Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, July 1, 2011

Pisang Goreng Rangup Resepi 2



Assalamualaikum. Meh layan lagi menu malam tadi.....ari ni tak berapa ada mood nak masak...badan pun tak berapa nak sihat..dengan rasa nak demam, selsema, pening...Mas masak apa yang patut jerk ari ni....selingan untuk dimakan ngan nasi goreng malam tadi, Mas goreng pisang awak sekali. Hmmm..memang rangupppp pisang goreng ni walaupun dah sejuk.....krupp krappp krupp krapp menguyah pisang goreng ni...rangup diluar dan lembut didalam...yang lembut tu pisang la kan...Mas guna pisang awak yang masak....perhhh...memang best...nampak yang hitam2 tu...berair2 keluar air pisang tu masa menggoreng...tu yang sedappp....syok betoi menguyah.....

Pisang Goreng Rangup
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • Pisang secukupnya  - Mas guna pisang awak dibelah 2
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil marjerin
  • 1 sudu kecil tepung kastard
  • 1 cawan air sejuk dari peti ais
  • sedikit garam
  • sedikit gula pasir - optional
  • sedikit pewarna kuning

Cara membuatnya :
  1. Masukkan tepung gandum, tepung kastard, garam dan gula di dalam mangkuk, sebatikan.
  2. Kemudian masukkan air sejuk dan kacau sebatikan, masukkan marjerin, sebatikan lagi dan tuang sedikit pewarna kuning dan kacau sebati, ketepikan 
  3. Untuk menggoreng, pastikan minyak cukup panas, celupkan pisang dalam adunan tepung tadi dan masukkan pisang yang dicelup tadi kedalam minyak yang panas tu.
  4. Gorenglah pisang hingga masak keemasan dengan api sederhana. 



35 comments:

  1. mas, tadi pun akak sarapan dengan pisang goreng..nampak mas punya yang itam2 tu yang bestkan..heheh

    ReplyDelete
  2. Baru nk mintak daging beriani dh keluar pisang plak..nak semua laa K.mas..bleh ? hehee

    ReplyDelete
  3. kuah dagingg beriani tu best nyerrrr

    ReplyDelete
  4. Salam Mas, minta izin akak nak resepi kuah beriyani nih...salam kenalan ye.

    ReplyDelete
  5. siannye kak mas..mkn ubat ye, moga cepat sembuh..
    sedapnyer pisang tuhh.. tun plg suka mkn pisang goreng guna pisang yg dh masak. lembik, n xtra manis! sedap!

    ReplyDelete
  6. kak ayu,

    akak..klu pisang masak..memang hitam2 sikit bila goreng...
    sedappp...

    ReplyDelete
  7. YANA SHAIFUL ,

    yana..dua2 dah abis...he..he...
    try la buat yana...
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  8. DJ Dayang,

    akak...minta apa tu...
    mas baru jerk makan magggi....
    nak join ke..kikiki

    ReplyDelete
  9. izahdaut,

    makcik..
    best..
    try la buat makcik....
    kompom kau menjilat jari punya..kikki

    ReplyDelete
  10. Kak Erra,

    salam kenal juga dari mas kak erra...
    selamat mencuba yerk kak..

    ReplyDelete
  11. tun_telani,

    maceh tun..dah makan ubat..tu yang lalok sikit..kikikiki

    betul tu..pisang goreng klu yg lembik baru sedapp kan..

    ReplyDelete
  12. wahh..sedap ni petang2 mkn pisang goreng

    ReplyDelete
  13. Salam Mas,
    Petang2 ni akak singgah nak makan goreng pisang, ada lagi tak....kopi o jangan lupa sekali ya

    ReplyDelete
  14. laaaa... siannya adik akak tak sihat..
    banyak kan berehat mas.. jangan lupa makan ubat..

    resepi ni pun menarik mas nanti akak nak cuba!..

    ReplyDelete
  15. salam mas.. berdert menu dia tak sempat ita nak kejar..:) sedapnya goreng pisang sini susah nak dapat pisang leh goreng tau.. makan mas punya la

    ReplyDelete
  16. Assalamualikum mas...
    rehat secukupnya tau mas... dah makan ubat x nie... moga cepat sembuh yer..

    wah pisang goreng nie sedap nie... baru jer semalm hubby akak beli ( beli jer pun.. hehehe ).. rajin mas buat sendiri yer..

    ReplyDelete
  17. kak mas tak sihat ker? makan obat n rehat secukup nyer tau.
    tetiba teringin pulak nak menggoreng pisang goreng lewat petang ni utk lepak bergosip ngn hubby =0).

    ReplyDelete
  18. rajinnye masak walau demam..cayok2 mama...

    ReplyDelete
  19. mas aku suke goreng pisang... dapat yg rangup walopun da sejuk mmg bertambah makan..kenyang sampai x larat nk makan nasi.. heheh.... biase kat blah johor cicah ngan sambal kicap/...mmg layan abih ooo... huhu...nakk :(

    ReplyDelete
  20. MAS..
    aduh.. kamu dah semakin sembuh ker?
    KALAU AYU.
    mmg tak dapat layan lappy kalau dah start nak demam..
    nanti pi klinik ya. hope cepat sembuh..
    risaunya ayu

    dan............
    tang pisang awak2 tu..
    amat mengiurkan lor

    ReplyDelete
  21. Ida,Japan,

    kak ida..mas makan malam2 pun best....
    sambil2 tu minum teh o...perh...

    ReplyDelete
  22. kak Wattie,

    akak..dah abiss la...
    sekali hadap jerk...
    hmm..minum ngan teh o pun best gak kan...

    ReplyDelete
  23. Deliah's Deli,

    del..pisang goreng ni dah cukup manis sebab pisang dah masak...
    makan gitu jerk dah sedappp...

    ReplyDelete
  24. kak AZLITA AZIZ,

    alhamdudillah..dah beransur sihat kak..he..he..
    maceh yerk...muahh
    try la kak..guna pisang awak masak..
    memang best....

    ReplyDelete
  25. Juwita Jamaludin,

    ita..kene goreng pisang sendiri la kan...
    ada ke pisang jenis goreng2 kat sana....

    ReplyDelete
  26. kak Diana @ Melley Mey,

    akak..mas pun kadang2 beli...
    tapi bila dah ada pisang awak, abu, nangka..
    goreng la sendiri..he..he..

    ReplyDelete
  27. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    maceh nurul..
    alhamdudillah..dah beransur sihat ni...he..he..

    ooopsss..gosipp pe tu...

    ReplyDelete
  28. kak eina,

    akak..dah jadi mak ni..
    sihat ke idak...kene juga kuatkan diri..
    cian lak kat anak2 ngan suami...

    ReplyDelete
  29. nOOrsha,

    tu la sha..
    aku ni orang kedah...tak biasa lak cicah pisang ngan cili kicap...
    makan gitu jerk..he..he..

    ReplyDelete
  30. nOOrsha,

    tu la sha..
    aku ni orang kedah...tak biasa lak cicah pisang ngan cili kicap...
    makan gitu jerk..he..he..

    ReplyDelete
  31. Deliah's Deli,

    maceh del..
    alhamdudillah...dah beransur sihat ni...

    ReplyDelete
  32. Citarasa Rinduan,

    ayu...maceh yerk..
    alhamdudillah...dah beransur sihat..
    tu yang tak mengadap lappy sangat..
    sakit kelapa ni...
    rasa nak baring jerk kan....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...