Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, August 2, 2010

Agar2 Milo




Assalamualaikum. 
Dah lama Mas nampak Agar2  Milo ni kat dapur Kak Ummi, baru semalam Mas sempat buat...rasanya semalam CMG pun buat juga....hmmmmm.....sedap tau Agar2 Milo ni...Rasa susu berselang dengan milo memang best....nyamannn jerk masuk ke tekak...Ain ngan Daniel pun suka...memang asyik makan sambil tengok tv...


Agar2  Milo
Resepi : jthorge
Sumber :  Kak Ummi dan CMG

Bahan :
  lapisan coklat 
8 gm agar-agar tali (strand) - basuh dan toskan
1 3/4 cawan air 
1/3 cawan gula
3/4 cawan serbuk Milo

Cara membuatnya :
Masak agar-agar bersama air hingga agar2 larut. Masukkan gula dan milo, kacau perlahan hingga gula larut. Tapiskan.
Tuangkan aduna ke dalam loyang empat segi 20 x 20 cm ataupun dalam acuan yang dikehendaki. Biarkan beku sebentar.
Kemudian cakar sedikit permukaan lapisan coklat dengan garfu dan bolehlah dituangkan lapisan susu nnt.




Bahan :
 Lapisan Susu 
10 gm agar-agar tali - basuh dan toskan
1 1/2 cawan air 
1/2 cawan gula
1 cawan susu sejat Ideal @ Carnation
beberapa titis esen vanila

Cara membuatnya :
Masak agar-agar dengan air hingga agar-agar larut.
Masukkan gula dan kacau sebati hingga gula larut. Tapiskan.
Masukkan susu sejat dan esen vanila.
Dengan perlahan-lahan, tuangkan adunan ke atas lapisan coklat tadi. 
Letak dalam fridge dan hidangan sejuk2.


5 comments:

  1. yum yum bulan posa kalau buat mesti best ni

    ReplyDelete
  2. cantiknya agar2 mas nih...rasa tu memang sedap la kan..

    ReplyDelete
  3. salam ina
    selamat mencuba ina...best dan sedap agar2 milo ni...

    salam izah
    ha..ha..sedap izah...rasa milo dan susu...tak terasa dah abis sepinggan..agar2 milo mas ni tak terlawan agar2 milo kak ummi ngan che mat gebu...yang tu lagi cantik...

    ReplyDelete
  4. Cantik acuan dia, tq sharing resipi :-) should try...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...