijayuji,

    ika..miss u tooo....
    tak pe..tunngu mood meroti datang dulu..
    simpan dulu resepi ni yerk...he..he...

    ReplyDelete
  34. K.Nor,

    akak....boleh tukar2 lagi ke..
    roti paun mas dah abiss la..he..he...

    ReplyDelete
  35. Yana Shaiful ,

    yani..kak mas cicah ngann nescafe tarikk....
    perhhhhh...

    ReplyDelete
  36. dZana,

    akak..memang lembut gebu roti ni...
    sedapppppp.....

    ReplyDelete
  37. Juwita Jamaludin,

    selamat mencuba ita..
    memang sedappp roti paun ni....

    ReplyDelete
  38. Naz,

    kak naz..memang best cicah roti paun ni ngan bubur durian....
    sedappp.....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...