Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, September 22, 2010

Puding Susu Bandung




Assalamualaikum.
Mesti pernah nampak puding ni kan...ingat tak kat mana...biar Mas bagitahu yer....kat dapur Kak Yat la...nampak sama kan, Mas guna sirap, bila dah masuk ngan susu dan santan jadi la warna pink ni...Kak Yat  guna perisa strawberi, sedap tau puding bandung ni, rasa lemak2 manis....makan pulak masa sejuk..perh...tak terbayang sejuknya tekak ni....nyaman jer...maceh Kak Yat  resepi puding ni, kata Kak Yat  resepi puding ni dari  Gert, maceh juga untuk Gert....kata Kak Yat Gert buat perisa pandan....untuk sesiapa yang teringin, cepat2 la buat.....puding Mas pun tinggal 2 ketul jer....ada sapa2 yang nak....untuk resepi Mas tukar kebahasa Malaysia...boleh yer Kak Yat...

                                  
Puding Susu Bandung
Copy : Kak Yat 

Bahan :
600 ml air
120 gram gula pasir
8 gram serbuk agar agar 
3 helai daun pandan
300 ml susu segar
200 ml santan
beberapa titik esen pandan

Cara :
Satukan serbuk agar2, air dan daun pandan dan masak selama 3 minit atau hingga serbuk agar2 sebati.
Masukkan gula pasir dan kacau hingga gula hancur.
Masukkan pula susu segar dan santan. Kacau sebati. Kecilkan api semasa masukkan susu segar dan santan tadi dan kacau perlahan2. 
Tapis dan tuang 1/2 bancuhan kebekas lain dan titiskan sirap @ esen pandan @ strawberi paste dan kacau sebati.
Tuang kebekas puding yang dikehendaki separuh bekas jer. 
Biarkan beku ( Mas letak dalam peti ais supaya cepat beku ) dan cakar sedikit permukaan puding dengan garfu dan tuang baki warna putih atas puding bandung tadi.
Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais, sedap dimakan sejuk2....

         

5 comments:

  1. mimiey..laju jer ye...cukup ke 2 ketoi tu...

    ReplyDelete
  2. izahhh....suka kalau izah tergoda..sedap tauu..

    ReplyDelete
  3. Salam Mas,
    Selamat Hari Raya....cantiknya puding ni...tngk pun dah tau mmng sedap....nmpk gaya mmng kena wat lebih ni....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...