Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, July 7, 2011

Air Nenas Koktail



Assalamualaikum. Hari ni gantung kuali... Pagi tadi Ain dan Daniel ada sukan kat sekolah...lepas tu air pulak tak de sampai tengah malam...malas bebenar nak masak..jadi meh layan Air Nenas Koktail jerk hari ni. Resepi dari Kak Nor...hmm...nyaman..sejukk tekak minum air nenas ni.....memang best..maceh Kak Nor....Mas buat semalam...jadi baru jerk abiss tadi..balik sekolah tadi..dapat buat lagi 2 gelas...lega rasanya minum air nenas ni....nyamann....

Air Nenas Koktail
Bahan :
  • 1 biji nenas ~ lebih kurang 1.2 kg
  • 5 cawan gula
  • 2.5 liter air
  • 3 helai daun pandan
  • sedikit pewarna kuning
Cara membuatnya :
  1. Campurkan kesemua bahan kecuali pewarna dan masaklah hingga mendidih.
  2. Masukkan pewarna dan masak lg hingga sedikit pekat dan nenas menjadi lembut.
  3. Biarkan sejuk.
  4. Bila nak minum, masukkan sebahagian air gula nenas dan juga nenas ke dalam jug.
  5. Masukkan air masak dan ketulan ais.
  6. Rasalah kemanisan air ni mengikut selera masing2.
  7. Sedia utk dinikmati ...



27 comments:

  1. sikit jer mas buat ya.. guna nenas dlm tin ke?

    mekasih sudi cuba ya.. :)

    ReplyDelete
  2. yehah!!!!!!!!!!

    heheheh..
    satu gelas ya mas..

    ReplyDelete
  3. Mas, akak baru balik dr kedai bakery ni...letih..nk air nenas segelas yer..gula kureng...hehehe

    ReplyDelete
  4. Mas : aku dtg nak hirup air..sluurrppp

    ReplyDelete
  5. hurrmmm sib baik bukan roti petang ni.

    ReplyDelete
  6. Salam kak mas!!! dahaga!!!!! kita nak sejug! ini kalau minum sejuk2 ni mmg lajuuu jerrrrr kita dr semalam mencarik nenas sebijik2 gitu tapi tak de! sume yg dah dihiris gitu mahal!!! hihihi.... kat sini panas lah pulak tuu sedap ni kalau dpt minum sejuk2 :D patut senyap! gantung kuali rupanyer!

    ReplyDelete
  7. mas kat sini panas tau.. nasib hari ni sejuk sikit sebab nak hujan.. kalau tak terus ambil air mas ni.. hihihihihi.. sedapnya.. nanti iada nenas nak buat la..InsyaAllah

    ReplyDelete
  8. Mas.....sedap ni kalu dpt kat kak ayu panas2 kat doha ni....:)

    ReplyDelete
  9. Mas.....sedap ni kalu dpt kat kak ayu panas2 kat doha ni....:)

    ReplyDelete
  10. tgk dr jauh td nmpak mcm air nenas kak nor..betul pun tekaan sy..sedapnya air tu mas..panas2 gini mmg sesuai :)

    ReplyDelete
  11. segarnya rasa air nenas ni... mintak akak segelas mas buat buka posa

    ReplyDelete
  12. Dugaan betul la tengok air nenas mas ni.. Kat sini panas.. kalau segelas memang tak cukup nih..

    ReplyDelete
  13. Mas...

    Mata kak cek ni layu dah...puas dibeso2kan ngantuknya...dapat air nenas koktail ni mesti segar bugar rasanya kan...wah! bestnya....

    ReplyDelete
  14. K.Nor ,

    maceh kak nor..
    ehh..tak de sikit kak..
    kiranya boleh gak mas minum 2 kali...
    sedapp...

    ReplyDelete
  15. Citarasa Rinduan,

    ayu..
    dah abiss la..
    try la buat ayu..
    best...

    ReplyDelete
  16. Cendana Kasih ,

    akak..memborong sakan ke tu..he..he..
    dah abiss la kak..

    ReplyDelete
  17. Anna Qawina,

    air nenas abis,..
    air sirap boleh..he..he..

    ReplyDelete
  18. Kak Sam,

    akak..ari ni gantung kuali....he..he..

    ReplyDelete
  19. ijayuji,

    ika..nanti jumpa nenas..
    try tau air nenas kak nor ni..
    best...

    ReplyDelete
  20. Juwita Jamaludin,

    ita....panas2 minum air nenas ni..
    nyaman jerk tau....

    ReplyDelete
  21. Ayu Safieza @ Humaira,

    kak ayu..
    memang nyaman kalau dapat minum....

    ReplyDelete
  22. Deliah's Deli,

    pandai meneka...betul...he..he..
    memang best air nenas ni del..

    ReplyDelete
  23. kak ita,

    akak..sesuai bebenor minum masa berbuka...
    sedapp...
    nyaman jerk..

    ReplyDelete
  24. kak Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    akak..srupppp...nyaman ditekak...

    ReplyDelete
  25. Raihan Shaari,

    betul3...best minum masa cuaca panas...
    nyaman jerk rasanya.....

    ReplyDelete
  26. cik cek,

    kak cik..
    hmm..memang boleh segar bila minum air nenas ni...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...