Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, August 10, 2011

Tepung Bungkus



Assalamualaikum. Kuih lagi kan, layan jerk la yerk..Mas kalau kuih memang jarang beli, lebih suka buat sendiri...lebihan daun pisang dari kuih Abok-abok hari tu, Mas buat pulak Tepung Bungkus....jadi tak lah daun pisang tu kering dalam freeze tu...petua menyimpan daun pisang lama dalam freeze, Mas simpan dalam tupeware yang ditutup kemas dan letakkan dalam freeze....insyaAllah, daun pisang tu tahan dalam seminggu lebih.....resepi Tepung Bungkus ni Mas dapat dari majalah Saji, dah banyak kali buat tau.....sukatannya pun senang nak ingat dan nak membuatnya juga senang dan hasilnya Tepung Bungkus ni sangat sedappp....

Tepung Bungkus
Resepi : Majalah Saji Keluaran Mei 2008
Sumber : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 cawan tepung beras 
  • 2 cawan santan 
  • sedikit garam
  • daun pisang - untuk membalut
Bahan2 inti :
  • 1/2 biji kelapa parut
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1 sudu besar gula
  • 1 helai daun pandan

Cara membuat :
  1. Satukan semua bahan inti dan gaul rata. Kemudian kacau atas api perlahan hingga kering. Sejukkan kemudian bulat2kan inti kelapa tu.
  2. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran yang diperlukan. Lap daun pisang bersih2.
  3. Bancuh @ sebatikan tepung beras dengan santan. Masak dengan api perlahan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
  4. Letakkan 2 sudu besar bancuhan tepung diatas daun pisang. Kemudian letakkan inti yang telah dibulat2kan.
  5. Tutup daun pisang dan lipat kedua2 hujung daun dan kukus selama 15 minit.


43 comments:

  1. Bagus Mas buat sendiri, puas makan... terliur akak tengok intinya tu..

    ReplyDelete
  2. adoii.. sedapnyer kak mas.... kalau blk kg mama kt kelate nun mmg selalu laa dpt mkn nih. kt tempat lain susah nk cari.. tun xde daun pisang laa pulak kt sini.. uhuk uhuk.. sedihnyer..

    ReplyDelete
  3. bab yang ini akak fail lah mas.memang tak suka buat inti.entah kenapa lah.kalau ada org jual inti akak yg mula2 akan beli.malas nau nak buat inti.
    tepung bungkus ni mmg sedap kalau buat sendiri..bagus mas perkenalkan pd anak2 kueh mueh melayu tradisi ni.:)

    ReplyDelete
  4. Sari Yusa Ibrahim ,

    akak...dulu mas harapkan mak ngan tok buatkan sebab mas suka kuih ni...
    bila dah jumpa resepi tepung bungkus ni kat majalah saji dan menjadi bila membuatnya .....
    alhamdudillah...selalu gak mas buat...
    anak2 mas pun suka kuih2 gini...
    ikut selera mas juga..he..he..

    ReplyDelete
  5. tun_telani,

    tun..klu teringin sangat...letak dalam bekas pun boleh....
    tapi kureng la bestnya sebab tak de daun pisang tu...he..he..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum mas...
    nampak sedap tepung bungkus tu.. akak mmg x reti nak buat kuih2 mcm nie.. tp makan reti ler.. huhuu... ngan ada nya resipi nie suatu hari nnt akak akan buat gak... maklum ler akak nie baru jer nak berjinak2 ngan resipi2 gini... akak suka sesgt... terima kasih mas

    ReplyDelete
  7. anymz,

    akak....yerk ke susah buat inti kelapa ni..
    cer akak try cara mas ni..
    insyaAllah..menjadi...
    kak anim kan teror memasak...
    no hal la mencuba kuih tradisional ni..
    hmm....sidaniel tu kak..memang tekak melayu..
    gemar betoi dia tepung bungkus ni...

    ReplyDelete
  8. Mr. Mama,

    oppsss....untuk sape tu mr mama..he..he..

    ReplyDelete
  9. Ni peberet anak2 Liza ni..kita same la Mas, Liza pun guna resepi ni jugak..last week bru buat, request dr anak2.

    ReplyDelete
  10. Diana @ Melley Mey ,

    akak.....sama la ngan mas...
    memang minat sangat ngan kuih ni...
    dulu mas rasa susah sangat nak buat tepung bungkus..
    cuba akak try resepi tepung bungkus ni..
    insyaAllah...
    menjadi....

    ReplyDelete
  11. ni memang kuih feberet akak sejak dari kecik sampai la sekarang. penah buat sekali jer. cam leceh jgk. pastu kejadiannya tepung tu cam x brp nak lembut. lepas tu dah malas nk buat lagi, hehehe..

    ReplyDelete
  12. mas sedapnya mas akak tengok kuih mas ni!!!!..boleh masuk list ni mas..waduh panjang betul listtt...

    ReplyDelete
  13. Salam kak mas!! sedapppp! dah pernah buat dulu kenapa baru akak tyg sbb daun pisang kita dahhhh kuninggggggg!!!! td g pasar tak de pulak daun pisang! uuuwaaaaaa...suke sgt kuih niii!

    ReplyDelete
  14. inaku79,

    akak..cer try resepi ni pulak..
    pada mas, senang membuatnya...
    tepung bungkus ni pun lembut jerk....

    ReplyDelete
  15. Ayu,

    kak ayu..
    memang sedap tepung bungkus ni..
    selamat mencuba kak..
    tak pe list panjang..
    boleh try yang berkenan dulu..

