Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, October 5, 2012

Kari Telur Pecah




Assalamualaikum.
Selain dibuat masak lemak, Mas suka juga masak kari telur gini...sedapp tau....pernah nampak kat dapur Izahdaut....resepinya lebih kurang jerk, cuma daun kari tu Mas ikut cara mak Mas, blend sekali ngan bawang...lagi wangi baunya masa menumis. Dan rasa kari tu lebih sedap....selalunya kalau kari telur, Mas tak letak santan @ susu cair...tak nak lemak2 sangat...he3....makan ngan nasi panas dan ikan goreng....hmmmm...memang best


Kari Telur Pecah
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
4 biji telur
8 biji bawang kecil - dikisar
2 ulas bawang putih  - dikisar
2 tangkai daun kari - dikisar
3 sudu makan serbuk kari 
sedikit bahan penumis - (bunga lawang, kulit kayu manis, cengkih dan buah pelaga)
1 biji tomato - belah 4
1 biji cili merah - belah 2
3 cawan air @ lebih
garam secukupnya
1 kiub ayam

Cara :
1. Tumis bahan kisar, bahan penumis dan serbuk kari hingga pecah minyak dengan api perlahan ( sentiasa kacau supaya tak hangit ).
2. Kemudian masukkan air secukupnya. Biarkan mendidih.
3. Bila kuah mula mendidih, masukkan tomato, cili, garam dan kiub ayam dan biarkan seketika.
4. Pecahkan telur satu persatu ke dalam mangkuk kecil, dan tuangkan perlahan2 ke dalam kuah yang mendidih tadi.
5. Kacau perlahan2 dan biarkan seketika dalam 2 minit dan boleh tutup api.
6. Sedia dihidangkan.



30 comments:

  1. biasa masak kari telur yg dah direbus....
    nampak pekat juga kuahnya.....
    sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mas guna rempah kari timbang ni..
      penang mari...
      tu yg lagi sedapp kari nie...he3

      Delete
  2. sedapnya mas! terliur dibuatnya.. walaupun tak letak santan atau susu cair tp kari ni nampak pekat elok je... jom tukar ngan kerutuk telur akak plak mas! hehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. jommmmm...dah hulur mangkuk kosong nie.....kikikikiki
      mas kadang2 tak letak santan kak sebab selalu wat kari...he3

      Delete
  3. assalamualaikum..
    baru tadi jalan2 kat umah kak madiha.. dia wat kerutub telo.. kat sini plak gulai telor pecah.. haaaa.. kena balik wat masak telo gak camni.. sedap nampak gulai telo ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikum salam..
      mehhh ler kita demam telur pulak..
      pilih jerk resepi mana...semuanya sedap2...he3

      Delete
  4. Salam kak Mas erma tak pernah wat n makan telur pecah kari neh.. kalau telur rebus masak kari pernah lah.. dengan kepekatan kari akak tu mmmm menyeleraknlah.. blh wat ni.. tapi dah lapo mkn kat dapo akak dulu lah.. mkn ngan nasi panas2 pastu jgn lupa kicap.. nyum2 he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikum salam...
      amboiii..sempat lagi nak ngendeng yerk..
      telur dah abiss..tinggal kuah kari jerk..
      nak ke....

      Delete
  5. Asslmkum Mas..
    Kepekatannya tu buat akak terguda. Buat cicah capati ok jg ni..Heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm...memang best kak cicah capati ngan gulai nie...
      ngan roti pun best gak..

      Delete
  6. salam mas...dah lama xmasak kari,esok pg leh la masak roti jala/lempeng kan Mas :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok sangat tu kak..
      masak lebih yerk...
      boleh mas ngendeng semangkuk....kikikiki

      Delete
  7. Mas, gerammmnya tgk telur kuning to macam nak cocok aje...
    Akak ada kuah kari ikan lebih...rasanya kalau pecah telur tu sedap tak?

    ReplyDelete
  8. kak mar...
    lagi la sedappp kak..
    mak mas selalu buat gitu kak....

    ReplyDelete
  9. nampak sedapkari telur pecah tu lawan dgn nasi panas2 memang dah tak nampak telinga ni Mas heee

    ReplyDelete
  10. Sedappp...teingt my MIL dia suka masak telur cam gini....kite pun suka masak letak susu dr santan...:-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. mas belajar dari mak mas...
      memang best kari telur gini...
      tu la....susu cair pun ok ganti santan..

      Delete
  11. Assalam mas,
    lauk telur masak kari macam ni memang sedap..
    rasanya akak pernah masak juga macam ni dulu satu kelainan bila kari telur dipecahkan dalam kuahnya tukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak ayu sebab telur tu bergaul ngan kuah kari..
      tu yg jadi kari lebih sedapp...

      Delete
  12. Mas...memula tengok gmbr Mas td, ingatkan org lain, nampak makin cantik le (ke gmbr org lain..hehe) sori le mas, akak dah tak aktif di fb. Nanti nak buka akaun lain bila mood dah ok.
    Masuk sini tadi akak terlior tengok kari tu, sedap woo kari telor pecah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aippp...he3
      TQ kak zana..
      ala...gambar biasa2 jerk kak..
      mas klu boring2, kari gini yg mas masak...he3

      Delete
  13. Assallamualaikum Mas..

    Adam dah bangun ke??? Mas, ermm mmg sedap masak kari telur pecah cam ni. Tang santan tu, mmg tak yah boh pun mesti dah nampak likat kuahnya sbb ada telur tu kan.. Ishhh..cam terliur lak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adam tengah tido kak...tu yg mas dapat ngadap lappy nie...he3
      mas tengok kari juga kak...
      baru letak santan...

      Delete
  14. Amboiii kari depa....rempah nalaaaa mai dr penang nuuuu, xde santan pon nampak cam pekat ek? Banyak kuah tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasai....
      rempah kari jauh mari..he3
      balik kulim baru2 ni...
      mas borong la byk2 rempah timbang kat kepala batas tu...he3

      Delete
  15. wohh hari ni baru aku sampai mas..ketapi lambat.. hehe.. aaa sedap sedap.. kalau cicah ngan roti puri pun best kari gini kan.. err tetibe nak makan roti arab la. ko buatkan aku mas !!

    ReplyDelete
  16. ishhh...ko ni..
    jangan minta bukan2 boleh....
    nanti tak pasal2..
    aku pun ngidam sama...kikikiki

    ReplyDelete
  17. Mas asal kulim ke? Nak try la buat kari mas ni senang la xletak santan....hehehe. TQ Redpnya k.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...