Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, July 26, 2011

Keli Sambal Tomato



Assalamualaikum. Keli Sambal Tomato, hmmm sedapp tau.....semalam tak tahu nak masak apa ngan keli yang dah digoreng, Mas try buat Keli Sambal Tomato bila tengok banyak pulak stok cili merah dalam freeze tu...dan Mas tambah tomato dalamnya untuk dapatkan rasa masam tu..tak payah letak asam keping @ air asam jawa...selalunya sambal ikan kan letak rasa masam2 sikit....bila tanya kat abang tentang Keli Sambal Tomato ni...katanya sedapppp....Alhamdudillah....Mas klu sambal ikan ni, suka buat kering2...baru sedappppp...jadi meh layan resepinya pulak...

Keli Sambal Tomato
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 3 ekor ikan keli - bersihkan dengan asam jawa @ air limau
  • 5 biji cili merah - dikisar
  • 4 biji cili padi merah - ikut pedas yerk - dikisar
  • 1 biji bawang besar - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 biji tomato - dikisar
  • 1/2 biji bawang besar - dihiris
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos cili thai
  • garam dan gula  secukup rasa 
  • sedikit pati ikan bilis

Cara memasak :
  1. Keli dibersihkan dan diperap dengan asam jawa @ jus limau nipis ( boleh letak daun dan batang kesum @ daun pisang yang diramas2 dalam rendaman keli tu sekali ) dan sedikit garam selama 5 minit untuk hilangkan hanyir, cuci bersih dan perapkan sekali lagi dalam 5  minit dan cuci kembali dan toskan.  Lumurkan ikan keli dengan garam dan kunyit. Goreng hingga garing, angkat dan toskan, ketepikan.
  2. Tuang minyak secukupnya dan tumis bawang besar yang dihiris tadi hingga wangi dan masukkan bahan - bahan kisar dan masak hingga wangi , masukkan sos tiram dan sos cili thai, kacau rata, jika sambal agak pekat masukkan sedikit air, kacau rata.
  3. Masukkan garam dan gula secukup rasa, letakkan juga sedikit kiub ikan bilis, seimbangkan rasa. Masak hingga sambal garing.
  4. Kemudian masukkan ikan keli yang digoreng garing dan kacau rata.
  5. Angkat dan boleh dihidangkan.


49 comments:

  1. ish..ish terliur pulak kak liza dibuatnya.

    ReplyDelete
  2. Assalam kak mas,akak selalu msk ikn keli kan,msti suke benar kan..Kat umah nih hb jer yg mmg suke yg amat,tapi bini dia xpernah msk ikn keli,selalu kalo dia nak mkn,mkn kat luar ajerlah..

    ReplyDelete
  3. Salam Mas

    akak tak pernah plak makan ikan keli...tapi tgk samabal Mas buat jer dah berselera

    ReplyDelete
  4. wwooww maknyoozzzz tuh,,,,,,,jade hungry,,,,,

    ReplyDelete
  5. As'salam Mas

    Ini lauk fav anak dara kak ct ni. sejak duk kat Uitm Jengak tu, dia merasalah lauk2 macam ni. kalau kak ct memang tak makan ikan keli ni. pernah juga bila balik cuti tu, suruh kak ct masak. tak adanya lah ..mintak maaf.. hehehe. nak cuba makan pun tak boleh juga nak masuklah mas..hihihi. tekak orang jakun lah ni kot.. hahaha

    ReplyDelete
  6. Adoyaiii...sedapnya ikan keli goreng garing2 kan... terliur la pulak...

    ReplyDelete
  7. Adzriel @ Liza AB,

    akak...sedapp hingga menjilat jari...he..he...

    ReplyDelete
  8. Zaliedana,

    ct..kak mas memang suka ikan keli dari kecik...
    paling suka buat sambal kering2 gini..
    perhh....

    ReplyDelete
  9. Yat Maria,

    kak yat...cuba akak try makan..
    mana tahu akak suka...
    sedapp tau sambal keli...he..he..

    ReplyDelete
  10. Rabiatun Adawyah,

    kak tun....give me 5..
    sama la kita....he..he..

    ReplyDelete
  11. lame aku x mkn ikan keli..nmpak sedap seyh lauk ni... dpt lak ikan tu goreng garing 2 dulu..mmg x pndang kiri kanan akunguyah, nyum2!~

    ReplyDelete
  12. CT Delima,

    boleh la mas geng ngan anak dara kak ct...sedap tau keli ni....
    nape akak tak makan..
    rugi tau.....

    ReplyDelete
  13. Gee® ,

    hmm..klu sambal keli,kena goreng keli tu garing2...
    baru bestttt...

    ReplyDelete
  14. nOOrsha,

    he..he..sha..laki aku klu goreng ikan..memang kene garing2...
    pas tu salut ngan sambal...
    perhhh...memang syok makan...

    ReplyDelete
  15. aduh............
    lambat pulak singgah sini..
    hari nie jual keli goreng jer..

    esok, kalau ada stok ikan keli mentah.. ayu nak buat ala2 resepi mas lah..

    mekaseh mas

    ReplyDelete
  16. Citarasa Rinduan ,

    ayu...he..he....pagi2 tayang keli dulu....

    selamat mencuba ayu..mudah2an resepi keli ni jadi peberet pelanggan ayu....
    makin murah rezeki ayu sekeluarga..
    insyaAllah...
    air tangan ayu sememangnya hebatt.....

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum mas...
    mengodaaanya ikan tu mas.. malam nie akak mesti cuba tau.. hehehhe.... tapi kena tukar kat ikan lain nampak gayanya.. :) sedap2!!

