Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, July 27, 2011

Talapia Bakar



Assalamualaikum. Meh tambah protein banyak2.....kita makan ikan lagi...minggu ni memang minggu makan ikan...rasa macam jemu jerk nengok ayam tu...kebetulan lak.....ikan kat Tesco tu segar2 belaka.....tu yang jadi rambang mata....nampak Talapia Merah yang segar, terus teringat nak bakar...tapi tak de la bakar atas bara api.....maunya berasap satu rumah tu...Mas bakar dalam kuali jerk....tetapp sedappp tau....macam biasa, Mas akan perap talapia ni dengan bahan2 waktu pagi, petang baru Mas bako....hmmm...memang sedappp...terasa bahan2 perapan tu meresap dalam talapia ni....maceh pada junjs11 yang berkongsi resepi ikan bakar ni di Myresepi. Sedapppp...boleh guna ikan apa jerk yang dirasakan sesuai dibakar........rasanya kalau guna ayam  pun sedapp....dan untuk bahan2 tu, ada yang Mas tambah, biasa la kan...ikut selera masing2.....he..he...selamat menjamu mata yerkkk sebab ikan tu dah abisss......klu ada yang teringin...boleh la mencubanya....sedapp tau....

Talapia Bakar
Sumber : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 ekor ikan  - Mas guna talapia
  • 1 serai - diketuk
  • daun limau purut - dihiris
  • air asam jawa - Mas tak letak sebab dah letak tomato
  • daun pisang dan aluminium foil
  • 5 cili merah - dikisar
  • 5 cili kering - dikisar - Mas gantikan dengan 1 sudu besar pes sambal
  • 5 cili padi - dikisar
  • 5 biji bawang merah - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • 3 batang serai - dikisar
  • 1 biji tomato masak - Mas tambah - dikisar
  • garam dan gula secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis - Mas tambah


Cara memasak :
  1. Panaskan minyak. Tumis bahan2 kisar hingga wangi dan naik minyak, masukkan serai, garam dan air asam.
  2. Letakkan daun pisang diatas aluminium foil, letak separuh sambal, kemudian letak ikan dan tutup dengan baki sambal tadi, tutup daun pisang dan aluminium foil.
  3. Bakar dengan api kecil hingga ikan masak pada kedua2 bahagian.
  4. Hidangkan dengan air asam atau cili berkicap.


48 comments:

  1. pagi mas...
    baru dok skodeng dapur mas intai2 resepi ikan.. dah keluar yg baru ni... aiii tak tau nak pilih yg mana satu... berpinor mata tgk resepi yg sedap2 dari mas ni.. kecur liur dan buatkan perut ni berdondang sanyang mas oiiii....

    ReplyDelete
  2. aku baru nak tanya mana ko dapat ikan nih..pancing kat tesco rupanya yer.hihi...nampak sedap tu mas.aku x pernah lg beli kat tesco..sebab x penah sampai lg.hihi..ada kena ngena x statement aku nih ngan entri ko mas?
    aku amik sekor eh.ko buat2 x nampak udah ler

    ReplyDelete
  3. hasue ambik ikan ya mas..
    akak ambik resepi je lah ya ..boleh buat masa berbuka puasa bulan depan..erkk minggu depan..bulan puasa sedap makan ikan bako2 je mas kan?..

    ReplyDelete
  4. AZLITA AZIZ,

    he..he..sila2 pilih nak ikan yang mana kak..
    insyaAllah..resepi yang mas kongsikan kat sini...semuanya sedappp pada tekak mas...
    mudah2an akak pun suka....
    selamat memilih dan mencuba yerk kak....

    ReplyDelete
  5. salam pagi Mas...
    Semlm tgk ikan keli mas mama dah kecur daa...pagi tgk ikan bakar plak...aduh Mas!!!

    ReplyDelete
  6. HaSue,

    haaa....aku pancing kat tesco la sue..
    boleh pilih nak saiz ikan beso mana...muahahaha
    nak pilih ikan jantan @ ikan betina pun boleh...kikikikii

    kat sana tak de tesco lagi yerk sue..
    tak pe...nnti aku suruh tauke tesco tu buka 1 cawangan kat sana.....muahahaha

    kalau sembang ngan kau...memang merapu meraban...kikikikiki...
    seronokk....