    ReplyDelete
  16. ijayuji,

    kikikii...ika...tak tahu pulak kak mas daun pisang ika kuning..
    gi petik daun pisang baru...
    rupanya ramai peminat tepung bungkus ni..
    kuih tradisianal yang sedapp kan..

    ReplyDelete
  17. suka sgt kuih ni
    waktu kecik mak akak selalu beli kuih ni kat pasar.
    Kat KL susah nak cari kuih ni :)

    ReplyDelete
  18. waduh Mas, akak mmng suka kuih2 mcm ni..berangan nak buat tapi daun takde..bila daun dah ada lupa plk nak buat...jadi kuih lain..adoyaiiii..nak cari daun pisanglah mcm ni...

    ReplyDelete
  19. Sgt2 suka kuih ni...buat sendiri lebih puas hati kan Mas..:)

    ReplyDelete
  20. huh Kak Mas aper jek yang dibuat x sedap.. tgk tu.. terliurnyer... bila buat sendiri berapa byk tepek inti.. tu kalau beli tu..alahai..memng bungkus tepung jek he he he .. rajin akak.. tq kak info simpn daun pisang tu.. bab ermapun beli gak.. umh x de tanahlah katakan.. he he he

    ReplyDelete
  21. kasihredha,

    betul tu kak...mas dok shah alam pun jarang jumpa tepung bungkus ni..
    itu yg buat sendiri..he3

    ReplyDelete
  22. Yatie,

    akak..he3...gi cari daun pisang cepat...
    boleh buat tepung bungkus lak....
    mas dah agak akak suka kuih gini..

    ReplyDelete
  23. Sofea ,

    betul tu kak...
    buat sendiri lebih berbaloi....

    ReplyDelete
  24. HALAMANKU ,

    hmm..erma ni...
    betul tu..buat sendiri..inti pun seimbang jerk ngan tepung tu kan..
    baru best makan...

    ReplyDelete
  25. antara feberet kuih gak ni mas... mmg sedap.. tp punyalah malas nak buat sbb mls nk beli daun pisang.. selalu dok beli.. kat luar je elok.. dlm dorang letak daun yg koyak2, pendeklah.. haii.. mcm2 org meniaga ni kan... tak ikhlas.. haishh.. terliur pulak tgk kuih mas buat ni.. sonoknyer hari2 leh wt kuih sendiri... org keje mcm akak ni.. tunjuk2 jer.. hehe..

    ReplyDelete
  26. Mas, cantiknya tepung bungkus mas tu.. Kak Naz berangan nak buat ni berzaman dah. Akak simpan lagi resepinya yang akak jumpa dari fotopages kak Hanieliza.. Bila la nak buat ni.. Bulan puasa ni nampaknya tak le sbb anak2 tak makan sangat kuih-muih.. Kalau duduk sebelah rumah Mas boleh akak mintak satu jer pun jadilah..huhuhuhu

    ReplyDelete
  27. Mas, akak pun suka kuih ni..apa kata, esok Mas buatkan tuk akak...akak mmg balas bab2 daun pisang segala nih...hehe

    ReplyDelete
  28. maaaaaaaaaasss...akak pun nak 3 ketui..kuih ni mmglaa feveret akak!! sedaapnyer..perghhhh!!

    ReplyDelete
  29. bila tengok ni..akak terus gi pasar ramadhan jap ni..ada plak org jual tepung bungkus tapi tak tau sedap ke tak

    ReplyDelete
  30. dah serik beli mas..tak sedap.Jadi kali nak nak bikin sendiri.Terima kasih Mas.Masuk list ni.Selamat berbuka ya:)

    ReplyDelete
  31. sedap ni..inti kelapa ada sikit lg..nmpaknya blh bt hujung minggu ni,cnp ya.tq! :)

    ReplyDelete
  32. salam mas... sedapnya nampak..nak buat daun tak de nak bungkus guna apa ye.. hihihhih suka mas suka masak kuih tradisionl

    ReplyDelete
  33. rajinnya mas buat tepung bungkus..sedap kan..ada lg tak? nak kenen sebungkus heheh

    ReplyDelete
  34. MaDiHaA a.k.a Ratna,

    hmm..kalau kuih dibeli, biasa la tu kak..
    sebab tu klu boleh buat sendiri...
    mas suka buat kuih sendiri...
    lebih berbaloi kan...

    ReplyDelete
  35. Naz,

    akak...boleh jerk merasa sepinggan tepung talam ni klu kita berjiran..he..he..
    klu akak nak buat,
    1/2 adunan pun cukup kak..
    lepas la nak menerai sendiri kuih ni..

    ReplyDelete
  36. Ummi,

    akak..yerk la tu..
    sape tak kenal kak ummi yang ligat kedapur ni...
    berdesup2 entry kluar...he..he..

    ReplyDelete
  37. inahar ali,

    akak..dah abiss la kak..
    geng la kita kak..
    suka tepung bungkus...
    sedapp kan kuih gini...

    ReplyDelete
  38. Nazrah,

    akak..jumpa tak tepung bungkus tu....he..he..

    ReplyDelete
  39. cikmanggis,

    akak..baik buat sendiri kak...
    lebih berbaloi dan puas hati..
    selamat mencuba yerk kak...

    ReplyDelete
  40. Deliah's Deli,

    selamat mencuba del..
    nanti ajak aku makan sekali..he..he..

    ReplyDelete
  41. Juwita Jamaludin,

    ita, klu guna bekas pun boleh jerk...
    cuma kureng la sikit sebab tak de aroma daun pisang tu...he..he..

    ReplyDelete
  42. Mieza,

    suka kuih ni kak..
    itu yg buat juga....he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...