Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, August 20, 2010

Agar2 Merah @ Sirap





Assalamualaikum.
Ni salah satu agar - agar peberet Mas...selalu buat terutamanya pada bulan Ramadhan...nak buat pun senang jer...Ain ngan Daniel pun suka. Mas simpan dalam peti sejuk dulu baru makan, nyaman rasanya bila masuk mulut...sedapnya....petang ni berbuka ngan nasi, masak Daging Kunyit Berkentang macam izah buat tu , masak lemak cili padi keli ngan goreng ikan kembung, minum air teh ais ari ni....Selamat Berbuka Puasa yer untuk semua... 


Agar2 Merah @ Sirap
Resepi : Mas copy resepi dr Majalah Rasa keluaran Oktober 2008


Bahan :
25 g agar-agar bertali - dalam peket panjang
125 ml pati sirap
240 gm gula @ ikut manis
1.25 liter air
1 helai daun pandan



Cara membuatnya :
Satukan agar2 bertali dgn air dan masak hingga agar2 hancur.
Kemudian masukkan gula secukup manis dan kacau hingga adunan larut dan sebati.
Masukkan pati sirap dan daun pandan. 
Biarkan hingga mendidih.
Tapis dan tuang ke dalam loyang @ bekas agar2 yang disukai.
Nota : bekas agar2 tu dibasahkan dulu baru tuang agar2 supaya senang nak keluarkan dari bekas nanti ).
Sejukkan dan masukkan dalam peti sejuk.
Potong dengan pisau bersegi jika guna loyang @ keluarkan dari bekas agar2 dan boleh dihidangkan. 
Sedap dimakan sejuk2 dari peti ais....



4 comments:

  1. mas, mengancamnyer kaler agar2 tu... tergoda akak tau! auw! hahaha...

    ReplyDelete
  2. salam mas...anak i pun suka sangat sangat agar agar sirap macam gini :)

    ReplyDelete
  3. kak ina
    ha..ha..merahnya mak ngah...tu yang mas suka...

    ReplyDelete
  4. zarin...warna terang2 gini budak2 memang suka kan...mak budak ni pun suka...he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...