    ReplyDelete
  18. nengok ikan keli teringat kat ayah..ayah suka sgt2 makan ikan keli =0).
    nanti bulan oktober ni saya cuti sebulan balik srwk..nak cuba resipi kak mas ni buat santapan ayah tercinta =0).

    ReplyDelete
  19. sedihnyer....tak dapat makan ikan keli dah, sb dh habisss.... huuhhh...nk kena bela lagi, ambik masa 3-4 bulan plak tu.... mencikkkk !!!

    ReplyDelete
  20. Dik maaaaaaaaaaaaaas.....dik nun i mmg pakar wat lauk2 ikan sungai ni....ikan ni peberet akak gaks tau...tapi kene goreng extra garing....krap krup gitu.....

    ReplyDelete
  21. Sib baik tak makan ikan keli. Kalau tak, surely perut ni tetiba rasa lapor... hahaha...

    ReplyDelete
  22. Salam, Mas...
    fav kalau keli tu masak sambal cam gini... sedappnya... cuma beza yang ni buh tomato jer.... :)

    ReplyDelete
  23. Salam Mas...
    Mama pun blm pernah mkn ikan keli lagi..tapi bila tgk sambal tomato tuh sampai kat tekak dah terasa.. mungkin blh gunakan ikan lain..perghhh

    ReplyDelete
  24. kpah tak makan ikan keli uhuu.. ikan keli jarang masuk dapur. Tapi kalau buat dengan ikan lain okay gak kan?

    ReplyDelete
  25. Assalam mas,
    hari tu ikan patin akak belum pernah makan..mas kata macam rasa ikan keli..walhal ikan keli pun akak tak pernah makan..wakakaka....kalau kat spore ni..ikan air tawar ni ras2nya tak ada mas, kalau nak kena beli kat seberang tambak..kat jb ler..hehe

    ReplyDelete
  26. salam tuan rumah.. bz ke arini? masuk kejap jer kat fb pastu terus senyap.. ke duk berprojek sakan kat dapur :)

    k.anon dah balik kg tanam jagung ya.. hehe

    ReplyDelete
  27. Diana @ Melley Mey ,

    akak..boleh jerk guna ikan lain...
    tetap sedappp...
    selamat mencuba kak..

    ReplyDelete
  28. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    geng ngan kak mas la ayah nurul tu...suka sangat keli..he..he...
    simpan elok2 tau resepi ni nurul..
    nanti boleh buat..
    selamat mencuba yerk....

    ReplyDelete
  29. Cendana Kasih,

    akak..kan ada bela kat pasar...
    gi jerk tangkap...he..he..

    ReplyDelete
  30. Ayu Safieza @ Humaira',

    akak..sebab suka makan la kene pandai buat...betul kan..
    tak de la pakar kak.....
    sekadar sedappp dimakan..
    ok dah..he..he..

    ReplyDelete
  31. MamaFaMi,

    mama..sedapp tau keli ni...
    dah try makan ke belum..he..he..

    ReplyDelete
  32. Nurul,

    nurul..sama la kita...
    best nurul letak tomato..
    sambal pekat dan sedapp masamnya....

    ReplyDelete
  33. Mama Hawa/Mama Nani,

    mama...boleh jerk guna ikan lain..
    tetap sedappp....

    ReplyDelete
  34. ibundo,

    boleh jerk kak pah...
    tetap sedapp....
    rugi tau kak pah tak makan keli...he..he..

    ReplyDelete
  35. kak ayu,

    akak..nanti klu turun sini...
    jangan lupa try ikan patin ngan keli tu..
    mana tahu akak suka...
    kat spore tak de yerk ikan air tawar...

    ReplyDelete
  36. K.Nor,

    kak anon...sibuk sikit la ari ni...
    sibuk yg dicari2...
    lepas tu dah penat...
    malass lak nak mengupdate blog...he..he...

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. salam mas.. sedapnya nampak keli tu.. suka makan kalau gi mana2 kedai..:P nak makan sini leh kat japan tak de keli macam ni

    ReplyDelete
  39. Salam Mas. Kita boleh gang ler sbb Along mmg hantu ikan keli...hehe. Eh, silap bukan hantu ikan keli, hantu makan ikan keli ler....hehe

    ReplyDelete
  40. akak!!! sukenye keli! kene pulak masak sambal mcm ni...goreng garing2 biar bahagian tepi2nya pon boleh makan...sedapnya tu...

    ReplyDelete
  41. mas..aku x makan ikan keli tapi cik abg n anak2 layan je..x penah laa masak gini..nampak sedap tu mas..rasanya kalo masak ngan ikan lain pun sedap gak laa tu kan.

    ReplyDelete
  42. Juwita Jamaludin,

    ita...geng la kita...
    hmm..dok jepun susah sikit la mencari keli kan ita...
    nnti balik msia ita blh mkn puas2.....

    ReplyDelete
  43. HomeKreation,

    alonggg.....give me 5....sama la ngan mas...
    memang hantu makan ikan keli....
    sedappp kan...

    ReplyDelete
  44. HomeKreation,

    alonggg.....give me 5....sama la ngan mas...
    memang hantu makan ikan keli....
    sedappp kan...

    ReplyDelete
  45. nuwairani ismail,

    tu la nuwaini....
    bestkan masak gini..
    kak mas suka sangat......

    ReplyDelete
  46. HaSue ,

    boleh jerk sue kau guna ikan lain..
    he..he..
    kau tak makan keli sue.....
    sedappp tau....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...