Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, October 3, 2012

Butterscotch Souse - sedapppppp




Assalamualaikum.
Ada yang tergoda nengok roti yang disirami Sos Butterscotch tu......
Sila mencuba yerk kalau tergoda sebab Mas sangat2 suka dengan Sos Butterscotch ni...sedappppp sangat dimakan dengan pancake, disapu pada roti atau tuang jerk sos tu masa suam2 atas roti macam gambar diatas....memang mabelessss
Masa Mas buat Roti Naik Tok Mak hari tu, buat sekali Sos Butterscotch  ni...hmmm...memang sedap makan masa roti tu tengah suam2......terbaikk la
Pernah buat sekali dulu, DISINI.

Butterscotch Souse
Sumber : cook.com
Olahan : Izahdaut

Bahan :
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
1 tsp. vanilla
1/4 cawan tepung
1/2 cawan butter
secubit garam (optional)




Cara :
Satukan gula perang, gula pasir, tepung dan air ke dalam periuk kecil. 
Gaul hingga sebati. 
Masak atas api yang kecil hingga gula hancur. 
Tambahkan vanilla dan butter. 
Masak dan kacau sehingga butter cair dan sedikit pekat. 
Sejukkan dan tuang ke atas roti kosong.

Nota: 
Kacau atas api hanya sedikit pekat sebab bila sos ni sejuk, ianya makin pekat. Tapi kalau dah pekat sangat tambah je sikit lagi air panas. 
Boleh kurangkan sikit gula kalau tak mau manis sangat.
Simpan sos ni dalam freeze...dalam seminggu masih ok lagi...



32 comments:

  1. Salam Mas, akak nk ty sikit... tepung tu, tepung gandum ye?..

    ReplyDelete
  2. pepagi singgah sini jadi bertambah keroncong perut akak...suka bf roti pagi2...ni lum bf lagi..mintak sikit Mas...he3..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Antan Bertingkah,

    yerk kak...
    tepung gandum....

    kak yatie,

    akak..sos butterscotch ada ler..
    ambik sapu ngan roti akak boleh..he3

    ReplyDelete
  5. SALAM DEK MAS
    kak ilah dah print hehee

    ReplyDelete
  6. Mas, tq share resepi ni...akak copy dulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2....
      selamat mencuba yerk kak mar...

      Delete
  7. Replies
    1. gi ambikkkkk sendiri dlm freeze tu...roti sendiri punya yerk..kikiki

      Delete
  8. yes... menjadi pongg... pandai anak murid :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ kak nor....
      muahhhhhhh...
      tengok la sape cikgunya.... ^__^

      Delete
  9. Best!!!! Tkmo cicah roti nnti ai kembang cam roti...so ai cicah jari ajelahhh...err mas nk dua botol besau yer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha....
      dapat ku bayangkan jari kak chah mencolek sos tu...

      kak chah...
      botol jerk la yerk,
      untuk akak isi sos tu bila akak buat nanti...he3

      Delete
  10. Asslmkum Mas. Acamne akk bleh terlepas pandang ni. Tgk sos butterscot mas tu mmg terliur. Balik nak beli roti, nak buat sos ni jg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat mencuba kak sue..
      memang best sapu sos ni kat roti...

      Delete
  11. Assalamualaikum..
    ooowh.. camtu ye wat... sedap nampak.. mesti makan tak henti2 ni.. syok time relaks2 dok depan tv.. kan kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikum salam...
      yuppp...senang jerk membuatnya....
      try la buat yerk..
      memang best makan ngan roti...

      Delete
  12. Salam kak mas! buat apa tuuuuuuuu ehehe.... kita jakun lagi lah kak dgn butterscoth nii tak tahu pun rasa dia mcm mana :D kaler dia mcm karamel kan? rasa dia mcm karamel ke kak? hihihi...pepandai jerrr :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikum salam...
      ada ni haaaa....sambil2 main ngan Adam..he3
      ala...try la buat dan rasa ika..
      akak dulu pun rasa jakun gak nengok sos nie..
      tapi bila dah try buat dan rasa sedap..
      dah jatuh ati lak ngan sos butterscotch ni...
      rasanya lebih kurang kek karamel, macam kaya pun ada..tapi lebih sedap sbb rasa butter tu....
      tak tahu la nak ckp mcm mana
      rasanya...
      kena rasa sendiri la..he3

      Delete
  13. Assalam mas
    memang dah terpikat lama dah dgn butterscoth ni..
    kat sini tak ada pulak jual..boleh masuk list ni mas..
    dengar namanya aje dah kecur dah..sebab terasa macam caramel gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikum salam kak ayu....
      jangan tunggu lama2 kak ..
      buat jerkkk....he3

      Delete
  14. fuiyooo..terliur wehh tgk sos tuh! mmg terbaekk..alahai bape lama akak x mai sini..mcm2 menu akak termiss sudaaaa..aiseyman!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha...tak pe kak ina...
      meh colek sos tu ngan roti...sedappp ooooooo

      Delete
  15. Waduh... ngences tengok lelehan butterscotch sauce tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeeeyyyyyyyyy...
      mama tergodaaaaa.........
      sedappppppppppp

      Delete
  16. Replies
    1. sebalang 20 hinggittt...
      bolehhhh kak pah.....
      kalah harga nutella botol sedang..kikikiki

      Delete
  17. confirm sedap ni..meleleh la sos itu...tak bole tenung lama2..nanti terguda..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...