Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, May 25, 2010

Kek Marble Sheila Mambo





Assalamualaikum. 
Meh layan Kek Marble Sheila Mambo yang simple tapi sangat sedap.....bahan2nya ringkas jerk.... resepinya Mas ambil dari dapur CMG. Sedap tau kek ni. Tapi belang kek tak berapa nak menjadi. Mas buat kek ni hari Ahad lepas, memang asyik makan sambil tengok tv. Sedar2 dah habis sepinggan. Akan ada ulangan untuk kek yang mabekess nie.....


Kek Marble Sheila Mambo

Bahan :
125 g mentega
155 g tepung naik sendiri - self - raising flour 
2 biji telur, dipukul sedikit
125 g gula halus
125 g cooking chocolate
1 camca esen vanila
80 ml susu segar



Cara :
Panaskan oven pada suhu 170c, lenserkan tin kek dengan mentega. Cairkan coklat masakan dengan kaedah double - boiler. Ketepikan.
Putar mentega dengan gula hingga putih. Tambahkan telur dan terus memutar hingga kembang. Masukkan esen vanila, putar rata.
Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar hingga habis, kacau rata. Bahagi adunan pada 2 bahagian, 1 biarkan pada asal dan 1 lagi bancuh dengan coklat yang dicairkan tadi. Kacau rata.
Tuang berselang seli antara adunan bercoklat dengan adunan biasa. Lorekkan dengan hujung pisau 2 hingga 3 kali.
Bakar 40 - 45 minit atau hingga masak, sejukkan dan sedia dihidangkan.



2 comments:

  1. salam kak mas,
    cayalah kak...bermambo...hihi.
    cantik3x....saya juga lom buat2 lagi. tumpang makan umah kak mas jer ya. ;)

    ReplyDelete
  2. he..he..dah habis la indah...memang bermambo kan kek ni..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...