Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, August 24, 2010

Cendawan Pedas



Selain dari Rendang Tok, Mas masak Cendawan Pedas. Biasa la kan, tekak ni mesti nak yang pedas2. Memang sedap makan dengan nasi panas, sedap tau Cendawan Pedas ni, kalau ada yang nak tambah isi ayam atau udang  rasanya lagi sedap, Mas letak cendawan jer, kelam kabut masak sebab tengok jam dah 6.30 ptg, tapi sempat lagi ambik gambar...ha..ha..menu berbuka petang semalam Mas masak Rendang Tok, Cendawan Pedas, ikan goreng , Cendawan goreng dengan telur , agar2 ngan air laici...


Cendawan Pedas
Sumber : Mas Duniaku
Bahan :
  • cendahwan - siat2 sikit
  • isi ayam @ udang - mas tak letak
  • 1 sudu besar sos tiram
  • cili padi - ditumbuk, ikut pedas yer
  • 2 biji bawang merah - ditumbuk
  • 1 biji bawang putih
  • sedikit gula dan garam jika perlu
  • sedikit air
Cara :

  •  Tumis bahan2 tumbuk hingga wangi, masukkan sos tiram, kacau lagi, masukkan cendahwan dan sedikit air, kacau lagi, masukkan sedikit gula dan garam jika perlu, biarkan mendidih seketika dan tutup api.

7 comments:

  1. Salam mas...

    ishhh sedapnya cara mas masak cendawan ni..abeh tu kan mas..akak tak leh tahan ahhh tgk tu rendang tok kat bawah sinun....sangat moist, itam, ku suker..ni mkn ngan nasi impit..akak suker.. :)

    ReplyDelete
  2. sis mas..good morning

    tadi dh komen, tak ada pulak....heheheh

    tekakku perit, lapo kan itu,......tapi sayang, tak boleh makan cendawan..sure pengsan 1 hari 1 malam....

    ReplyDelete
  3. belum pernah cuba lg cendawan pedas ni...slalu goreng tepung je or sup je..eh mas, i kopipes resepi rendang tok tu..kengkonon nk mencuba memsaknya lah nanti hihi tapi tk tau lah bila ye!

    ReplyDelete
  4. Kak Yat
    ha..ha..sape yang suka cendahwan mesti suka cendahwan pedas ni...
    rendang tok tu memang kena ngan nasi impit...try la buat kak, kak yat kan rajin masak....kan..kan..

    Ayu
    ait...kenape ayu, alah ngan cendahwan ke...sampai pengsan 1 hari 1 malam..kes berat ni..he..he..

    suara kalbu
    ha..ha..berpeluh makan...

    Zarin
    try pulak buat cendahwan pedas zarin, mesti zarin suka punya..boleh...selamat mencuba yer...

    ReplyDelete
  5. salam mas..nak rendang ngan cendawan tuh..bt buka smalam..sbb klu mintak hari ni sure dah abis dah :)

    ReplyDelete
  6. ha..ha..del..macam tahu2 jer dah abis..ari ni masak lain la...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...