Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, July 28, 2011

Apam Durian Bercoklat



Assalamualaikum. Hari ni kelam kabut sikit.....dengan air pulak tak de sampai pagi esok....sabo jerk ngan masalah air kebelakangan ni...harap2 semua masalah paip tu dapat diselesaikan cepat....jadi pagi2 tadi cepat2 masak dan buat kerja2 rumah yg lain, dapat juga buat Apam Durian Bercoklat ni, 2 hari lepas tengok Durian kat Pasaraya Hero, cantikk dan murahhh...apa lagi....borong la durian tu untuk buat bubur durian, menu wajib tu...sambil2 tu...dapat juga menerai Apam Durian ni....sedapp tau.....lembut gebu jerkkk....

Apam Durian Bercoklat
Resepi : MasDuniaku
Bahan : 
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan isi durian
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan air
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil serbuk koko
Cara membuatnya :
  1. Blend semua bahan2 kecuali serbuk koko. Ambik suku adunan untuk disebatikan dengan serbuk koko dan masukkan adunan coklat tu dalam pipping bag. 
  2. Cedokkan adunan dalam paper cup yang dimasukkan dalam acuan lompang, paipkan adunan coklat atasnya dan kukus hingga masak lebih kurang 10 - 15 minit.
  3. Tutup penutup kukus dengan kain untuk mengelakkan air menitik atas apam.
  4. Sedap dimakan panas2 dan masih lembut walaupun dah sejuk.

48 comments:

  1. pergh!! gebusss jer... nakkkkk!!!!

    ReplyDelete
  2. Mas...tok.tok...assalamualaikum...mana tuan rumah ni...he he
    Kak Cek dtg bwk Wafflw Bread Tuna Sandwich ni...leh kita makan sesama...tak tahan kak cek bau durian sudah sampai kak cek punya lumah loooo...harum je baunya...sedapnya...

    ReplyDelete
  3. laaa... ciannya mas tak de air... kalau air tak de ni mmg susah kan mas lagi2 bila dah nak posa ni.. aduhyaiiii....

    ReplyDelete
  4. salam mas..
    air xde ke arini..baru nk tanya mas msk ape arini..dh air xde plk..mmg susah nk msk kalau xde air ...

    ReplyDelete
  5. Mas

    ko wat apam, akak wat bolu...meh tukar meh..

    ReplyDelete
  6. mas.......................

    aduh!!
    dah lah gebu,..
    ada bau durian..

    sepiring ya..
    ayu tunggu kat depan pintu heheh

    ReplyDelete
  7. Gee®,

    ada lagi tu kak gee...
    ambikk la...he..he...

    ReplyDelete
  8. cik cek,

    kak cik..meh tukar ngan apam doyan ni.....he..he....

    ReplyDelete
  9. AZLITA AZIZ,

    tu la pasal kak..
    sabo jerk la...
    habiss dah semua bekas mas takung ngan air.....

    ReplyDelete
  10. kzai,

    akak...mas goreng ikan ngan buat kari jerk kak..
    memang malas dah bersilat kat dapur klu air tak de...

    ReplyDelete
  11. Yat Maria,

    kak yat...meh kita tukar menukarr....he..he...
    bekas tu mas lap jerk la yerk..
    air tak de ni...

    ReplyDelete
  12. Citarasa Rinduan,

    ayu...mehh masuk makan ...
    boleh sembang2 sekali....
    cian dok depan pintu lak...

    ReplyDelete
  13. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,

    cukup ke satu jerk nurul...
    banyak lagi tu...

    ReplyDelete
  14. seksa nya kalu air tak dakk kan mas biar api tak deee leh tahan lagiii panas mandi laaa.. woww doyannnn nak sikit..hehe

    ReplyDelete
  15. Wah menu durian. Mesti harum semerbak masa bakar tu. Mas pergi Pasaraya HERO seksyen 13 ke? Next time pergi, bagitau le, akak tunggu kat situ. hehehehe....

    ReplyDelete
  16. Assalam kak mas,uii apam doyan lak,sedap eks kak..Mekar ajer apam akak..Ala siannya xda air,pssttt akak mandi ke x rini,wakaka..

    ReplyDelete
  17. Masa musim durian ni la baru dapat try segalam macam resepi durian. Saya simpan isi durian dalam peti sejuk beku utk kegunaan akan datang

    ReplyDelete
  18. sedapyer mas...mesti harum satu rumah masa bukak tudung kukusan

    ReplyDelete
  19. Salam Kak Mas.. windu... kenal tak lagi adeq suker lepak dapo akak ni hu huhu.. lama x dtg macam2 ader... hu hu hu...ni erma bawa kek oren kita tukar ngan apam sedap tu he he he

    ReplyDelete
  20. Salam Mas..mesti wangi setaman ni.....Sedapnya....boleh gak cuba kalo ada masa nanti...

    ReplyDelete
  21. Salam Mas...
    air tak de sampai besok??? alahai kesian nyer...

    tuh pasal bila duduk2 ni ngan angin sempoi2 terbau derian!!
    Dari dapur Mas ada apam derian. Pandai lah Mas buat apam berperasa derian plak... bak sini 1-2 ketul utk mama test sikit :P

    ReplyDelete
  22. uwaaa ada apam durianlah kat sini..leh cuba ni...terasa harum je masa kukus apam durian ni...kan..

