Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, August 20, 2010

Ayam Panggang Kayangan



Masa belek2 majalah Rasa, Mas jumpa resepi Ayam Panggang Kayangan, nampak sedap, jadi Mas try buat, kebetulan bahan2 semuanya ada kat rumah....cuma Mas bakar kat microwave jer, senang dan cepat. Tapi kalau boleh bakar guna bara api rasanya lagi sedap...kuah ayam ni sedap tau sebab ada kacang tanah.....rasanya lepas ni boleh buat lagi.....sedap dimakan dengan nasi panasss...

Ayam Panggang Kayangan
Sumber : Majalah Rasa

Bahan - bahan :
  • 1/2 ekor ayam  - bersihkan dan lumurkan dengan garam dan serbuk lada putih - perap
  • 1 /2 liter santan
  • 50g cili merah / cili kering - dikisar
  • 10 biji bawang merah - dikisar
  • 1/2 inci halia - dikisar
  • 1/2 inci lengkuas - dikisar
  • 2 biji buah keras - dikisar
  • 1 batang serai - dikisar
  • 1 helai daun kunyit - dihiris halus - mas tak letak..
  • garam secukup rasa
  • 20 g gula melaka / gula merah
  • 50 g kacang tanah - digoreng tanpa minyak, buang kulit dan tumbuk halus
Cara menbuatnya :
  1. Masukkan bahan kisar, santan, gula melaka dan garam kedalam periuk. Masak dengan api perlahan hingga mendidih.
  2. Kemudian masukkan kacang tanah dan gaul rata. Masak hingga kuah pekat. 
  3. Masukkan daun kunyit ke dalam kuah tadi dan lumurkan dengan ayam dan panggang hingga masak.
  4. Sedia dihidang dengan nasi putih.

6 comments:

  1. mas..memang sedap ye mas..macam nak try jugak la..rasa pedas semua complete ye?bahan pun ada ..

    ReplyDelete
  2. aisey bedah..mas ko ada ayam kayangan mas..ishhh sodap tu...ada ke lebih2 yg bule tapaukan akak??

    ReplyDelete
  3. Salam kak mas,
    Nice recipy, kak. kuahnya ada kacang... hum, mesti wangi bau masa bakar tu kan?

    ReplyDelete
  4. izah..try la buat, memang sedap...pedas tu ikut sendiri, nk pedas lagi lebihkan cili tu...bakar dalam oven pun boleh izah...

    ReplyDelete
  5. kak yat
    tu la, semalam makan rasa macam kat kayangan dah....sedap tau ayam ni...dah abis kak, tinggal tulang ayam jer kat plastik sampah tu...he..he..petang ni masak lain pulak...tengah memikir ni...akak masak pe...

    indah
    betul tu, sedap betul bau kacang tu...lepas ni memang nak buat lagi...

    ReplyDelete
  6. salam mas...takoootnyer nak mkn kena jd org kayangan br blh mencicip ni...nampak sedap tu mas...anta la sini skit :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...