Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, April 27, 2010

Roti Paun



Assalamualaikum dan selamat pagi..Sesekali sarapan roti ngan minum nescafe sedap juga kan. Roti Paun ni Mas buat petang semalam. Suami Mas waktu petang  ke malam jarang makan makanan berat. Sampai Mas pun join sekali. Bagus juga, jaga kesihatan katakan. Maklumlah sekarang ni macam - macam penyakit ada. Jadi Mas nak kongsi  resepi Roti Paun ni. Bahan - bahannya pun ringkas. Resepi Roti Paun ni Mas dapat dari Nekma Myresepi. Maceh yer tuan punya resepi. Memang sedap roti ni, lembut jer....


Roti Paun
Resepi : Nekma@Myresepi.com
Bahan :
  • 1 sudu kecil yis kalau nak cepat naik taruk 2 - 2 1/2 sudu kecil.
  • 1 cawan air suam
  • ½  cawan gula
  • ½  cawan marjerin / butter
  • Tepung gandum bergantung di taruk masa menguli.
  • sedikit minyak utk dilenserkan diatas roti.
Cara membuatnya :
  1. 1 cawan air suam dicampurkan yis biarkan seketika hingga larut. Sediakan besen tarukkan sedikit gandum lebih kurang ½ cawan kedalamnya.
  2. Kemudian masukkan air suam yg bercampur yis tadi kedlm besen yg berisi gandum.
  3. Kemudian masukkan pula gula kacau hingga gula hancur. Kemudian masukkan marjerin / butter kedalamnya kacau sampai sebati.
  4. Sesudah itu di letak sedikit demi sedikit tepung gandum di adun sampai boleh diuli. Jangan diisi terlampau banyak tepung takut jadi keras Cuma agak2 boleh diuli dgn tangan dan tidak melekat ditangan sahaja sampai menjadi doh yg lembut. Kemudian doh direhatkan sehingga ½ - 45 minit.. kemudian boleh dibentukkan bulat2 (ikut suka hati) dan di susun ke dlm loyang yg telah dialas baking paper (mcm MIL buat dia alas daun pisang-fuhyo naik dan bangkit bau dia).
  5. Dibiarkan naik sampai 2 kali ganda lepas itu dilenserkan minyak ke atas roti yg dah kembang kemudian bolehlah dibakar dgn kepanasan 180C selama 10-15minit dlm oven yg telah di panaskan terlebih dahulu dengan api atas bawah.




5 comments:

  1. Mas..lin nk amik respi roti ni la..senang je tuh..mau try..ada BM tp nk bt yg senang2 jek..malas daaa hahahahaa

    rajin Mas yek..lin ni xde sapa mau makan,anak2 sek semua x kuat makan..

    ReplyDelete
  2. salam mas..sedap nih roti paun.pernah buat first blaja meroti dolu..bila jadi besemangat nak buat roti2 lain kan..

    ReplyDelete
  3. Mas pun cam Sis juga , anak2 Mas pun tak kuat mkn sangat , suami Mas pula jaga badan , tapi hati teringin sangat nk buat bila tengok resepi dari member2 blog , Mas selalu buat 1/2 adunan je..tak banyak sangat

    ReplyDelete
  4. betul tu izah , rasa seronok sangat bila masakan kita menjadi..tu yang gila meroti ni ..

    ReplyDelete
  5. Bestnya roti paun ni,ummiross ambik resepi ye

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...