Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, July 19, 2012

Biskut Telur Rebus





Assalamualaikum.
Panaskan sikit dulu enjin ngukis nie...apa lagi nampak Noorsha tayang Biskut Telur Rebus...lagi la rasa tak sabar2 nak ngukis. First time dengar Biskut Telur Rebus, rasa macam pelik jerkk....tapi rasanya...memang sedappp....biskut orang lama2..memang sentiasa dihati...bahan2nya pun simple dan senang dibuat....godek2 jerk...dah boleh terap dan bakar....memang simple dan yang penting...sedappp
Dikesempatan ini..Mas ingin mengucapkan Selamat Berpuasa dan Salam Ramadhan buat semua....Semoga kita semua dapat menjalani ibadah puasa dan melakukan ibadah sunat dengan sebaiknya dalam bulan Ramadhan kali ini...insyaAllah


Biskut Telur Rebus
Resepi : Mamajay
Sumber : Noorsha

Bahan² :
5 biji telur di rebus ( ambil kuning sahaja )
2 cawan gula halus - Mas kurangkan jadi 1 1/2 cawan
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung jagung maizena
1 cawan tepung kastad
2 cawan planta @ butter
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil baking powder
1 biji telur ( di kocok - sapu di atas biskut - Noorsha gune telur putih saja )
badam hiris secukupnya untuk hiasan






Cara² :
1. Pukul planta + gula aising sehingga sebati dengan menggunakan senduk. Masukkan esen dan kuning telur yang telah di lecek.
2. Pukul lagi. Masukkan kesemua tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh.
3. Canai dan terap dengan acuan yang di gemari. Susun di dalam loyang yang telah di sapu planta.
4.Sapu telur dan hias dengan badam hiris. 
5.Bakar selama 15 - 20 minit pada suhu 180'C sehingga masak.



16 comments:

  1. Weewiittt.comel. Aku nk mentuk lob2 tu sebalang.aku wat lg smlm.order org. Mmg bes kan.hehe

    ReplyDelete
  2. macam tak percaya, ada rupanya biskut yang menggunakan telur kuning yang dah direbus ya.. ni kalau buat bentuk macam telur, baru betul, Mas

    ReplyDelete
  3. Kenapa yg ramai sangat buat biskut raya nihhh....hadoii...cobaaaan betullahh...

    ReplyDelete
  4. selamat hari raya kak mas... eh silap, selamat berpuasa :) ni mesti dh habis kan? habis pantang, pulun makan sesungguh hati ye kak mas? hihi

    ReplyDelete
  5. wow... berguna gak kuning telur rebus ni..sebab anak anak kalau makan yang putih jer.. nanti bolehlah di cuba..selamat berpuasa mas...

    ReplyDelete
  6. salam ramadhan mas, semoga ramadhan kali ini kita sama2 mdpt keberkhatan dari NYA

    Wahhh ramai betul kekawan yg dh mengukis...comei je biskut mas tu

    ReplyDelete
  7. waaa... cantiknya mas..bersemangat nk raya .. rajin2..

    ReplyDelete
  8. salam Mas selamat bepuasa yee..akk tegoda pulak negok sekut ni..semlm npk sha buat...goda sekejap..hari ni betambah pulak heheheh nak tahu rasa cam ne letak tekur rebus kuning...

    ok di kesempatan ni akk ucap slmt bepuas ye kalau ada salah silap..harap di maaf kan...

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Mas..

    Adoi.. napalah rajin sangat adik akak yg sorang ni.. walaupun sibuk dengan anak kecil dah siap dah buat kuih raya..

    Bilalah akak nak mulakan projek mengukis ni..

    Selamat berpuasa ye mas dan selamat menyambut bulan Ramadhan dari akak buat mas dan keluarga..

    Semoga kedatangan bulan yg mulia ini memberikan keberkatan buat mas dan keluarga..

    kalau ada salah dan silap sepanjang ukhwah antara kita akak mohon kemaafan..

    ReplyDelete
  10. selamat berpuasa mas..wahh cantik2 kukis tue..sana sini diorg show kukis la..lawa2 plk tue..mas kecurr dh nie;;)

    ReplyDelete
  11. bila mas dah kata sedap ni teringin lak kita nak cuba..:)

    dikesempatan ini saya nak ucapkan selamat menyambut ramadhan almubarak buat mas sekeluarga...:)

    tomeynya budak adam...memang photogenic betul le baby ni..hehehe

    ReplyDelete
  12. salam dek mas ..selamat berpuasa ya..jaga dirimu demi anak kecil hikhik nada jeles ni sbb dek mas dah mula mengukissss kak ilah tak buat pa2 lagi

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Mas..Selamat menyambut Ramadhan dan semoga segala amalan kita diberkati Allah..

    ReplyDelete
  14. Geram bila tgok biskut kak mas, :)
    Salam Ramadhan al mubarak, kak mas, ampun dan maaf dipinta atas salah dan silap.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...