Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, July 8, 2011

Macam2 Ada Dengan Roti Mayonis



Assalamualaikum. Dalam mood meroti lagi...untuk bekal Ain ngan Daniel sebenarnya...Mas buat lagi Roti Mayonis yang best ni. Kali ni Mas pelbagaikan pulak Roti Mayonis ni...dapat juga 3 jenis roti hasil dari 1 resepi.....senang kan....itu yang Mas suka.....berbaloi2 tau...Roti Mayonis ni tetap lembut gebu jerk....tengok respon ramai juga yang pelbagaikan roti mayonis ni kan...tu yang teringin juga mencubanya.....tetap mabeles.....maceh pada tuan resepi Kak Yani.

Roti Mayonis
Resepi : Kak Yani
Sumber : MasDuniaku
Bahan :
  • 300g tepung roti
  • 110g air
  • 50g water roux
  • 50g mayonis
  • 45g gula
  • 45g marjerin/butter
  • 1 sudu kecil yis
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar susu tepung


Cara membuatnya :
  1. Masuk semua bahan-bahan ke dalam breadmaker. Pilih setting doh dan ON.
  2. Keluarkan doh... tumbuk2 utk keluarkan angin.
  3. Bahagikan doh kepada bentuk-bentuk kecik dan boleh pelbagaikan bentuk roti mengikut citarasa sendiri.
  4. Biar naik 2 kali ganda sebelum dibakar
  5. Bakar dgn suhu 180 degree selama 12-15 minit


25 comments:

  1. Massss akak sentiasa jeles tgk roti mas...sentiasa gebu dan menjadi aje...jelessss la..nak sebiji mas!

    ReplyDelete
  2. Aktifnya adik kak cek sorang ni...kejap je dah mcm2 entry kuar...roti mayonis....emmm nampak gebu dan sedap...bila pulak la kak cek nak buat ni ek...:)

    ReplyDelete
  3. yaw..!! menggoda jiwa raga... nak sket...

    ReplyDelete
  4. Grrrrrrr... geramnya. Tak mau le datang sini dah.

    ReplyDelete
  5. klu roti ada sosej mmg laku kat sini.nak2 lembut gebus mcm mas bt tu. :)

    ReplyDelete
  6. betul la mas akak pun suka banget...jatuh chenta bila pertama kali mencubanya...tak guna telur pun lembut kan...tapaula 2 ketoi...hehe

    ReplyDelete
  7. waahhhh.. mmg rajin betul laa akak ku sorang ni.. tun baru je beli sekilo tepung roti tu, ntah bila nk wat projek nii..

    ReplyDelete
  8. kak Mieza,

    akak..try la buat kak..
    compom lembut gebu jerk roti tu..
    best...he..he..

    ReplyDelete
  9. cik cek,

    kak cik..untuk bekal anak2 kak cik..
    boleh buat minum petang sekali..he...he..
    try la buat kak cik..
    sedapp tau..
    macam2 jenis kak cik boleh buat..

    ReplyDelete
  10. Gee® ,

    ada lagi tu..
    gi ambik..he..he..

    ReplyDelete
  11. Kak Sam,

    akak..nahh mas kasi..
    nak yang mana...he..he..

    ReplyDelete
  12. Deliah's Deli,

    del..anak2 mas memang gemar roti bersosej ..
    tu yang mas buat...

    ReplyDelete
  13. kak Nieza,

    betul tu kak...sama la ngan mas..
    best kan kak roti ni...

    ReplyDelete
  14. tun_telani,

    tun...apa lagi...
    buat la....
    nanti berkulat lak tepung roti tu..kikikiki

    ReplyDelete
  15. Salam kak mas!! kita ajerr yg tak sampai seru lagi nak meroti hihihi... aduhhhh kenapalah malas sgt nak buat roti neh!!!!!! pdhal bibik ada suh ajer buat kerja tp pun malas jugak wakakakka... nak ada depan mata ajerrr boleh gitu? hihihi

    ReplyDelete
  16. bestnya homemade roti... petang2 ni memang layan makan roti dengan teh o sambil tengok Astro...tah bila lah kita nak meroti ya...

    ReplyDelete
  17. uwaaa..mmng mcm2 ada kat sini...seronoknya....pau kat bawah tu ada lagi tak....hehehehe...dtng lambat mesti semuanya dah abeskan...huhuhu...rasa nak wat paulah...terliur je tngk..

    ReplyDelete
  18. rajinnya mas meroti suka tgk .. sedap ye roti mayonis ni leh la try nanti lama cik Bm berehat

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum mas...
    memang akak kagum ler ngan mas... rajin sungguh buat roti... semuanya menjadi plak tu kan.. suka akak tgk tau..

    ReplyDelete
  20. ijayuji,

    debikk ika ni..
    malas yerk...
    jangan kasi bibik tu cuti lama sangat...
    nanti bersarang lak..kikikiki

    ReplyDelete
  21. kak wana,

    betul tu kak..memang best buat roti sendiri...

    ReplyDelete
  22. kak Yatie,

    selamat mencuba kak..
    nak kasi pun dah abiss..he..he..

    ReplyDelete
  23. Juwita Jamaludin,

    selamat mencuba ita...
    bangunkan bibik tu cepat....he..he..

    ReplyDelete
  24. kak Diana @ Melley Mey,

    alhamdudillah kak..
    semua resepi yang mas cuba menjadi elok..
    jom meroti sekali kak..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...