    ReplyDelete
  23. yehaaaaaaaaaaaaaa...akak dtg ngan unta ni ha....muahahaha...nak tapau itew apam doyan dik nun.....:)

    ReplyDelete
  24. senyum lebar apam kak mas tu...geram aje tengok apam org lain yg comel2 ni...

    ReplyDelete
  25. alamakk!! takde air ke mas? paling lemah semangat kalau air takde.. bab masak2 ok lagi sbb boleh tapau.. tp bab nak mandi, wuduk etc etc tu yang paling risauu.. lagi2 kalau ada anak kecik.. bertambah2 risau..

    sedap nampak apam durian tu mas.. akak pernah gak masuk pasaraya hero kat seksyen berapa eikk.. lupa lak.. 26 ker.. entahlah.. umah mas dekat2 sana ke?

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum Mas...sama mengapam kiter yer Mas..menarik gak apam yg Mas buat ni..ada durian..Masuk list yer Mas..mekasih..

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum...wah patutlah terbau2 deroyan rupa2nya dari dapur Mas...mmg la sodap kalau letak durian ni kan, akak pun peminat fanatik durian gak.. :)

    ReplyDelete
  28. salam mas,
    saya... kalau durian dicampur dengan kuih,, pasti tak berapa..
    apa2pun memang menyelerakan mas punya apam tu..

    ReplyDelete
  29. ilahjy,

    tu la pasal kak ilah...
    tengah sabo ni....hu...hu...
    ni nak doyan ke,
    nak apam...he..he..

    ReplyDelete
  30. hazila,

    akak..memang harum bau doyan ni masa masak...
    bestt...he..he..
    akak dok sekysen 13 ke..
    mas gi pasaraya hero kampung subang la kak....he..he...
    kadang2 gi juga hero yg kat stadium tu...

    ReplyDelete
  31. Zaliedana,

    aiippp..dah mandi la..he..he...
    meh layan apam ni..ada 4 biji lagi tu..

    ReplyDelete
  32. Norasikin,

    betul tu nora...
    mas pun buat gitu..he..he..
    macam2 resepi dari durian yg boleh dicuba kan...

    ReplyDelete
  33. Ida,Japan,

    kak ida..masa tuang adunan pun dah bau wangi doyan tau....
    apa lagi masa dikukus....he..he..

    ReplyDelete
  34. HALAMANKU,

    erma...meh sila2...
    meh tuko ngan kek oren tu....
    apam pun ada 4 biji lagi ni...
    cukup kan..he..he..

    ReplyDelete
  35. Sue @ Nenie,

    selamat mencuba sue..
    memang best apam ni....

    ReplyDelete
  36. Mama Hawa/Mama Nani,

    hu..hu...cian kat mas mama...
    sampai tengh hari esok tau tak de air..
    sabo jerk...

    meh mama makan apam doyan..
    sedappp tau....

    ReplyDelete
  37. kak yatie,

    cuba kak apam doyan ni..
    sedappp tau....he..he..

    ReplyDelete
  38. Ayu Safieza @ Humaira',

    kak ayu..
    tambat unta tu elok2 dulu..
    meh makan apam doyan ngan mas......
    boleh minum teh o sekali...

    ReplyDelete
  39. nuwairani ismail,

    hmmm..apam tu ada senyumm kan....
    meh mengapam sekali.....

    ReplyDelete
  40. MaDiHaA a.k.a Ratna,

    tu la kak...memang susah betoi klu tak de air ni...
    harap air takungan jerk la....hu..hu..
    mas dok kat tudm subang kak..
    jadi selalu la jejalan kaw shah alam ni...he..he..

    ReplyDelete
  41. Rabiatun Adawyah,

    akak..meh kita tukar2 apam..
    nak tak.....

    ReplyDelete
  42. AZLINA,

    akak...mas doyan kurang sikit..
    abang ngan anak2 yg suka...
    tapi apam doyan ni..
    memang sedapp...

    ReplyDelete
  43. cikgu isza,

    cikgu...he..he...
    sesekali kene apam durian..
    sedapp tau...

    ReplyDelete
  44. salam mas.. sedapnya nampak apam tu suka nak buat juga la sana sini mengapam ni tapi tak buat la durian kita tak de .. sob sob

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum mas...
    wah buat apam durian ker mas... nampak sedap tu..teringin nak makan.. tp durian pun x nmpk2 lg kat cnie.. huhuuu...

    ReplyDelete
  46. doyan2 ni wat terliur jer...dh 2 thn x merasa tau...huhuuu
    mas selalu ke prob air kt s.alam...mas dok seksyen bape ek...

    ReplyDelete
  47. as'salam Mas

    Lorr..tu hari kat tempat kak ct, ni kena mas pulak. tak der simpan stok lebih2 ker sebelum tu mas. kak ct simpan bergelen2 air kalau diaorang tu bagitau. senang kan taklah kelam kabut nanti.

    Masih ada musim durian lagi eh.. hihihi. adoii..insaf tau sebab tu hari beli durian bau dia tak hilang2 dalam keta pening betul bau dia...hihihi. Mas, sempat juga buat apam ni eh dalam tak ada air tu..hehehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...