Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, August 14, 2010

KEK COKLAT KUKUS



Mas buat petang semalam untuk Yan, untuk buah tangan Yan dan member2 dia kat Sungai Petani. Boleh la anak2 dara tu makan untuk berbuka petang nanti...resepi Mas copy dari Kak Ummi, maceh yer kak..resepi asal kata Kak Ummi dari Che Mat Gebu...maceh juga untuk Che Mat Gebu...memang sedap kek ni...ada baki kek tu Mas simpan untuk berbuka petang ni, ingat nak makan dengan aiskrim, sedapnya.....

Kek Coklat Kukus
Copy : Kak Ummi , boleh juga tengok kat dapur Che Mat Gebu 

Bahan-Bahannya :
  • 1 3/4 cawan tepung gandum*
  • 1 cawan serbuk koko*
  • 1 1/2 camca teh baking powder*
  • 1 camca teh soda bicarbonate*
  • 1/2 camca teh garam halus*(*disatukan, gaul dan diayak)
  • 1 3/4 cawan gula halus
  • 3 biji telur gred A
  • 1 cawan minyak jagung/sayur
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 200 ml susu cair*
  • 1 cawan air panas*
  • 1 camca teh nescafe*(*disatukan dan kacau hingga sebati)
Cara membuatnya :
  1. Dalam mixing bowl, masukkan bahan diayak dan gula halus. Gaul hingga rata. Masukkan telur satu persatu dan putar. Tuang bancuhan susu perlahan2 sambil terus memutar hingga sebati.
  2. Putar hingga gula hancur dan adunan kembang. Kemudian masukkan minyak jagung/sayur dan juga esen vanilla. Gaul rata. Tuang dalam tin berukuran 10 inci yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak.
  3. Kukus atas air mendidih selama 1 jam. Sejukkan kek sebelum dihidangkan, kalau suka boleh dituang ganache dan dihias dengan ceri.
  4. CATATAN MAT GEBU :Balut penutup kukus dengan kitchen towel untuk mengelakkan air menitik atas permukaan kek. Gunakan api sederhana semasa mengukus.
Ni untuk Yan bawa....

7 comments:

  1. mengekek ke mas..sedap gebu nampaknya tu....memang suka kek yg letak nescafe nih..sedap..tak muak..adik ke yan tu?

    ReplyDelete
  2. saje je buat untuk yan bawa balik...yan tu adik suami mas yang bongsu...saje datang berpuasa kat rumah sebab maktab kt kedah cuti 4 hari...jap lagi nk gi stesyen bas nk hantar yan...kalau adik2 mas semuanya lelaki..sedap la tengok seri muka izah tu, berseri2 warnanya...

    ReplyDelete
  3. mas..nampak gebu & lembut kek tu..kat umah akak, kek kena tunggu raya nanti baru leh wat..lagipong mr morris akak nak dekat kaput gak..

    ReplyDelete
  4. kak mas,sedapnye nmpk kek coklat tu!!! leh x dh terbayang2 kesedapannye ble msk mulut,hehehheh....

    ReplyDelete
  5. salam mas...dr jauh td dah nampak sedap...tu yg cepat2 dtg takoot abis plak :)

    ReplyDelete
  6. Kak Yat
    memang lembut dan gebu kek tu kak..sedap sangat...tu yang teringin makan ngan aiskrim..ha..ha..mas kalau raya pun mesti buat kek...

    Mimiey
    ha..ha..jaga2..batal kan posa tu...

    Kak Del
    ha..ha..kak del macam tahu jer ada lagi...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...