Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, August 9, 2010

Cencaru Budu



Masak lauk untuk petang semalam, simple jer, Mas ngan anak2 jer yang makan, suami Mas tak de, keje shift malam...makan cencaru budu ni dengan nasi panas dan bayam lemak putih...sedap tau..lagi pun Mas sorang jer yang makan budu ni...Ain ngan Daniel macam biasa jer..makan ikan kembung goreng ngan bayam lemak putih, biasa la, tekak ni kalau makan mesti nak pedas2... yang kat bawah ni budu yang Mas buat sebelum disiramkan keatas ikan cencaru....baru meresap dalam isi ikan... 


Cencaru Budu
Bahan :
  • ikan cencaru - ikan lain pun boleh
  • budu
  • bawang besar - hiris nipis
  • cili padi - tumbuk
  • jus limau nipis
Cara membuatnya :
- Lumur ikan cencaru dengan garam dan kunyit dan goreng garing. Ketepikan. Masukkan bawang besar yang dihiris2 nipis kedalam mangkuk dan ramas2 sikit bawang tu, kemudian masukkan cili padi yang ditumbuk  dan jus air limau nipis, sebatikan, masukkan budu dan sebatikan lagi. Kemudian tuang keatas ikan cencaru yang telah digoreng tadi. Sedap dimakan dengan nasi panas....




4 comments:

  1. mas..im cominnngggggg..hehehe..cancaru budu..sedap ek...bleh rasa skitt..budu memang best..tapi tak la pernah main sirm2 gitu..cicah biase la...baru nihh, oo dah mendonut dah ye... asam pedas minang tu sedapkan..

    ReplyDelete
  2. kecur dah ni...telan air liur jer la jwbnyerrr....huhuhu... dh lama ni x mkn budu. klu ada lauk cenggini mmg laju jer mkn nasi.. org lalu blkg pn x sdr...hahahaha

    ReplyDelete
  3. salam eliya, he..he,,saje nak kongsi dengan kawan2..

    salam izah...rindunya kat izah...dah sihat yer...tak tahu pulak izah demam, mas pun kadang2 cicah budu tu..kalau siram kat ikan lagi sedap tau.....betul tu..memang sedap donut pisang tu..asam pedas minang pun sedap...habis mas hirup kuah..ha..ha..


    salam kak ina, betul tu...mahu bertambah nasi..sedapnya...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...