Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, August 6, 2011

Rendang Pedas Ayam



Assalamualaikum. Dalam mood sabtu ahad, rasa macam malas jerk nak mengupdate blog....rasa nak lepak2 jerk nengok tv ngan anak2...kadang2 kalau dah kluar jejalan, badan dah penat...nak mengadap lappy pun bertangguh2.....walaupun hati teringat jerk nak bw.... menu apa yang best hari ni....ada cerita apa yang panass ...ooppss...dah jadi gossip lak tu..kikikikiki..tak de la..seronok lak bila bersembang kat fb kan..terasa makin dekat persahabatan antara kita...hhmm...dah macam lari tajukk lak kan...meh layan Rendang Pedas Ayam yang sedapp ni...buat untuk berbuka semalam..berselera nengok abang dan daniel makan....Ain tak layan sangat..geng ngan Mas makan masak lemak cili padi...he..he..
rendang pedas ayam ni dah banyak kali Mas entrykan kat sini, tapi Mas sertakan lagi resepinya yerk....Mas memang buat rendang pedas ayam ni kering...kalau nak berkuah pun boleh juga....rendang mertua Mas ni dah jadi rendang peberet family Mas juga tau....memang sedappp.....

Rendang Pedas Ayam
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1/2 ekor ayam
1 biji bawang besar dihiris halus
1 helai daun kunyit dihiris halus
 1/2 inci halia - dikisar @ tumbuk halus
 1/2 inci lengkuas - dikisar @ tumbuk halus
 2 batang serai - dikisar @ tumbuk halus
*1/2 inci kunyit hidup - dikisar @ tumbuk halus
 1/2 sudu kecil garam kasar - dikisar @ tumbuk halus
 3 ulas bawang putih - dikisar @ tumbuk halus
cili kisar - ikut pedas
santan pekat dari 1/2 biji kelapa
gula secukup rasa
3 sudu besar kelapa parut - ditumbuk sedikit


Cara memasak :
Masukkan ayam yang telah dibersihkan ke dalam kuali. 
Masukkan bahan - bahan yang dikisar atau ditumbuk halus . Gaulkan atau sebatikan dengan ayam. 
Masukkan bawang besar, daun kunyit yang dihiris halus, santan pekat, cili kisar, kelapa parut dan gula. Gaul sebati.
Buka api sederhana dan masak rendang tadi hingga masak. Sentiasa kacau rendang semasa memasak agar rendang tak hangus. Jika rasa kurang masin boleh tambah garam halus. 





23 comments:

  1. Salam kak mas!!! Oppsss yg gosip tu tetiba mata kita bulat wakakaka Sedapnyer rendang, mkn dgn pulut pun sedap! Malas yer nk buat Tp nk sgt makan! Hihihi kita pun klu weken gini pemalas Jgn citer mmg malaslah!! Kikiki

    ReplyDelete
  2. Mas,Ayam masak apa pun sedap..kalau nak bagi anak2 suka mkn masak la ayam @ daging..time puasa ni ikan kurenggg skit..!

    ReplyDelete
  3. Salam Mas...rendang ni mmg xguna kerisik ye...

    ReplyDelete
  4. ijayuji,

    dengar gossip jerk...terus jadi segar kan...kikikikiki

    ika..betul tu..kak mas pun malasss jerk ni.....
    rendang pedas ayam ni klu mkn ngan lemang @ pulut..memang syokk habisss....

    ReplyDelete
  5. Sofea,

    akak..betul tu..anak2 mas pun lebih gemar ayam dari ikan..he..he..

    ReplyDelete
  6. liza,

    hmm...betul tu..rendang ni memang tak guna kerisik...
    kelapa parut tu yang jadikan rendang ni sedappp....

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Mas,,
    ku rindu nak singgah sini..
    aduh!!rendang ayam...

    sangat2 menyelerkan, sangat ngam dgn nasi ambeng.
    mas.. nanti bagi adress ya, nak post kad raya.. heheh

    ReplyDelete
  9. mas..kalau masak gini tetap wangi ye bawang semua tu tanpa tumis pun.. hmmmm..leh la try.. setengah ekor ayam je kan. tapi mesti masak lama kan?

    ReplyDelete
  10. Citarasa Rinduan,

    ayu..perhh..ngan nasi ambeng...
    memang sedapppp bangatt tu...

    ReplyDelete
  11. izahdaut,

    ijahhhh...try rendang ni...
    memang terbaik tau..
    mana yg dah rasa rendang ni..
    mesti suka..
    memang wangi makcik baunya masa dimasak..
    ala..masak dalam 1 jam lebih jerk makcik...
    api sederhana yerk...

    ReplyDelete
  12. hulur pinggan mas,ni ramai dtg bbuka kat rumah ni,sume pakat nk rasa rendang mas tu.sedap nmpak! :)

    ReplyDelete
  13. E-na pun klu wat rendang pedas ayam x tumis terus je semua bhn atas dapur sekali arung...tp e-na guna lada besar dan cili api.. yang penting rendang mcm ni senang nak buat kan mas, makn pun sedap...

    ReplyDelete
  14. lama tak buat rendang k'ida ni...kalau buat pun kami berdua jer la mkn, anak2 tak pandai mkn..tunggu raya jer la

    ReplyDelete
  15. adoyai.....adik mas comey....akak kan lama dah nak makan rendang ayam nih....tumpang sahur kat umah mas dulu k...:)

    ReplyDelete
  16. kak mas ada ke ppum ke masa terdekad ni..teringin nak jumpa kak mas n ain..tak dpt makan2 kita lepak2 kosong pun jadi lah..hehehehehe =0).
    lepas puasa nanti, nak belanja kak mas n ain makan =0).

    ReplyDelete
  17. Deliah's Deli,

    del....aku simpan dulu pinggan kau tu...
    nak kasi rendang dah abiss la..he..he..

    ReplyDelete
  18. Lovely Kitchen,

    betul tu e-na,
    mas suka buat rendang gini...
    senang dan sedapp kan...

    ReplyDelete
  19. Ida,Japan,

    oo..yerk ke kak..
    lama2 pandai la tu anak2 akak makan rendang...

    ReplyDelete
  20. Ayu Safieza @ Humaira',

    kak ayu..
    kat rumah mas ni..selalu buat rendang...
    dah jadi menu peberet....he3

    ReplyDelete
  21. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    nurul..nanti kita berjumpa yerk...
    tak sabar nak jumpa nurul...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum mas...
    nmpk sedap rendang ayam tu mas... pedas2 gitu kan... org kat rumah akak nie pun mmg suka kalau bab rendang nie... sedaaap

    ReplyDelete
  23. Akk mmg x bubuh kerisik ye..sng le cenggitu... :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...