Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, July 11, 2011

Donut Roti Mayonis Terbaikkkk



Assalamualaikum. Mendonut lagi...kali ni derhakankan resepi Roti Mayonis tu menjadi Donut.  Tengok Hani buat hari tu...memang teringin nak mendonut dari resepi Roti Mayonis tu...jadi Mas pun try buat...hmm......terbaikkk la...lembut gebu betoiii donut tu...sangat sedappppp...sukanya bila 1 resepi boleh dipelbagaikan.....maceh pada tuan resepi Kak Yani...memang resepi roti mayonis ni mendapat sambutan hangat....jadi Mas syorkan untuk yang dah mencuba roti mayonis untuk menerai lak membuat donut dari resepi roti mayonis ni.....serius Mas cakap...memang terbaik donut ni.....lembut dan gebu jerkk.......

Donut Roti Mayonis
Resepi : Kak Yani
Sumber : Hani
Bahan :
  • 300g tepung roti
  • 110g air
  • 50g water roux
  • 50g mayonis
  • 45g gula
  • 45g marjerin/butter
  • 1 sudu kecil yis
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar susu tepung

Cara membuatnya :
  1. Masukkan semua bahan dalam bread maker dan tekan butang Dough dan biarkan bm menguli hingga siap dan adunan naik.
  2. Keluarkan adunan dan tumbuk2 untuk buang angin dan buat bulat2 dan kemudian leperkan. Rehatkan 20 minit atau hingga donut mengembang.
  3. Buat lubang tengahnya, menjadi bentuk donat dan terus goreng sampai kuning kecoklatan ( gunakan api perlahan semasa goreng ), semasa goreng putar2 tengah lubang donut tu dengan chopstick supaya lubangnya tak tenggelam sebab donut ni akan naik lagi semasa menggoreng.
  4. Angkat dan toskan sebentar baru salutkan donat dengan gula halus atau hias dengan coklat.
  5. Mas buat untuk frozen sama donut roti mayonis ni...hasilnya donut ni tetap memuaskan hati.... 

Nampak kan...memang lembut gebu donut roti mayonis ni...terbaik..


17 comments:

  1. salam mas
    memang boleh terbalik.terbalik kan resepi kan?donut leh buat roti.
    roti leh buat donut.mmm..best gak kalau camni mas.hehe

    ReplyDelete
  2. Salam kak! aaarrrghhhhhhh!!! sgt tension!!! akak tahu semalam kita buat roti mayonis ni tak naik! huh! tgk dlm BM tu dia duk segitu jerrrrrrr haishhh! tu yg geram sgt tuuuu wakakaka... sekali cek2 dia punyer yissss, dah kojollll rupanyer! patut punnnn! huh! nanti nak kuar crik yis kalau ada, makan kat sini dulu tau! nak rasa2 :D macehhhh!!!

    ReplyDelete
  3. uuuiii... ada donut lagi...
    amboiii.. akak klu makan hari2 mau kembang macam nonut ni mas...

    mintak seketui mas buat jamah.. takut balik kang tersangul batu pulok kan... hihi

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum mas...
    wah ada donut yg gebu n sedap kat dapur mas nie ler... nak seketul mas... kalau x pun 4 ketul ker... hehehe... geram tgk donut tu tau mas... gebu sgt..

    ReplyDelete
  5. AS'salam Mas

    Memang tabik lah kat mas ni, memang rajin betul buat donat dan roti segala. Tapi tu hari ada buat donat, tapi dia lembik last2 kak ct adun besar2 buat pizza jer...hihihi.

    ada lagi tak donat ni, nak lah sikitttt..

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum Mas...wahhh...donut versi mayo plak ni yer...nnt nak try jugak...

    ReplyDelete
  7. maaf , baru nak belajar...nak bertanya water roux..dan yis tu...camne yer..pasal yis tu saya keliru sbb ada sesetengah resepi tu tulis yis kering..apa perbezaannnya..dan donut nie guna yis yg biasa tu ke...maaf sekiranya byk tanya..he

    ReplyDelete
  8. Mas...gebu donut ni...kak cek dah try roti mayonis ...amik resepi dari Mas...lembut...lum pos lagi entry...he he...memang sedap...:)

    ReplyDelete
  9. geramnya tengok donut yg gebu gebas ni...

    ReplyDelete
  10. Wei udah2 le tu. Akak ni tak larat nak menguli kalau tak mesti dah siap dah homework ni.

    ReplyDelete
  11. rasanyakan.. kalau mas niaga roti sure ramai pelanggan mari..
    percayalah

    ReplyDelete
  12. Maaaaaaaaaaaass, mintak donut 2 ketuii..wat minum petang...amboii rajin tul dia mendonut... :))

    ReplyDelete
  13. mas...waaaa lembut dan gebunya donut roti ni...bak seketulll

    ReplyDelete
  14. mmg nmpk gebuss jer mas...ramai dh cuba ni..bile la akak pulak

    ReplyDelete
  15. hah?? jd donat pulak ye.. guna tepung roti wat donat jd lg sedap laa kan.. tp kt sini tepung roti harga 2kali ganda tepung gandum.. huhu....

    ReplyDelete
  16. tu dia roti donut pulak dah....memang terbaik doh tu kan..akak suka:)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...