    ReplyDelete
  7. anymz,

    kak anim...betul tu..mas kalau bulan puasa...pun suka bakar2 gini...ikan bakar ke..ayam bakar ke.....sedappp kan...

    ReplyDelete
  8. Mama Hawa/Mama Nani ,

    mama...sabo yerk...
    nanti turun sini..
    boleh try ikan2 air tawar....
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum mas...
    wah hari nie ikan bakar plak... sedaaap nampak tu... tergoda lg akak tgknya tau.... suka2x!!

    ReplyDelete
  10. mas...pg2 tgk ikan bakar..kecurrrrrr air liurrrrrr....
    cnp dl ye.. :D

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum Mas...wah, ada ikan bakar..sedapnyer klu buat berbuka puasa ni...

    ReplyDelete
  12. sedap sekali terlihat gambarnya aja,gimana kalau langsung menyantapnya wah pasti mantap tuh,,,,,

    ReplyDelete
  13. Diana @ Melley Mey,

    akak...nanti try ikan bako ni lak...
    sedappp tau...

    ReplyDelete
  14. fmina08,

    hmm..memang sedappp...
    hingga menjilat jari tau..he..he..

    ReplyDelete
  15. Rabiatun,

    kak tun...memang best kak..
    sesuai sangat tu buat menu berbuka nanti...

    ReplyDelete
  16. as'salam Mas

    Ikan bakar memang fav kak ct ngan Hb. kalau nak bako tu anak2 dok tepi sebab masaing cuma makan ayam jer..hihihi.

    Sering gak hujung minggu gi kat tesco ampang tu tapi dok makan nasi ayam linda onn jer. kalau nak beli ikan kat situ jarang lah Mas :)

    ReplyDelete
  17. dedetea ,

    dedetea...ni mas yang menyantappnya...
    memang enakk bangattt...he..he..

    ReplyDelete
  18. CT Delima,

    kak ct...mas memang suka beli ikan kat tesco..
    segar dan murah...
    elok pergi pagi2....
    ada banyak pilihan..

    resepi ni klu guna ayam pun sedapp kak...

    ReplyDelete
  19. Assalam mas,
    sedap nampak ikan bakar mas ni..terbau dah daun pisang dengan rempah tu mas!!!..sedap ni..

    ReplyDelete
  20. halu...halu...lama x singgah sini. perrhhhh...sedapnyer ikan bakar.. tumpang cubit sket boleh? dapur alam maya kami dh lama x berasap... hehehehe..

    ReplyDelete
  21. kak ayu,

    akak..bestkan bakar ikan lapik ngan daun pisang....
    harum jerk baunya...

    ReplyDelete
  22. inaku79,

    kak ina...
    nape dapur maya lama tak berasap kak..
    rindu tau masakan akak...

    ReplyDelete
  23. Salam kak mas,
    apa khabar?
    kat tesco murah ya kak? talapia kat pasar basah mahal betul. teringin juga bila nampak kak mas buat :D

    ReplyDelete
  24. indahhouse,

    indah..kak mas selalu beli ikan kat tesco jerk tau..
    memang murah berbanding harga kat pasar...
    klu nak ikan segar2...kene pergi pagi2 tau..he..he..

    ReplyDelete
  25. wah!! sedapnya...fav akak ni ikan tilapia... bakar pulak tu...pergh!! pengsan

    ReplyDelete
  26. Salam, Mas...
    Eh eh, Mas pun selalu beli kat TESCO... sama ler tu... nurul prefer pi TESCO dr yang lain2... nak2 pegi pagi2 sumer segar...& murah...
    Wah sedappp ni kalau pekena ikan bakar lak... :)

    ReplyDelete
  27. sedapnya tngk ikan bakar ni..terasa laporlah plk...leh akak tumpang ratah2 ikan bakar ni tak???
    ikan keli kat bawah tu pun sedapnya...akak mmng suka masak mcm ni..sedap sangat...leh cuba resepi Mas ni..tq..

