Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, September 5, 2012

Popia Pedas @ Popia Bersira Sambal





Assalamualaikum.
Snack yang selalu Mas buat untuk masa2 santaiii....lagi bestkan masa santai2 tu mengunyah snack gini....lekaa jerk...he3
Walaupun dah ada n3 Popia Pedas @ Popia Bersira Sambal sebelum ni, Mas tempekkan juga lagi yerk disini...senangkan nak tengok....


Popia Pedas @ Popia Bersira Sambal
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1 bungkus besar kulit popia 
1 biji telur - pukul sikit @ bancuhan tepung gandum pun boleh

Bahan untuk sambal :
4 sudu besar cili kisar
1 biji sederhana bawang besar - dikisar
1 ulas bawang putih - dikisar
sedikit udang kering - tak nak letak pun tak pe
garam secukup rasa
sedikit kiub ikan bilis
5 sudu besar gula     
                         
Bahan sampingan :
ikan bilis - basuh, toskan dan goreng garing
kacang tanah - goreng tanpa minyak
bijan - goreng sikit tanpa minyak

Cara membuatnya :
Ambik sehelai kulit popia dan gulung, kemudian lekatkan dengan telur @ bancuhan tepung gandum.
Kemudian gunting serong - serong hingga habis dan goreng dalam minyak penuh hingga warna keperang - perangan.
Angkat dan toskan sebentar. Jangan biarkan terlalu lama diluar. Sesudah habis goreng semua popia terus buat sambal.
Tumis semua bahan2 kisar dan masukkan garam secukup rasa dan kiub ikan bilis, kacau, masukkan gula dan kacau lagi, biar hingga pekat dan gula hancur, tutup api dan terus tuang popia yang digoreng tadi, kacau sebati...masukkkan juga ikan bilis, kacang tanah dan tabur bijan jika suka. 
Biarkan sejuk sebentar dan terus simpan dalam bekas bertutup rapat.

Nota :
Jangan salut sambal lebih yerk, klu tak nnti popia tak rangup dan jadi lemau.
Agak2 sambal melekat kat popia tu dah ok...janji rasa sambal tu.


14 comments:

  1. Salam Mas
    Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin dari akak utk mas sekeluarga

    Sedapnya lah popia ni.. nanti akak nak cuba lah resepi mas ni nampak menarik!

    ReplyDelete
  2. Aduh mas....akk ni sepanjang masa bersantai, disuruh mengunyah popia pulak...huhu...tambah debab le. sedap ni layan tgk Mara Clara.

    ReplyDelete
  3. aslmkum mas.. akk buat gak tpi versi manis.. nnanti boleh cuba versi pedas pulak..

    ReplyDelete
  4. kak mas cayangggggg!!!!!!!!!!!!!!!! akhirnya berjaya gak BW. hihi... tun suka makan nii.. biasa wat popia nestum je sbb tun x pandai wat sira nii.. bila tun sira, popia tu jadi lemau la pulak..

    ReplyDelete
  5. bersira dengan sambal ni yang tak tahan ni...

    ReplyDelete
  6. Salam mas.kak Ros pun buat ni masa raya hari tu...tapi aduh malas sungguh nak menghabiskan menguntingnya.

    ReplyDelete
  7. slm Mas...biase QH tau mkn aje..buat sdri lum penah cuba lg..nti nk terai jugak la guna resepi ni...mnarik n nmpk sedap..

    ReplyDelete
  8. Salam mas...
    Rajin awak buat popiah pedas ek...kite belum pernah buat lg...tau mkn jer...hehe..

    ReplyDelete
  9. sedapnyer mas..selamat hari raya & maaf zahir batin wat mas sekeluarga ye!

    ReplyDelete
  10. rajin betul mas ni...
    best mkn popiah pedas sambil nonton tv, krup..krup..krap...krupppp hihihi

    ReplyDelete
  11. Mas, kak Naz suka gak buat lidah buaya tecik2 ni.. Guna kulit popiah kan.. lebih rangup tapi tak pernah lg buat yg verso pedas...

    ReplyDelete
  12. hmm saya pun niaga popia sira pedas ni,hmm memang nak menyira ni mencabar sikit,timing masuk popia tu kena betul,jika tercepat dia jd lemau,atau blh jd gula berketul ketul jika terlambat masuk dia jd plastik pula..tp nak buat mcmana menu ni jd ibu duit sbb ramai yg minta,setiap kali menyira memang berdebar debar jantung saya hehe...tawakal je...

    ReplyDelete
  13. Sedap ni...tp kalau buat sendiri kan bagus...sy dah try buat asyik lemau aje...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...