    ReplyDelete
  28. Dik mas.....akak emang tabik spirng.....toing3!! Memang pandai masak ikan sungai ni......akak lak dr semalam berenang2 laut masin yg amat nih.....x jumpa2 lagi spesis mcm ikan keli....ekekekekkeke!!!

    ReplyDelete
  29. Gee®,

    akak..bangun...sambil siram air...kikikikiki..
    gurau yerk kak..
    memang best kak talapia bakar ni..

    ReplyDelete
  30. Nurul,

    nurul..mas ni memang tiap2 minggu beli barang2 basah kat tecso tu....
    murah dan segarr kan...

    ReplyDelete
  31. kak yatie,

    selamat mencuba kak mana2 resepi yang akak berkenan....
    semuanya mas dah cuba dan sedapppp pada tekak mas...

    ReplyDelete
  32. Ayu Safieza @ Humaira' ,

    kak ayu..berenang dalam laut, memang tak jumpa keli...sembilang banyak la...muahahaha
    nnti balik msia akak boleh makan puas2...he..he..

    ReplyDelete
  33. Salam..Wahhhhh terliurnya bila tengok isi ikan yang putih2 tu..Freshhhhh jeeeee

    ReplyDelete
  34. Mas,sedapnya lauk dia...makan x panggil akak pun eh...sian kita... :)

    ReplyDelete
  35. moleleh air liur akak tengok ikan bakar kau mas...
    Kpah ada bela ikan talapia. Selalunya kalau tangkap, kitorang goreng je. Kalau bakar lagi sodappp nih..

    ReplyDelete
  36. aduh!!!!!!!!!!!!

    mas..............
    tayang talapia pulak..

    okey2..
    ayu nak cari..
    nak buat menu utk jualan bulan posa nanti..

    hehehehe

    ReplyDelete
  37. Sue @ Nenie,

    hmmm..memang segarr talapia ni sue..
    sebab tu mas bakar....
    memang mabelesss.....

    ReplyDelete
  38. kak ummi,

    akak..lain kali kita makan sama2 yerk...he..he...

    ReplyDelete
  39. ibundo,

    wahh..bestnya bela talapia...
    nak makan tinggal tangkap jerk...
    sodappp tu kalau dibako...

    ReplyDelete
  40. Citarasa Rinduan,

    ayu...selamat mencuba yerk..
    moga ayu suka dengan resepi ni..
    dan semuga rezeki ayu makin murah masa berjualan dibulan ramadhan nanti...
    insyaAllah....

    ReplyDelete
  41. salam mas.. sedapnya menu2 ikan yang mas sharekan.. ita kat sini susah nak dapat ikan yang biasa kita makan tu ikan yang pelik2 je tak berani lagi nak makan kadang tak sesuai dengan masakan kita...lama tak makan talapia

    ReplyDelete
  42. Sedapnya talapia!!! kalau kat s.alam biasanya E-na suka beli talapia putih kat pasar stadium pagi ahad..yang dari sg pahang hidup2 tu...sedap buat masak asam tempoyak..fresh!

    ReplyDelete
  43. sedapnya mas...ikan bakar dlm daun pisang... aroma wangi dia masa dibakar tu yg buat tak tahan...

    ReplyDelete
  44. saya blm pernah cuba makan n masak ikan talapia...insha-Allah, nanti nak cuba jugak resipi kak mas ni =0).

    ReplyDelete
  45. Juwita Jamaludin.

    ita.....hmm..dok tempat orang...gitu la kan...
    susah nak cari makanan mcm tempat sendiri..
    sabo jerk...
    nanti balik msia,
    boleh makan talapia puas2 yerk...

    ReplyDelete
  46. Lovely Kitchen,

    e-na selalu ke pergi pasar tani kat stadium tu dulu...
    wahhhh...tempat mas bershopping tiap minggu tau..
    nnti bila e-na balik msia, klu nk gi pasar tani, cakap tau..
    boleh kita jumpaaa....

    betulll tu..ikan talapia fresh......
    memang besttttt...

    ReplyDelete
  47. wana,

    kak wana, mas memang suka letak daun pisang klu bakar ikan...
    perhhh...memang best kan...

    ReplyDelete
  48. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi ,

    selamat mencuba nurul..
    insyaAllah, mesti nurul suka...
    sedapp tau..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...